VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Technické kreslení, zobrazování a čtení výkresů
Kód modulu
82-m-3/AD66
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
H (EQF úroveň 3)
L0 (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-51-H/02 Umělecký truhlář a řezbář
- 82-51-H/04 Umělecký keramik
- 82-51/H08 Umělecký sklenář
- 82-51/H06 Umělecký štukatér
- 82-51/L02 Uměleckořemeslné zpracování dřeva
- 82-51/L05 Uměleckořemeslné zpracování skla
- 82-51/L04 Uměleckořemeslné zpracování kamene a keramiky
Délka modulu (počet hodin)
24
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení významu technického kreslení, zobrazování objektů a čtení výkresů. Žák se seznámí se základními atributy technického kreslení jako je:
- orientace v technické dokumentaci
- použití technických výkresů
- konstrukce geometrických tvarů
- kosoúhlé zobrazování
- perspektivní zobrazování
- čtení z výkresové dokumentace
Po absolvování modulu žák dokáže samostaně pracovat s technickými výkresy a zvládá rýsování geometrických tvarů, mnohoúhelníků, úseček a přímek, kosoúhlé promítání a perspektivní zobrazování. Žák čte technické výkresy.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- vysvětlí používání technického kreslení a charakterizuje důvody vytváření technické dokumentace
- orientuje se v technické dokumentaci
- charakterizuje druhy výkresů a jejich použití
- zpracuje základní geometrické konstrukce
- zobrazuje objekty v kosoúhlém promítání a perspektivním zobrazování
- čte z výkresové dokumentace a orientuje se v ní
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Technické kreslení:
- důvody vytváření výkresů a jejich používání
- obsah technických výkresů
- druhy výkresů
- Zobrazování:
- základní geometrické tvary
- mnohoúhelníky
- úsečky, přímky
- kosoúhlé promítání
- perspektivní zobrazování
- Čtení výkresů:
- orientace ve výkresech
- čtení z výkresů
- popis použitého značení ve výkresech
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Přímé vyučování:
- orientace žáků v učivu (diskuze, ústní zkoušení)
Specifikace samostatné práce:
- zpracování objektů dle jednotného zadání ( výrobek dílec)
- zobrazování objektů ( konstrukce geometrických tvarů, kosoúhlé zobrazování, perspektivní zobrazování)
- technický výkres formátu A3
Učební činnosti žáků:
- vysvětlí používání technického kreslení
- charakterizuje důvody vytváření technické dokumentace
- charakterizuje druhy výkresů a jejich použití
- orientuje se a čte v technické dokumentaci
- zpracuje základní geometrické konstrukce
Zařazení do učebního plánu, ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení:
- základní pojmy a terminologie
Ústní forma zkoušení:
Samostatná práce žáků:
- zobrazování objektů dle zadání
V rámci výuky jsou ověřovány teoretické i praktické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- chrakteristika technického kreslení
- obsah technických výkresů
- druhy výkresů
- zobrazování základních geometrických tvarů ( mnohoúhelníky, úsečky, přímky, kosoúhlé promítání, perspektivní zobrazování)
- čtení výkresů
Kritéria hodnocení
Prospěl – neprospěl
- 1 – 100 % – 88 % správnosti odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení zobrazení jednotlivých objektů
- 2 – 87 % – 74 % správnosti odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení zobrazení jednotlivých objektů
- 3 – 73 % – 59 % správnosti odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení zobrazení jednotlivých objektů
- 4 – 58 % – 43 % správnosti odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení zobrazení jednotlivých objektů
- hranice úspěšnosti zkoušky – 43 % správnosti odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení zobrazení jednotlivých objektů
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
NUTSCH, Wolfgang, Odborné kreslení a základy konstrukce pro truhláře, Sobotáles, ISBN: 978-80-86706-20-7
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Miroslav Findeis. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.