VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Kresba (základy)
Kód modulu
82-m-4/AD88
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
- 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul se zaměřuje na nástroje, materiály a techniky používané v profesionální kresbě. Věnuje se technikám zacházení s nástroji, lineární kresby, stínování objemů, základům perspektivy, nácviku držení stopy a podobně. Žáci získají předhled o dostupných kreslících podkladech, gramáži a povrchu papírů a dalších médií, osvojí si znalost škály tvrdosti grafitových tužek a vlastnosti dalších kreslířských materiálů a specifických nástrojů. Osvojí si také standardizovanou velikostní řadu formátu A0 až A7. Vyzkouší si práci v sedě u stolu i ve stoje u stojanu.
Po absolvování modulu se žák orientuje v nejširší škále výtvarných médií – rozlišuje velikosti, druhy, gramáž a povrchy papírů, na odborné úrovni rozlišuje mezi kreslířskými nástroji, dokáže zvolit vhodný kreslící nástroj pro určitý druh podkladu. Dále žák ovládá základy stínování objemů a disponuje kultivovanější kresebnou linií.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- drží při kresbě nástroje tak, jak je pro daný prostředek a cíl kresby nejvhodnější
- orientuje se v použití podložek, opor a stojanů při kresbě
- osvojil si připravit papír jako podklad pro kresbu včetně vypnutí pomocí lepenky a navlhčení na dřevěnou desku nebo rám
- rozlišuje papír univerzální, ruční, akvarelový, papír pro kresbu pomocí fixů copic, pauzovací papír a další druhy
- rozumí vlivu gramáže papíru, složení (celulóza, bavlna, bělidla…) na vlastnosti papíru
- orientuje se v označení grafitových tužek řady H a B
- využívá ke kresbě mikrotužek, tuh ve dřevě, versatilek, tyčinek dle druhu cvičení
- Orientuje se v tvrdosti a měkkosti pigmentu u ostatních kreslících prostředků od rudky, uhlu po různé druhy pastelů
- rozlišuje tvárlivé (plastické) a pevné pryže (gumy) a rozumí, na co se která hodí
- praktikuje perokresbu inkoustem, tuší, případně barevnými médii
- rozezná a užívá klasická i zešikmená kaligrafická (ato a redis) pera, technická trubičková
- experimentuje s barevnými sadami pastelů, mastných a voskových kříd
- propojuje kresebný projev lavírováním štětcem, případně kolorováním
- rozlišuje a používá akvarelové pastelky
- pro vyjádření objemu používá stínování ve formě různých druhů šrafování a tečkování
- pracuje na kultivaci lineární kresby
- začíná s hledáním vlastního rukopisu
- orientuje se v principu výroby paspart a chápe jejich funkci
- u prašných měkkých pastelů a přírodních uhlů používá fixativ a pracuje s fixativy včetně jejich funkcí
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- příprava kresebných podkladů, média (papíry, velikosti, druhy) podložky a stojany
- monochromní kresebné prostředky, jejich původ, výroba, a především vlastnosti
- nácvik lineární perokresby, kresby a stínování
- nejběžnější barevné pigmenty a pojiva, barevné kreslířské sady, kolorování, kresba štětcem
- Závěrečná diskuze nad vytvořenými díly
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní - monologické:
- odborný výklad s prezentací (popis a vysvětlování nauky o formátech papíru, složení papíru, popisu pigmentů a pojiv)
Metody slovní - dialogické:
- rozhovor examinační (na prozkoušení velikostí papírů, jejich základního složení a nejužívanějších pigmentů)
Metody názorně - demonstrační:
- instruktáž
- pozorování a předvádění (pedagog využívá ukázky různých druhů papírů, podložek, stojanů, kreslících prostředků apod.)
Přímé vyučování:
- praktické předvedení
- grafické a výtvarné činnosti (základ tvoří nácvik řezání, napínání papíru, stínování, zacházení s pately, křídami, akvarelovými nástroji a pery.)
- metoda heuristická (pokus omyl - během samostatné práce žáků na zadáních)
Specifikace samostatné práce:
- seznam civčení / kritérium splnění
- napnutí papíru na rám / rovnoměrně vypnutý, pevný povrch bez skvrn a šmouh
- jedna lineární konturová kresba
- jedna kresba zaměřená na stínování, tečkování a šrafuru / pečlivost, rytmus, čistota provedení
- jedna monochromatická studie na volné téma / (hodnoceno v diskuzi)
- jedna pastelová abstraktní kompozice / (hodnoceno v diskuzi)
- jedna perokresba na volné téma / (hodnoceno v diskuzi)
- jedna kolorovaná kresba / (hodnoceno v diskuzi)
- fixování kresby
-
domácí práce
Učební činnosti žáků:
- seznámí se s nástroji, materiály a technikou používanou v profesionální kresbě
- seznámí se s technikou zacházení s nástroji, lineární kresby, stínování objemů, základům perspektivy, nácviku držení stopy
- charakterizuje a má předhled o dostupných kreslících podkladech, gramáži a povrchu papírů a dalších médií
- seznámí se se škálou tvrdosti grafitových tužek a vlastnosti dalších kreslířských materiálů a specifických nástrojů
- osvojí si také standardizovanou velikostní řadu formátu A0 až A7
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
1.ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- samostatná práce žáků
- seznam cvičení / kritérium splnění
- domácí práce
- ústní forma zkoušení se znalosti formátů, především rozměr A4 (210×297 mm) a B1 (700×1000 mm), případně z nejznámějších pigmentů a pojiv jako jsou oxid železitý, oxid titaničitý, sulfid kademnatý, grafit, saze… .
V rámci výuky jsou ověřovány především praktické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- nástroje, materiály a techniky používané v profesionální kresbě
- techniky zacházení s nástroji, lineární kresby, stínování objemů, základům perspektivy, nácviku držení stopy
- předhled o dostupných kreslících podkladech, gramáži a povrchu papírů a dalších médií
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- Prospěl: žák řemeslně zvládá úkoly, kompletně odevzdá celý soubor, zvládá kompozici do formátu, čistotu provedení,modelaci světla a stínu, kvalitu stínování, kvalitu kresebné linie, vhodně zvládá barevnost
- Neprospěl: žák není schopen dostatečně řemeslně zvládnout úkoly, odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké umělecké úrovni a nejsou kompletní
- Hranice úspěšnosti zkoušky – kompletně odevzdá celý soubor, řemeslně zvládá úkoly
Je vhodné z důvodu větší objektivity přibrat do hodnocení prací další odborníky.
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
TEISSIG, Karel. Technika kresby. Praha: Artia, 1986. Umělcova dílna.
KRIZEK, Donna. Techniky kresby: přes 200 tipů, rad a ukázek názorných postupů. Přeložil Tomáš SUCHÁNEK. Brno: Zoner Press, 2013. Naučte se kreslit. ISBN 978-80-7413-243-8.
SMITH, R., Encyklopedie výtvarných technik a materiálů, Slováry, 2000
PARRAMÓN, José María. Jak kreslit: historické pozadí, materiály a pomůcky, techniky a postupy, teorie a praxe umění kresby. Praha: Svojtka a Vašut, 1995. Jak na to. ISBN 80-7180-045-7.
PARRAMÓN, José María. Perspektiva pro výtvarníky: správné užití perspektivy v kresbě a malbě. České vyd. 2. Praha: Jan Vašut, 1998. Jak na to (Jan Vašut). ISBN 80-7236-041-8.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Pavel Trnka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.