VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Softwary vhodné pro jednoduchou ploškovou animaci (Photoshop + After Effects)
Kód modulu
82-m-4/AD85
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
- Photoshop – moduly zabývající se rastrovou grafikou (např M63–68)
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je animace ve Photoshopu v kombinaci s After Effects z grafické softwarové sady Adobe. Žáci se naučí ovládat animační osu ve Photoshopu transformovat vlastní kresby, koláže nebo fotografie do loutek ploškové animace (včetně rekvizit i pozadí). Žák pomocí importu do After Effects rozhýbá postavičky do animovaných sekvencí, propojí je s rekvizitami a umístí do připravných scén.
Po absolvování modulu žák ovládá přípravu výtvarného materiálu ve Photoshopu. Porozumí animační ose Photoshopu a zvládne i základní animační techniky v After Effects až po výsledný rendering do filmového formátu prostřednictvím Adobe Encoder. Žák je připraven vytvořit krátké animované sekvence reprezentující dovednost potřebnou pro další tvůrčí projekty.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- vytváří ve Photoshopu postavičky, rekvizity a pozadí (naskenované, kresbou na tabletu, koláží, editací autorských fotografií apod.)
- pracuje s vrstvami, přehledně je organizuje a pojmenovává
- orientuje se v použití animační osy ve Photoshopu a možnosti vytvářet v ní krátké, limitované animované sekvence
- používá import PSD souborů s pozadím, postavami a rekvizitami tak, aby s nimi mohl neomezeně pracovat v After Effects
- v After Effects vytváří kompozice (Compositions), nastavuje podle potřeby jejich parametry, zejména rozměr, framerate apod.
- orientuje se v principu a účelu nestingu (zanořování animovaných detailů do větších animovaných objektů)
- používá vlastnosti objektů (position, rotation, opacity, tranform atd.), využívá je k sestavení a animování figurek
- používá některé pomocné animační pluginy, například Pin Tool
- sestavuje krátké animované sekvence z postav s rekvizitami a s pozadím
- exportuje animace použitím Adobe Media Encoder do různých obecně používaných formátů videa
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Tvorba postaviček, rekvizit a pozadí ve Photoshopu (doporučuje se využít autorských výtvarnch materiálů a fotografií z dřívějška)
- Příprava objektů na animaci formou ploškové animace (rozdělení do vrstev, začištění přesahů atd.)
- Nácvik animování v časové ose Photoshopu (limitované možnosti)
- Seznámení s prostředím After Effects (vysvětlení rozhraní, formátů, nastavení compositions, animačních a jiných nástrojů)
- Import pozadí, rekvizit a postaviček After Effects (správné nastavení importu, organizace importovaného)
- Composition Nesting, principy zanořených animací, ovládání vlastností objektů (rotation, position, scale, opacity…)
- Pin Tool a jeho nasazení pro měkkou animaci
- Představení důležitých efektů, například rozostření, barevné korekce atd.
- Sestavování komponent do animovaných sekvencí
- Export hotových sekvencí přes Adobe Media Encoder (porozumění nastavení exportních parametrů)
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
- metody SLOVNÍ – MONOLOGICKÉ: Výklad, vysvětlování, popis (Seznamování s animačními nástroji Photoshopu a kompletně s After Effects)
- metody NÁZORNĚ-DEMONSTRAČNÍ: Pozorování a předvádění (tamtéž)
- metody NÁZORNĚ-DEMONSTRAČNÍ: Instruktáž a DOVEDNOSTNĚ-PRAKTICKÉ: grafické a výtvarné činnosti (V první fázi tvorby ve Photoshopu, je možné buď kreslit na tabletu, nebo editovat starší digitální nebo digitalizované výtvarné práce, dokonce vlastní fotografie, ale žádný externí materiál z internetu!)
- metoda heuristická (pokus omyl) ve všech fázích, kdy si žáci osvojují práci v softwarech PSD a AE.
