VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Tvorba etikety, obalový design
Kód modulu
82-m-4/AD94
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
⦁ 82-41-M/17 Multimediální tvorba
⦁ 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
36
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení pravidel a úskalí tvorby etiket a řešení obalového designu. Žák zvládá problematiku výběru materiálu, jeho grafické zpracování a přípravu pro výrobu. Žák se dokáže orientovat v nových možnostech obalového designu a ty aplikovat do své práce.
Po absolvování modulu žák získá znalosti ohledně problematiky tvorby etiket, orientuje se v současných trendech a dokáže připravit vizualizaci řešení.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- získá znalosti ohledně problematiky tvorby etiket
- využívá základní technologické znalosti
- používá výtvarné výrazové možnosti s ohledem na technologická omezení
- orientuje se v současných trendech
- dokáže připravit vizualizaci řešení
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy vzdělání:
- Znalost problematiky tvorby etiket
- technologie výroby obalu
- technologie potisku obalu
- výtvarné a výrazové možnosti tvorby etiket
- práce se softwarem a příprava tiskových dat
- Současné možnosti obalového designu
- orientace v současných trendech
- Vizualizace výsledného řešení tvorby etiket
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
- monologické výklady – vysvětlování
Metody názorně demonstrační:
- pozorování, předvádění, projekce
Metody dovednostně praktické
- vytváření dovedností tvorby etiket
Specifikace samostatné práce (část práce lze zpracovat mimo výuku):
- design obalu výrobku a jeho grafické řešení
- design etiket pro sérii výrobků
Učební činnosti žáků:
- seznámí se s problematikou tvorby etiket
- seznámí se s technologií výroby obalu
- seznámí se s technologií potisku obalu
- orientuje se v současných trendech
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktická forma zkoušení
- vypracování samostatné práce (část práce lze zpracovat mimo výuku)
V rámci výuky jsou ověřovány především praktické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- problematika tvorby etiket
- technologie výroby obalu
- technologie potisku obalu
- současné možnosti obalového designu
- vizualizace výsledného řešení tvorby etiket
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 - dokáže zcela samostatně používat nástroje pro usnadnění a zrychlení práce. S přehledem si pomocí těchto nástrojů poradí s problémem, který vznikne v průběhu. Výsledná práce je graficky čistá a kvalitní. Vyjadřuje se přesně a jistě. Chápe problematiku a dokáže ji vysvětlit
- 2 - v práci se nacházejí drobné nedostatky. Problémy, které vzniknou v průběhu práce je schopen řešit teoreticky, prakticky pak s lehkou pomocí učitele. Vyjadřuje se přesně, ale s menší jistotou. Problematiku chápe, ale má nedostatky v její implementaci. Výsledná práce obsahuje drobné závady
- 3 - při práci se dopouští chyb, které ovšem dokáže pomocí učitele odstranit. Vyjadřuje se částečně nepřesně a s nejistotou. Výsledná práce obsahuje závady, které nebrání funkčnosti.
- 4 - při práci se neobejde bez pomoci učitele. Dopouští se velkých chyb, které opraví jen se zásahem učitele. Vyjadřuje se nepřesně a nejistě. Výsledná práce obsahuje i chyby týkající se funkčnosti.
- hranice úspěšnosti zkoušky - nedokáže samostatně pracovat. Na otázky učitele neodpovídá správně. Nechápe problematiku a vůbec nezvládá její implementaci. Výsledná práce obsahuje grafické i gramatické chyby a funkčnost je prakticky nulová.
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
Příručka uživatele aplikace InDesign. [online] 2019 Adobe. [cit. 28. 2. 2019] Dostupné z: https://helpx.adobe.com/cz/indesign/user-guide.html
Kolektiv autorů. Obalový design. 1. vyd. Praha: Slovart, 2009. 320 s. ISBN 978-80-7391-191-1
Adobe Creative Team. Adobe InDesign CS6. 1. vyd. Praha: Computer Press, 2013. 432 s. ISBN 978-80-2513-803-8
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je David Matura. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.