VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Klasifikace písem, názvosloví, druhy a rodiny, autorské právo
Kód modulu
82-m-4/AD63
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
- 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je seznámit žáky s klasifikací písma, názvoslovím a typografickými pojmy a problematikou autorského zákona týkající se daného odvětví.
Po absolvování modulu žák vyjmenuje dělení písma, používá správné názvosloví a typografické pojmy, popíše problematiku autorského zákona a zacházení s díly Creative commons.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- vyjmenuje dělení písma (ON 88 1101 Klasifikace tiskových písem) a jednotlivé skupiny písem
- popíše pojem rodina a druhy písma (řezy)
- používá správně typografické pojmy (pojmy sazby, popis písmového znaku)
- popíše problematiku autorského zákona (autorské dílo, vlastnická práva, kolektivní správci děl apod.)
- vyjmenuje prvky licenční smlouvy
- popíše používání Creative commons
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Písmo:
- charakteristické znaky typů písma
- ON 88 1101 Klasifikace tiskových písem, jednotlivé skupiny písem
- základní pojmy (rodina písma, řez, proklad, prostrkání, verzálky, minusky, ...)
- Autorské právo:
- autorské dílo
- vlastnická práva
- kolektivní správci děl
- osobnostní práva
- model a property release
- obsah licenční smlouvy
- Creative commons
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- monologické výklady - vysvětlování, výklad - odborný výklad s prezentací - písmo, autorské právo.
Metody názorně demonstrační:
- pozorování, projekce - ukázky znaků písma, základních pojmů na konkrétních příkladech, ukázky licenčních smluv
Přímé vyučování:
- orientace žáků v učivu(diskuze)
- hodnocená písemná práce
Specifikace písemné práce:
- typografické názvosloví
- klasifikace písem
- autorské dílo
- vlastnická práva
- kolektivní správci děl
- osobnostní práva
- model a property release
- obsah licenční smlouvy
- Creative commons
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně popíší znaky písma, základní pojmy, klasifikaci tiskových písem
- charakterizuje a popíše problematiku autorského zákona
- aktivně se zapojují do výuky a zodpovídají kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná forma zkoušení
- písemné ověřování znalostí
- typografické názvosloví
- klasifikace písem
- autorské dílo
- vlastnická práva
- kolektivní správci děl
- osobnostní práva
- model a property release
- obsah licenční smlouvy
- Creative commons
Ověřované okruhy:
- písmo a všechny okruhy spadající pod tuto kapitolu,
- autorské právo a všechny okruhy spadající pod tuto kapitolu.
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 – 90 až 100 % výsledky činnosti jsou kvalitní, pouze s menšími nedostatky, žák je schopen pracovat sám
- 2 – 75 až 89 % kvalita výsledků činnosti je zpravidla bez podstatných nedostatků, žák je schopen pracovat samostatně nebo s menší pomocí
- 3 – 60 až 74 % v kvalitě výsledků činnosti se projevují častější nedostatky, žák je schopen pracovat samostatně podle návodu učitele
- 4 – 40 až 59 % v kvalitě výsledků činnosti se projevují nedostatky, závažné nedostatky a chyby dovede žák s pomocí učitele opravit, při samostatném studiu má velké potíže
- hranice úspěšnosti zkoušky – 39 % kvalita výsledků činnosti má vážné nedostatky, závažné nedostatky a chyby nedovede žák opravit ani s pomocí učitele, nedovede samostatně studovat
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s absencí do 25 %.
Doporučená literatura
STŘÍBRNÝ, Petr. Základy typografie: 100 principů pro práci s písmem. Praha: Slovart, 2010. 208 s. ISBN 978-80-7391-404-2.
AMBROSE, Gavin. Grafický design: typografie. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2010. 175 s. ISBN 978-80-251-2967-8.
NOGA, Pavel. Typografický plakát. 1. vyd. Brno: Masarykova univerzita, 2015. 166 s. ISBN 978-80-210-8063-8.
HASHIMOTO, Alan. Velká kniha digitální grafiky a designu. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2008. 384 s. ISBN 978-80-251-2166-5.
WIGAN. Mark. Umění ilustrace: vizuální myšlení. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2010. 176 s. ISBN 978-80-251-2970-8.
Zákon č. 121/2000 Sb.Zákon o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon). [online] © AION CS, s.r.o. [cit. 2. 3. 2019] Dostupné z: https://www.zakonyprolidi.cz/cs/2000-121.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Barbora Ilčíková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.