VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Pracovní stroje
Kód modulu
23-m-3/AE05
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
23 - Strojírenství a strojírenská výroba
Komplexní úloha
Návrh a výběr pracovního stroje
Obory vzdělání - poznámky
23-56-H/01 Obráběč kovů
23-51-H/01 Strojní mechanik
23-45-L/01 Mechanik seřizovač
23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení
23-45-M/01 Strojírenství
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Absolvování modulu Hnací stroje.
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je získat základní vědomosti a přehled o strojích jako pracovních prostředcích nutných pro vykonávání pracovních činností a o předmětu jejich práce, protože strojírenská výroba předpokládá znalosti stavby a účelu strojů.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- rozlišuje pracovní stroje a jejich použití v různých oborech lidské činnosti.
- popíše hlavní součásti a stavební prvky stroje: stroj – skupina-podskupina-součást
- rozdělí stroje do skupin pracovních prostředků v různých oborech lidské činnosti
- vysvětlí význam jejich použití pro vykonávání pracovních činností, usnadnění či zefektivnění nebo zvýšení kvality produktů
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Pracovní stroje:
- druhy pracovních a dopravních strojů
- složení strojů, základní typy součástí, jejich úloha ve strojích
- stroje jako pracovní prostředky pro vykonávání pracovních činností v různých oborech činnosti;
- stroj jako prostředek pro usnadnění, zefektivnění a zvýšení kvality pracovní činnosti a jejího výsledku.
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Teoretická část:
- odborný výklad a prezentace na téma:
- pracovní a dopravní stroje
- stroje jako prostředek pro usnadnění, zefektivnění a zvýšení kvality pracovní činnosti a jejího výsledku
- konstrukce a součásti pracovních a dopravních strojů
- praktická ukázka údržby pracovních a dopravních strojů
- předvedena zpracovaná ukázka návrhu zařazení pracovních a dopravních strojů k vykonávání pracovních činností v různých oborech činnosti
Praktická část:
- samostatná práce žáků na zadané seminární práci na téma použití pracovních a dopravních strojů pro vykonávání pracovních činností, usnadnění či zefektivnění nebo zvýšení kvality produktů
- žák popíše hlavní součásti a stavební prvky stroje
- žák provede rozdění strojů do skupin pracovních prostředků v různých oborech lidské činnosti
- diskuze žáků k problematice pracovních a dopravních strojů
Exkurze:
- exkurze žáků do výrobního podniku
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
- Ověření teoretických znalostí testem/ústně - otázky z oblasti rozlíšení pracovních strojů a jejich použití v různých oborech lidské činnosti a popis hlavních součástí a stavebních prvků stroje: stroj – skupina-podskupina-součást
- Kvalifikovaná řízená diskuze na téma význam pracovních strojů a jejich použití pro vykonávání pracovních činností, usnadnění či zefektivnění nebo zvýšení kvality produktů
- Závěrečná modulová písemná práce na téma rozdělení strojů do skupin pracovních prostředků v různých oborech lidské činnosti
Kritéria hodnocení
- Ústní zkoušení – prověření oborných znalostí z oblasti použití a druhů pracovních strojů se zpětnou vazbou
- Písemné zkoušení – bodové hodnocení (splněno – více než 40 %)
- Závěrečná modulová písemná práce – max 100 %, min 40 %
Klasifikace převodem z bodového nebo procentuálního hodnocení:
- 90 - 100 % 1
- 80 - 89 % 2
- 66 - 79 % 3
- 40 - 65 % 4
- 0 - 39 % 5
Doporučená literatura
MIČKAL K.: Strojnictví-Části strojů. Praha, SOBOTÁLES, 1995., 220 s. ISBN 80-85920-01-8.
DILLINGER Josef a kolektiv: Moderní strojírenství pro školu i praxi, 2007, Europa-Sobotáles, Praha, ISBN 978-80-86706-19-1.
FISCHER, U., A KOLEKTIV : Základy strojnictví, 2004, Sobotáles, Praha, ISBN.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Kašpar. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.