VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Mzdy
Kód modulu
66-m-3/AA31
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
66 - Obchod
Komplexní úloha
Mzdy – odměňování zaměstnanců
Obory vzdělání - poznámky
- 66-51-H/01 Prodavač
- 66-41-L/01 Obchodník
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Základní ekonomická terminologie
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro obory vzdělání s různým zaměřením a bude realizován na teoretickém základu. Po úspěšném zvládnutí modulu bude žák disponovat informacemi spojenými s odměňováním zaměstnanců a aplikovat je v praktických příkladech. Získá povědomí o způsobu zdanění mzdy zaměstnance v ČR. Naučí se optimalizovat svoji daňovou povinnost uplatněním aktuálních slev na dani z příjmu fyzických osob a daňové zvýhodnění na děti dle platné legislativy v daném roce.
Očekávané výsledky učení
Výsledky učení ve vazbě na RVP:
- charakterizuje mzdu a podstatu odměňování
- uplatňuje platnou legislativu v oblasti mezd
- řeší jednoduché výpočty mezd
- vypočte sociální a zdravotní pojištění
Žák:
- vyjmenuje a popíše jednotlivé složky hrubé mzdy
- vysvětlí rozdíl mezi dohodou o provedení práce a dohodou o pracovní činnosti
- charakterizuje pojmy hrubá mzda, superhrubá mzda, čistá mzda
- řeší základní výpočty mezd
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
- Mzda a odměňování zaměstnanců
- Složky mzdy
- Daň z příjmu fyzických osob ze závislé činnosti
- Zdravotní a sociální pojištění
- Základ daně
- Dohoda o provedení práce a dohoda o pracovní činnosti
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie výuky:
Metody slovní
- monologické metody (popis, vysvětlování, výklad),
- dialogické metody (rozhovor, diskuse),
- metody práce s učebnicí, knihou, odborným časopisem, internetem
Metody praktické:
- aplikace teoretických poznatků na praktických příkladech s odbornou podporou učitele
Učební činnosti
Žák:
- pracuje s informacemi získanými z výkladu vyučujícího
- při své činnosti uplatňuje práci s odborným textem
- vyhledává a ověřuje si doplňující informace získané z elektronických zdrojů
- konzultuje danou problematiku s vyučujícím
- aplikuje teoretické poznatky do praktických příkladů
- odhaluje případnou chybovost a provede opravu
- zpracované zadání prezentuje před třídou a vyučujícím
Činnosti žáka ve vazbě na výsledky učení:
1) Charakterizuje mzdu a podstatu odměňování
- pracuje s informacemi získanými z výkladu vyučujícího,
- pracuje s odborným textem a vyhledává základní terminologii spojenou se mzdovou evidencí
- charakterizuje pojem „mzda“
- vyjmenuje druhy základní mzdy
- na praktickém příkladu určí výši základní mzdy, kterou vyhledá v mzdových tabulkách a provede její vyčíslení ze zadaných údajů u úkolové, časové a podílové mzdy
- konzultuje nejasnosti s vyučujícím
2) Uplatňuje platnou legislativu v oblasti mezd
- vyhledá právní předpis na internetu a seznámí se s problematikou zdanění mezd a platů rozliší jednotlivé pojmy
- pracuje se získanými informacemi a vybírá si, které využije pro problematiku mezd
3) Vyjmenuje a popíše jednotlivé složky mzdy
- ve spolupráci s vyučujícím specifikuje jednotlivé složky mzdy
- vhodně reaguje na kladené otázky ze strany vyučujícího
- vysvětlí pojem hrubá mzda a pojmenuje její složky
- popíše pojem zákonné příplatky a vyjmenuje je
- charakterizuje pojem superhrubá mzda
- ve spolupráci s vyučujícím vysvětlí postup výpočtu superhrubé mzdy
- stanoví základ daně a vypočítá daň z příjmu fyzických osob
- vysvětlí použití slev na dani a daňového zvýhodnění
- určí výši zálohy na daň
- objasní pojem daňový bonus a umí jej použít
- vysvětlí postup výpočtu čisté mzdy
- odliší pojem čistá mzda a částka k výplatě
- vyčíslí celkové mzdové náklady zaměstnavatele na zaměstnance
4) Vypočte sociální a zdravotní pojištění
- objasní pojmy zdravotní a sociální pojištění
- uvede aktuální procentuální sazby u zaměstnance i zaměstnavatele
- určí vyměřovací základ pro jejich výpočet
- objasní maximální a minimální vyměřovací základ
- na konkrétním příkladu vypočítá zdravotní a sociální pojištění zaměstnance a současně pojistné za zaměstnavatele
5) Řeší jednoduché výpočty mezd
- samostatně, nebo ve skupině žáků dle zadání vypočítá hodnotu superhrubé mzdy
- na jednoduchém příkladu vyčíslí zálohu na daň
- samostatně vypočítá čistou mzdu a výsledek zkonzultuje s vyučujícím
- případnou chybovost je schopen odhalit a zdůvodnit opravu
6) Vysvětlí rozdíl mezi dohodou o provedení práce a dohodou o pracovní činnosti z pohledu daňové povinnosti zaměstnance
- popíše základní specifika zdanění dohod o provedení práce
- popíše základní specifika zdanění dohod o pracovní činnosti
- na konkrétním příkladu vysvětlí rozdíl mezi dohodami
Zařazení do učebního plánu, ročník
- 66-51-H/01 Prodavač - 3. ročník
- 66-41-L/01 Obchodník, 1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení: se bude skládat z teoretické a praktické části.
V teoretické části se znalosti ověří formou otevřených otázek s tématy:
- odměňování zaměstnanců
- rozlišení pojmů mzda, plat, dohoda o provedení práce a dohoda o pracovní činnosti
- metodika výpočtu čisté mzdy
- zdravotní a sociální pojištění
- Daň z příjmů fyzických osob ze závislé činnosti
Praktický příklad bude obsahovat zadání na výpočet čisté mzdy zaměstnance.
Kritéria hodnocení
Písemné zkoušení:
teoretická část: žák získá maximálně 10 bodů, uspěl při dosažení minimálně 3 bodů.
praktická část: žák získá maximálně 30 bodů, uspěl při dosažení minimálně 18 bodů. Hodnocení může být realizováno na základě těchto oblastí:
- orientace v zadaných kritériích příkladu
- rozlišení základní mzdy od hrubé mzdy
- ze zadání sestavení hrubé mzdy
- stanovení základu daně pro výpočet DPFO
- uplatnění slev na dani a daňového zvýhodnění
- vyčíslení zálohy na DPFO
- vypočet zdravotního a sociálního pojištění hrazeného zaměstnancem
- použití daňového bonusu
- vyčíslení čisté mzdy a částky k výplatě
Ústní zkoušení: žák dostane tři otázky, uspěl při zodpovězení 1/3.
U obou typů zkoušení se hodnotí věcná správnost výkladu pojmů, aplikace z teoretických poznatků do praktických příkladů, samostatnost při prezentaci a schopnost obhajoby výsledku. Podmínkou je účast na modulu ve výši 80%.
Žák modul nesplní v případě nedosažení požadované minimální bodové hranice, tj. 21 bodů
Doporučená literatura
ŠTOHL, Pavel. Daňová evidence 2017: praktický průvodce. 6. aktualizované vydání. Znojmo: Ing. Pavel Štohl, s. r. o., 2017. ISBN 978-80-88221-03-6
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Marcela Prausová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.