Účtování nákladů a výnosů
63-m-4/AE48
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
M (EQF úroveň 4)
63 - Ekonomika a administrativa
63-41-M/02 Obchodní akademie
20
30. 04. 2020
Modul navazuje na moduly:
Základní znalost pojmů:
Cílem modulu je teoreticky i prakticky seznámit žáka se zásadami účtování nákladů a výnosů podnikatelů a korporací.
Modul směřuje k prohloubení kompetencí směřujících k pracovnímu uplatnění a podnikatelským aktivitám a prohloubení odborných kompetencí žáků v provádění typických činností.
Po ukončení modulu je žák schopen členit náklady a výnosy podle různých kritérií, účtovat typické účetní případy na účtech nákladů a výnosů a provádět časové rozlišování nákladů a výnosů.
Je připraven prakticky vést analytickou evidenci nákladů a výnosů a používat informace vyplývající z této evidence.
Absolvováním modulu je žák připraven optimálně využít svých znalostí k profesnímu uplatnění ve světě práce.
Žák:
Základní strategií výuky je výklad (vysvětlování) látky, řešení účetních modelových situací, řešení vzorových příkladů a praktické metody při procvičování probírané látky. Výuka je doplněna pracovními listy nebo sbírkou příkladů, při jejich řešení lze využít samostatnou a skupinovou práci žáků.
Ve výuce se prolíná teoretická a praktická část modulu, je vhodné klást důraz na nácvik pracovních činností a dovedností (určit účetní případy, určit předkontaci, vést analytickou evidenci, používat zákon o účetnictví a zákon o dani z příjmu).
Výuka probíhá v odborné učebně, kde je vhodné využití dataprojektoru či interaktivní tabule (schémata účtování účetních případů).
Žáci řeší modelové situace z běžného praktického života, příklady na pracovních listech nebo ve sbírce, pracují buď společně, samostatně nebo ve skupině (dvojice - lepší a slabší žák). Používají právní normy, sbírku souvztažností.
Součástí učebních činností žáků je domácí příprava a procvičování.
3. ročník
Ústní individuální zkoušení a frontální zkoušení je zaměřeno na ověření teoretických znalostí.
Písemné zkoušení se skládá ze dvou testů:
Hodnocení ústního individuálního zkoušení a frontálního zkoušení: hodnocení znalosti teorie, kromě znalostí je hodnocena souvislost ústního projevu, uvádění příkladů, rychlost reagování.
Hodnocení písemného zkoušení (testů):
% úspěšnosti: 100 % – 51 % - žák uspěl, 50 % - 0 % - žák neuspěl.
Celkové hodnocení:
Žák splnil všechny požadované výstupy modulu v případě, že ústní (frontální) zkoušení není hodnoceno prospěchem nedostatečným a současně uspěl v písemných testech.
Pavel Štohl, Učebnice účetnictví - 2. díl
Pavel Štohl, Sbírka příkladů k učebnici účetnictví - 2. díl
Zákon o účetnictví
Zákon o dani z příjmů
Sbírka souvztažností
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Libuše Čechová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.