VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Abstraktní umění, neoplasticismus, kinetické umění, op art, pop art
Kód modulu
82-m-4/AE40
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82–41–M/03 Scénická a výstavní tvorba
- 82–41–M/05 Grafický design
- 82-41–M/17 Multimediání tvorba
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
- znalost modulů: 82-m-4/AE10 Kubismus, futurismus a 82-m-4/AE13 Dadaismus, surrealismus a 82-m-4/AE09 Fauvismus, expresionismus
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí abstraktního, neoplastického, kinetického, op artového, pop artového umění. Žák se seznámí s vývojem společnosti a jejím vlivem na vývoj výtvarného umění. Žák vyjmenuje umělce a díla malířství, sochařství a architektury abstraktního směru, neoplasticismu, kinetického umění, op artu a pop artu.
Po absolvování modulu žák charakterizuje a popíše abstraktní, neoplastické, kinetické, op artové, pop artové malby, sochy a stavby, a vše zařadí do správného historického kontextu.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje společensko-historické dění dané éry a její vliv na umění
- vyjmenuje umělce a díla malířství a sochařství
- abstraktní malba ve světě
- neoplastická malba a architektura ve světě
- kinetická socha v Čechách a ve světě
- op artová malba a socha ve světě
- pop artová malba a socha ve světě
- zařadí je do historického kontextu
- nakreslí kompozice jednotlivých malířských děl, soch a architektonických celků
- vysloví svůj názor na umění abstraktního směru, neoplasticismu, kinetického umění, op artu a pop artu, a jejich dopadu na společnost
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
1. Společensko-historické dění dané éry a její vliv na umění
2. Umělci a jeho díla dané éry
- abstraktní malba ve světě
- neoplastická malba a architektura ve světě
- kinetická socha v Čechách a ve světě
- op artová malba a socha ve světě
- pop artová malba a socha ve světě
3. Historický kontext dané éry
- srovnání futurismu a kubismu se starými směry (renesance, baroko, realismus, akademismus)
4. Odborné kresby žáků
- kompozice jednotlivých malířských, sochařských děl a architektonických celků
5. Dopad umění futurismu a kubismu na společnost
- porozumění a názor na umění futurismu a kubismu
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Přímé vyučování:
- přednes s použitím odborné literatury
- ukázky děl či jednotlivých architektonických prvků
- odborné kresby půdorysů staveb a kompozice jednotlivých malířských děl
- orientace žáků v učivu (diskuze, písemná práce, ústní zkoušení)
- hodnocená samostatná práce
Specifikace samostatné práce:
- teoretická část - teoretický popis tématu, vysvětlení pojmů
- praktická část - porovnání děl a jejich témat s předchozími historizujícími obdobími, výsledky porovnání
- závěr - výsledky práce
- zpracování na 3 - 6 stran včetně příloh (schémata, fotografie aj.)
Učební činnosti žáků:
- seznámí se se společensko-historickým děním dané éry a definuje její vliv na umění
- vyjmenuje nejvýznamější umělce a jejich díla
- charakterizuje abstraktní malbu ve světě
- charakterizuje novoplastickou malbu a architekturu ve světě
- charakterizuje kinetickou sochu v Čechách a ve světě
- charakterizuje op artovovou malbu ve světě
- charakterizuje pop artová malbu a sochu ve světě
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
4. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
- umělci dané doby a jejich díla
- rozbor díla
- kresby kompozice jednotlivých malířských děl
- kresby kompozice jednotlivých sochařských děl
- kresby půdorysů, bokorysů a nárysů jednotlivých architektionických děl
Samostatná práce žáků:
- teoretický popis tématu, vysvětlení pojmů
- porovnání děl a jejich témat s předchozími historizujícími obdobími
- výsledky porovnání
Ověřované okruhy:
- společensko-historické dění dané éry a její vliv na umění
- historický kontext dané éry
- kresby kompozice jednotlivých malířských, sochařských a architektonických děl
- dopad abstraktního a kinteického umění, novoplasticismu, op artu a pop artu na společnost
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 – 100% správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy
- 2 - 83% správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy
- 3 - 75% správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy
- 4 - 63% správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy
- hranice úspěšnosti zkoušky – 50% správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury. 2. vyd. Praha: Idea servis, 2001. ISBN 80-859-7037-6.
PIJOAN, José. Dějiny umění. Praha-Malešice: Svoboda, grafické závody, n.p., závod 5, 1985. ISBN 01-503-85.
CHÄTELET, Albert. Světové dějiny umění. Praha: Agentura CESTY, 1996. ISBN 80-718-1055-X.
GOLDING, J. Cesty k abstraktnímu umění: Mondrian, Mlalevič, Kandinskij, Pollock, Newman, Rothko a Still. Vyd. 1. Brno: Barrister & Principal, 2003. 223 s. ISBN 80-86598- 48-9.
PRIMUS, Z. – DANĚK, L. Umění je abstrakce. Česká vizuální kultura 60. Let. Praha: Kant, 2003. 334 s. ISBN 80-86300-14-5.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ondřej Maslák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.