VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Tvorba logotypu a jednotného vizuálního stylu
Kód modulu
82-m-4/AD75
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
- 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
24
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je seznámit žáky s teorií barev, kompozicí, teorií symbolu, typografií a tvorbou logomanuálu tak, aby byli schopni tvořit vlastní logotyp a jednotný vizuální styl.
Po absolvování modulu žák vytvoří kvalitní logotyp a jednotný vizuální styl na základě znalostí z oblasti typografie, barev, kompozice.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- používá tvorbu logotypu a jednotného vizuálního stylu
- používá principy barevných modelů, teorii barev, jejich působení, využívá znalostí v oblasti propagační grafiky
- volí odpovídající barevné kombinace ve vztahu k výtvarnému záměru a jeho obsahové náplni
- používá principy kompozičních postupů
- volí odpovídající kompozice ve vztahu k výtvarnému záměru a jeho obsahové náplni
- používá symboliku geometrických útvarů a barev
- vytváří písmo na základě znalostí jeho proporcí a pravidel tvorby
- vytváří logomanuál
- navrhne logotyp s ohledem na zaměření subjektu,
- navrhne jednotný vizuální styl a jeho jednotlivé prvky.
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy vzdělání:
- Teorie tvorby logotypu a jednotného vizuálního stylu
- teorie barev
- proměny světla, působení barev na člověka
- barvy v grafickém designu
- přímé a výtažkové barvy
- psychologické vnímání barev.
- kompozice
- zlatý řez, optický a geometrický střed
- působení prvků v ploše
- formáty
- kompoziční postupy.
- teorie symbolu
- symbolika geometrických útvarů
- symbolika barev
- typografie
- zásady tvorby písma
- proporce písma
- kompozice textu v ploše.
- Tvorba logomanuálu
- účel
- obsah
- pravidla tvorby
- Tvorba jednotného vizuálního stylu - grafického manuálu
- účel
- obsah
- pravidla tvorby
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- monologické výklady - vysvětlování, výklad - odborný výklad s prezentací.
Metody názorně demonstrační:
- pozorování, předvádění, projekce - konkrétní užití kompozičních principů, barevných kombinací, typografických řešení, ukázky logotypů a logomanuálu.
Metody praktické:
- grafické a výtvarné činnosti - tvorba vlastního logotypu
- hodnocená samostatná práce
Specifikace samostatná grafické práce:
- zpracovaní logotypu
- zpracování jednotného vizuálního stylu subjektu
Učební činnosti žáků:
- seznámí se s teorií tvorby logotypu a jednotného vizuálního stylu
- seznámí se a následně popíší možnosti práce s kompozicí, užitím barev a písma.
- používá postupy a využívá poznatky při tvorbě vlastní grafiky s použitím kompozičních principů, barevných kombinací a typografických řešení
- navrhnou logomanuál
- navrhnou jednotný vizuální styl - grafický manuál
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktické zkoušení:
- samostatná grafická práce
- tvorba logomanuálu
- tvorba jednotného vizuálního stylu
Ověřované okruhy:
- teorie barev
- kompozice
- teorie symbolu
- typografie
- tvorba logomanuálu
- tvorba jednotného vizuálního stylu
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 – 90 až 100 % grafický projev je přesný a estetický, výsledky činnosti jsou kvalitní, pouze s menšími nedostatky, žák je schopen pracovat sám
- 2 – 75 až 89 % kvalita výsledků činnosti je zpravidla bez podstatných nedostatků, grafický projev je estetický, bez větších nepřesností, žák je schopen pracovat samostatně nebo s menší pomocí
- 3 – 60 až 74 % v kvalitě výsledků činnosti se projevují častější nedostatky, grafický projev je méně estetický a má menší nedostatky, žák je schopen pracovat samostatně podle návodu učitele
- 4 – 40 až 59 % v kvalitě výsledků činnosti a grafickém projevu se projevují nedostatky, grafický projev je málo estetický, závažné nedostatky a chyby dovede žák s pomocí učitele opravit, při samostatném studiu má velké potíže
- hranice úspěšnosti zkoušky – 39 % kvalita výsledků činnosti a grafický projev mají vážné nedostatky, závažné nedostatky a chyby nedovede žák opravit ani s pomocí učitele, nedovede samostatně studovat
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s absencí do 25 %.
Doporučená literatura
Photoshop user guide. [online] © 2019 Adobe. [cit. 6. 2. 2019] Dostupné z: https://helpx.adobe.com/cz/photoshop/user-guide.html
Příručka uživatele aplikace Illustrator. [online] © 2019 Adobe. [cit. 12. 2. 2019] Dostupné z: https://helpx.adobe.com/cz/illustrator/user-guide.html
Příručka uživatele aplikace InDesign. [online] © 2019 Adobe. [cit. 12. 2. 2019] Dostupné z: https://helpx.adobe.com/cz/indesign/user-guide.html
HASHIMOTO, Alan. Velká kniha digitální grafiky a designu. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2008. 384 s. ISBN 978-80-251-2166-5.
AMBROSE, Gavin. Grafický design: typografie. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2010. 175 s. ISBN 978-80-251-2967-8.
AIREY, David. Logo: nápad, návrh, realizace. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2010. 213 s. ISBN 978-80-251-3151-0.
HEALEY, Matthew. Design loga: analýza úspěchu 300+ mezinárodních značek. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2011. 240 s. ISBN 978-80-251-3608-9.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Barbora Ilčíková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.