VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Sazba knih, novin a časopisů
Kód modulu
82-m-4/AD95
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
- 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí sazby a jejích pravidel, pochopení rozdílů v sazbách – hladká, smíšená, odborná, a znalosti přípravy tiskových podkladů.
Po absolvování modulu získá žák znalosti ohledně sazby dlouhých textů, pozná rozdíly mezi jednotlivými druhy sazby a jejich úskalí, naučí se typografická pravidla a práci se sázecím softwarem, bude schopen připravit tisková data své cvičné sazby.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- používá sazbu a její pravidla
- pracuje se sázecím softwarem
- zná odborné termíny
- používádruhy sazeb a dokáže popsat rozdíly
- používá typografické pravidla
- dokáže připravit tisková data
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy vzdělání:
1. Sázecí program
- práce se styly (odstavcový, znakový, objektový)
- příprava prostředí a layoutu
- export pro korektury
- finální příprava tiskových dat
2. Teorie sazby
- typografická pravidla
- pravidla jednotlivých druhů sazeb
- odborné termíny a názvosloví
3. Vlastní sazba a příprava tiskových dat
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- monologické výklady – vysvětlování
Metody názorně demonstrační:
- odborný výklad s prezentací
- pozorování, předvádění, projekce
Metody dovednostně praktické
- vytváření dovedností samostatné sazby časopisu
Specifikace samostatné práce:
- návrh layoutu svého časopisu
- sazba obsahu, zalomení textu, úprava fotografií
- příprava dat pro tiskárnu
Učební činnosti žáků:
- seznámí se s problematikou sazby delších textů
- seznámí se s odbornými termíny a názvoslovím
- seznámí se s přípravout tiskových dat
- orientuje se v rozdílech jednotlivých druhů sazeb
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktická forma zkoušení
vypracování samostatné práce
V rámci výuky jsou ověřovány především praktické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- práce se styly (odstavcový, znakový, objektový)
- příprava prostředí a layoutu
- export pro korektury
- finální příprava tiskových dat
- typografická pravidla
- pravidla jednotlivých druhů sazeb
- odborné termíny a názvosloví
- vlastní sazba a příprava tiskových dat
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 - Dokáže zcela samostatně používat nástroje pro usnadnění a zrychlení práce. S přehledem si pomocí těchto nástrojů poradí s problémem, který vznikne v průběhu. Výsledná práce je graficky čistá a kvalitní. Vyjadřuje se přesně a jistě. Chápe problematiku a dokáže ji vysvětlit.
- 2 - V práci se nacházejí drobné nedostatky. Problémy, které vzniknou v průběhu práce je schopen řešit teoreticky, prakticky pak s lehkou pomocí učitele. Vyjadřuje se přesně, ale s menší jistotou. Problematiku chápe, ale má nedostatky v její implementaci. Výsledná práce obsahuje drobné závady.
- 3 - Menší samostatnost. Při práci se dopouští chyb, které ovšem dokáže pomocí učitele odstranit. Vyjadřuje se částečně nepřesně a s nejistotou. Výsledná práce obsahuje závady, které nebrání funkčnosti.
- 4 - Při práci se neobejde bez pomoci učitele. Dopouští se velkých chyb, které opraví jen se zásahem učitele. Vyjadřuje se nepřesně a nejistě. Výsledná práce obsahuje i chyby týkající se funkčnosti.
- 5 - Nedokáže samostatně pracovat. Na otázky učitele neodpovídá správně. Nechápe problematiku a vůbec nezvládá její implementaci. Výsledná práce obsahuje grafické i gramatické chyby a funkčnost je prakticky nulová.
Doporučená literatura
Příručka uživatele aplikace InDesign. [online] 2019 Adobe. [cit. 28. 2. 2019] Dostupné z: https://helpx.adobe.com/cz/indesign/user-guide.html
PECINA, Martin. Knihy a typografie. 3. vyd. Praha: Host, 2017, 350 s. ISBN 978-80-7477-040-0
Adobe Creative Team. Adobe InDesign CS6. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2013. 432 s. ISBN 978-80-2513-803-8
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Matura. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.