Detail modulu Hnací stroje

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Hnací stroje

Kód modulu

23-m-3/AD98

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

H (EQF úroveň 3)

L0 (EQF úroveň 4)

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

23 - Strojírenství a strojírenská výroba

Komplexní úloha

Technické parametry hnacího stroje

Obory vzdělání - poznámky

23-56-H/01 Obráběč kovů

23-51-H/01 Strojní mechanik

23-45-L/01 Mechanik seřizovač

23-44-L/01 Mechanik strojů a zařízení

23-45-M/01 Strojírenství

Délka modulu (počet hodin)

24

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny.

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je seznámení žáků s rozdělením hnacích strojů, jejich významem a konstrukcí. Seznámí se s podmínkami provozu strojů a základní údržbou. Naučí se navrhovat hnací stroje do strojních linek.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • rozliší jednotlivé druhy strojů a zařízení
  • rozdělí hnací stroje podle základních parametrů
  • určí hlavní podmínky pro provoz
  • navrhne hnací stroje ve strojních linkách

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Hnací stroje:

  • energie a její přeměny prostřednictvím strojů-motory;
  • popis stroje jako zařízení k přeměně jednotlivých druhů energie motory
  • rozdělení hnacích strojů
  • konstrukce a součásti hnacích strojů
  • základní technické parametry hnacích strojů
  • podmínky provozu hnacích strojů
  • údržba hnacích strojů
  • návrh hnacího stroje pro strojní linku

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Teoretická část:

  • odborný výklad a prezentace na téma: rozdělení hnacích strojů, stroje jako zařízení k přeměně jednotlivých druhů energie  a konstrukce a součásti hnacích strojů
  • prezentace na téma údržby hnacích strojů
  • ukázka zpracování modulového úkolu - návrhu zařazení hnacícího stroje do strojní linky

Praktická část:

  • žák provede výpočet  výkonu hnacího stroje
  • žák provede výpočet  spotřeby energie hnacího stroje
  • diskuze žáků k problematice hnacích strojů
  • samostatná práce žáků na zadané seminární práci na téma návrh hnacího stroje

Exkurze:

  • exkurze žáků do výrobního podniku

Zařazení do učebního plánu, ročník

2. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

  1. Ověření teoretických znalostí testem/ústně - otázky z oblasti rozdělení hnacích strojů podle základních parametrů a rozlišení jednotlivých druhů strojů a zařízení
  2. Písemné zkoušení - otázky z oblasti podmínky provozu hnacích strojů
  3. Kvalifikovaná řízená diskuze žáků na téma určení hlavních podmínek pro provoz hnacích strojů
  4. Závěrečná modulová písemná práce na téma návrh hnacího stroje ve strojních linkách podle konkrétního zadání parametrů výrobní linky

Kritéria hodnocení

  1. Ústní zkoušení  – prověření oborných znalostí z oblasti rozdělení a použití hnacích strojů zkoušení se zpětnou vazbou
  2. Písemné zkoušení – bodové hodnocení (splněno – více než 40 %)
  3. Závěrečná modulová písemná práce – max 100 %, min 40 %
  4. Klasifikace převodem z bodového nebo procentuálního hodnocení:
  • 90 - 100 %    1
  • 80 -  89 %     2
  • 66 -  79 %     3
  • 40 -  65 %     4
  •   0 -  39 %     5

Doporučená literatura

DOLEČEK - HOLOUBEK.: Strojnictví. Praha, SOBOTÁLES,2001. 192s. ISBN 80-85920-26-3.

MIČKAL K.: Strojnictví-Části strojů. Praha, SOBOTÁLES, 1995., 220 s. ISBN 80-85920-01-8.

FISCHER, U., a  kolektiv : Základy strojnictví. Praha, Sobotáles, 2004. 290s. ISBN 80-86706-09-5

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Zdeněk Kašpar. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné