VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Statika
Kód modulu
23-m-4/AE12
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Komplexní úloha
Pasivní odpory
Obory vzdělání - poznámky
23-41-M/01 Strojírenství
23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je určen pro přípravu žáků strojírenských oborů komplexně realizovat úlohy z oblasti statiky tuhých těles. Navazuje na znalosti získané na základní škole se zaměřením na výrazné prohloubení znalostí a jejich důkladné pochopení. Řeší početně i graficky úlohy na skládání a rozklad sil, určení výslednice sil grafickou i početní metodou, úlohy na moment síly, moment dvojice sil a jejich rovnováhy. Obsahuje také postup výpočtu těžiště čárových, plošných a objemových útvarů, a to početně i graficky, základní vztahy a poznatky o smykovém, valivém a vláknovém tření a řeší úkoly na vodorovné i nakloněné rovině.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- řeší početně i graficky úlohy na skládání i rozklad sil
- určí výslednici libovolného počtu sil početní i grafickou metodou
- řeší úlohy na moment síly, moment dvojice sil a rovnováhu momentů
- řeší úlohy na smykové, valivé a vláknové tření a úkoly na vodorovné i nakloněné roviny
- určí síly v jednotlivých prvcích konstrukčních uzlů a prvky dimenzuje
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Statika:
- Úvod do statiky, určení síly, moment síly
- Výslednice a rovnováha sil – řešení úloh s rovnoběžnými silami na společné nositelce i mimo ni, pravoúhlých i různoběžných, grafická a početní řešení
- Vazbové účinky – nosníků na dvou podporách a nosníků vetknutých
- Prutové konstrukce – početní i grafická řešení sil v prutech příhradových konstrukcí
- Tření a pasivní odpory – řešení úloh na nakloněné rovině, čepové tření, odpor proti valení a vláknové tření
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Teoretická příprava:
- odborný výklad na téma problematiky statiky tuhých těles
- demonstrace příkladů s předvedením výpočtu rovnováhy sil i s řešením grafickým
- představení početního i grafického řešení sil u prutové konstrukce na příkladech
- samostudium odborné literatury žáky (učebnice, strojnické tabulky, odborné časopisy, odborné příručky)
Procvičování příkladů:
- žák řeší úlohy z oblasti statiky (skládání a rozkládaní sil, výslednice sil, moment síly, smykové, valivé a vláknové tření)
- žák řeší úkoly na vodorovné i nakloněné roviny
- žák předvede početní a grafické způsoby řešení prutových konstrukcí
- žáci vypracují samostatné projekty.na zadané téma a pro grafická řešení využije dostupný konstrukční softwar
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník pro Strojírenství
2. ročník pro Mechanik strojů a zařízení
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné zkoušení – znalostní test – příklady z oblasti statiky, početní i grafická řešení (skládání a rozklad sil, moment síly, momentové rovnováhy, tření a pasivní odpory, určení sil v konstrukčních prvcích a jejich nadimenzování)
Závěrečná modulová písemná práce na témaí:
- grafické úlohy na skládání i rozklad sil
- výslednice libovolného počtu sil početní i grafickou metodou
- řešení úlohy na moment síly, moment dvojice sil a rovnováhu momentů
- úlohy na smykové, valivé a vláknové tření a úkoly na vodorovné i nakloněné roviny
Kritéria hodnocení
Písemné zkoušení – bodové hodnocení (splněno – více než 40 %)
Závěrečná modulová písemná práce – max 100 %, min 40 %
Klasifikace převodem z bodového nebo procentuálního hodnocení:
90 - 100 % 1
80 - 89 % 2
66 - 79 % 3
40 - 65 % 4
0 - 39 % 5
Doporučená literatura
Mojmír Hofírek, Mechanika – Statika, Fragment, Praha
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martin Tomášek. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.