- metoda SLOVNÍ – DIALOGICKÁ: Dialog se uplatní během konzultací učitele s žákem, kterému pomáhá s ovládacími prvky SW.
Specifikace samostatné práce:
samostatná práce obsahuje následující cvičení
- pozadí pro animaci
- rekvizity a figury
- ovládání rozhraní After Effects
- nesting compositions
- Pin Tool / ovládnutí měkké animace
- Parametrické animování
- Export
Učební činnosti žáků:
- tvorba postaviček, rekvizit a pozadí ve Photoshopu
- příprava objektů na animaci formou ploškové animace (rozdělení do vrstev, začištění přesahů atd.)
- nácvik animování v časové ose Photoshopu (limitované možnosti)
- seznámení s prostředím After Effects (vysvětlení rozhraní, formátů, nastavení compositions, animačních a jiných nástrojů)
- import pozadí, rekvizit a postaviček After Effects (správné nastavení importu, organizace importovaného)
- composition Nesting, principy zanořených animací, ovládání vlastností objektů (rotation, position, scale, opacity…)
- Pin Tool a jeho nasazení pro měkkou animaci
- představení důležitých efektů, rozostření, barevné korekce
- sestavování komponent do animovaných sekvencí
- export hotových sekvencí přes Adobe Media Encoder
Zařazení do učebního plánu, ročník
2.ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
Praktická forma zkoušení:
- samostatná práce žáků
- tvorba plošek a pozadí
- animování v After Effects
- export hotových sekvencí
Každá fáze je hodnotitelná a lze ověřit. Figurky, rekvizity a pozadí musí mít specifické vlastnosti (rozložení do vrstev, vykrojení z pozadí, pojmenované vrstvy). Během animování v AE musí ovládnout nesting, animaci prostřednictvím parametrů a nástoj Pin Tool. Ověření exportu je prokazatelné dle odevzdaných požadovaných sekvencí ve správném formátu, animované, fungující.
V rámci výuky jsou ověřovány především praktiické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- pozadí pro animaci
- rekvizity a figury
- ovládání rozhraní After Effects
- nesting compositions
- Pin Tool / ovládnutí měkké animace
- Parametrické animování
- Export
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
Seznam civčení / kritérium splnění
prospěl
- pozadí pro animaci / výtvarná úroveň, správné proporce pro daný účel, velikost rozlišení, RGB
- rekvizity a figury / výtvarná úroveň, vykrojené z pozadí, pojmenované oddělené vrstvy
- ovládání rozhraní After Effects / (posoudí pedagog na základě pozorování žákova úsilí)
- nesting compositions / ovládnutí klíčového principu zanořených animací
- Pin Tool / ovládnutí měkké animace
- Parametrické animování / ovládání animace pomocí parametrů (position, scale, rotation, opacity atd.)
- Export / ovládání exportu do aktuálního filmového média (například H264)
hranice úspěšnosti zkoušky:
neprospěl:
- žák nedokončí dílo a není schopen správně projít procesem tvorby
Doporučená literatura
MEYER, Trish a Chris MEYER. Adobe After Effects: výukový průvodce tvorbou videoefektů a animací. Brno: Computer Press, 2009. ISBN 978-80-251-2500-7.
PERKINS, Chad. After Effects: nejužitečnější postupy a triky. Brno: Computer Press, 2011. ISBN 978-80-251-3571-6.
CAPLIN, Steve. 100% Photoshop: vytváříme úchvatnou grafiku bez potřeby jediné fotografie. Brno: Computer Press, 2012. ISBN 978-80-251-3708-6.
FAULKNER, Andrew a Conrad CHAVEZ. Adobe Photoshop CC: oficiální výukový kurz. Přeložil Tomáš SLAVÍČEK. Brno: Computer Press, 2016. ISBN 978-80-251-4741-2.
KELBY, Scott. Tipy a triky pro Photoshop. Přeložil Jakub GONER. Brno: Computer Press, 2018. ISBN 978-80-251-4928-7.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Pavel Trnka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.