Detail modulu Programy pro CNC a jejich skladba

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Programy pro CNC a jejich skladba

Kód modulu

23-m-3/AE35

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

23 - Strojírenství a strojírenská výroba

Komplexní úloha

Tvorba CNC programu – frézování s korekcí, frézovací cykly

Tvorba CNC programu II– frézování obrysu pomocí volné kontury

Tvorba CNC programu – frézování pomocí příkazů G0, G1, G2, G3

Obory vzdělání - poznámky

23-56-H/01 Obráběč kovů

23-45-L/01 Mechanik seřizovač

23-41-M/01 Strojírenství

Délka modulu (počet hodin)

64

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Ukončení 1. a 2. ročníku výše uvedených oborů vzdělání.

Základní znalosti technologických vlastností kovových materiálů.

Základní znalosti technologie obrábění.

Základní znalosti BOZP při obrábění kovů.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul seznámí žáka s problematikou práce na CNC strojích. Žák si osvojí základní znalosti seřízení CNC strojů, struktury CNC programu, tvorbu i simulaci CNC programu. Žák se prakticky seznámí s CNC frézkou i soustruhem, jejich obsluhou a výrobou naprogramovaných součástí

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • charakterizuje vývoj CNC techniky
  • rozliší a používá druhy souřadných systémů
  • rozezná a chápe a umí zjistit korekce nástrojů
  • ovládá upínání a seřizování nástrojů na CNC obráběcích strojích
  • ovládá přesun nulových bodů stroje
  • orientuje se ve struktuře a tvorbě CNC programu
  • rozliší programování s korekcí, práci s podprogramy i s frézovacími cykly
  • stanoví řezné podmínky
  • provádí simulaci a kontrolu navrženého programu
  • vyrobí prakticky požadovaný díl

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Programy pro CNC:

  • úvod, vývoj, rozdělení CNC
  • základní části a blokové schéma CNC
  • funkční celky (pohony, odměřovací systémy, řídicí systémy)
  • zadávání CNC programů
  • souřadnicové systémy, nulové a referenční body
  • zásobníky nástrojů
  • korekce rozměrů nástrojů
  • upínání a seřizování polohy nástrojů na CNC obráběcích strojích
  • struktura programu pro frézování
  • základní funkce
  • simulace v programu WinNC 3D-View
  • procvičování na CNC frézce
  • programování s korekcí
  • podprogramy
  • frézovací cykly
  • procvičování na CNC frézce
  • nastavování technologických podmínek pracovních operací
  • struktura programu na soustruhu
  • základní funkce
  • simulace v programu WinNC32 3D-View
  • procvičování na CNC soustruhu
  • seřízení, korekce nástrojů
  • jednoduché soustružnické cykly
  • podprogramy
  • soustružnické cykly
  • procvičování na CNC soustruhu

Učební činnosti žáků a strategie výuky

 

Teoretická část:

  • odborný výklad a prezentace na téma:
    •  vývoj, rozdělení CNC, základními částmi a blokovým schématem CNC
    • zadávání CNC programů
    •  simulace v programu a podprogramů
    • realizace upínání a seřizování polohy nástrojů na CNC obráběcích strojích
    • nastavování technologických podmínek pracovních operací
    • struktura programu na CNC soustruhu
    • struktura programu na CNC frézce
  • promítání instruktážních a výukových filmů
  • samostudium odborné literatury

 

Praktická část:

  • žák čte a vytváří výkresy součástí, výkresy sestavení, schémata a jiné produkty grafické a technické komunikace používané ve strojírenství
  • žák orientuje se ve struktuře a tvorbě CNC programu
  • žák rozezná a chápe a  zjistí korekce nástrojů
  • žák stanoví řezné podmínky
  • žák provádí simulaci a kontrolu navrženého programu
  • žák řeší úlohy s využitím odborných aplikačních software pro počítačovou podporu projektové a konstrukční přípravy výroby
  • samostatná práce žáků na zadané seminární práci na téma dle zadaného úkolu 
  • žák vyrobí prakticky požadovaný díl

Exkurze:

  • exkurze žáků do výrobního podniku

Zařazení do učebního plánu, ročník

3. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

  1. ústní ověření teoretických znalostí z oblasti úvodní teorie CNC
  2. písemné ověření- znalostní test zaměřený na znalost souřadných systémů
  3. písemné ověření- znalostní test zaměřený na znalost struktury programu a základních příkazů
  4. Praktické zkoušení tvorby programů na CNC frézce
  5. Praktické zkoušení seřízení stroje a výroby dílu na CNC frézce
  6. Praktické zkoušení tvorby programů na CNC soustruhu
  7. Praktické zkoušení seřízení stroje a výroby dílu na CNC soustruhu

Kritéria hodnocení

 Hodnocení výsledků vzdělávání žáků:

  1. ústní zkoušení - prověření znalostí se zpětnou vazbou – 5% hodnocení
  2. písemné ověření- znalostní test zaměřený na znalost souřadných systémů – 10% hodnocení
  3. písemné ověření- znalostní test zaměřený na znalost struktury programu a základních příkazů – 10% hodnocení
  4. Praktické zkoušení tvorby programů na CNC frézce–20% hodnocení
  5. Praktické zkoušení seřízení stroje a výroby dílu na CNC frézce – 20% hodnocení
  6. Praktické zkoušení tvorby programů na CNC soustruhu – 15% hodnocení
  7. Praktické zkoušení seřízení stroje a výroby dílu na CNC soustruhu – 20% hodnocení

Celkové hodnocení:

Uspěl(a) - (max. 100 % – min. 50 %)

Neuspěl(a) - (max. 49 % – min. 0 %)

Doporučená literatura

Štulpa Miloslav: CNC Programování obráběcích strojů, GRADA, 2014, ISBN: 978-80-247-5269-3

Jiří Leinvebr, Pavel Vávra: Strojnické tabulky. Úvaly: Albra, 2017. ISBN 978-80-7361-111-8.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je František Lustig. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné