VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Secese
Kód modulu
82-m-4/AD60
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
82–41–M/03 Scénická a výstavní tvorba
82–41–M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
znalost modulů:
- Postimpresionismus
- Impresionismus
- Renesance a manýrismus v Itálii
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí secesní malby, sochy, šperku, grafiky a architektury. Žák se seznámí s umělecko-historickým vývojem secese a jejím vlivem na vývoj výtvarného umění.
Po absolvování modulu žák charakterizuje umělecko-historické období secese.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje secesní umění
- charakterizuje architekturu secese ve světě a v Čechách
- charakterizuje secesní malbu a grafiku ve světě a v Čechách
- charakterizuje secesní sochu a užité umění ve světě a v Čechách
- charakterizuje fotografii v období secese
- vyjmenuje umělce a jeho díla, zařadí je do historického kontextu, popíše umělecká díla dané éry
- nakreslí půdorysy staveb či kompozice jednotlivých děl
- vysloví svůj názor na umění secese, a její dopad na společnost
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy vzdělání:
- Secese její umělecko-historickým vývoj a její vliv na umění
- představení secese jakožto posledního uměleckého směru, který prostupuje všechny sféry umění
- architektura secese ve světě a v Čechách
- secesní malba a grafika ve světě a v Čechách
- secesní socha a šperk ve světě a v Čechách
- fotografie v období secese
- Umělci secese a jejich díla,
- zařazení do historického kontextu
- popis uměleckých děl dané éry
- Kresba a kompozice secesních děl
- půdorysy staveb
- kompozice uměleckých děl
- Secese, a její dopad na společnost
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Přímé vyučování:
- přednes s použitím odborné literatury
- ukázky děl či jednotlivých architektonických prvků
- orientace žáků v učivu (diskuze, písemná práce, ústní zkoušení)
- hodnocená samostatná písemná práce
Specifikace samostatné písemné práce:
- teoretická část - teoretický popis tématu, vysvětlení pojmů
- praktická část - porovnání děl a jejich témat s předchozími historizujícími obdobími, výsledky porovnání
- závěr - výsledky práce
- zpracování na 3 - 6 stran včetně příloh (schémata, fotografie aj.)
Učební činnosti žáků:
- charakterizuje pojem secese
- vyjmenuje a charakterizuje umělce secese včetně jejich díla
- kreslí kompozice jednotlivých děl secese ( půdorysy staveb, kompozice uměleckých děl)
- charakterizuje vliv secese na společnost
Zařazení do učebního plánu, ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
- písemná práce
- rozbor díla - kresby
V rámci výuky jsou ověřovány především teoretické dovednosti formou písemné práce.
Ověřované okruhy:
- charakteristika secese
- umělci secese a jejich díla
- kresba a kompozice děl secese
- secese a její vliv na společnost
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 – 100% správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení, správné řešení rozboru díla - kresby
- 2 - 83% správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení, správné řešení rozboru díla - kresby
- 3 - 75% správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení,řešení rozboru díla - kresby s malými nedostatky
- 4 - 63% správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení,řešení rozboru díla - kresby s pomocí učitele
- hranice úspěšnosti zkoušky – 50% správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení, nesprávné řešení rozboru díla - kresby
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s absencí do 25 %.
Doporučená literatura
MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury. 2. vyd. Praha: Idea servis, 2001. ISBN 80-859-7037-6.
PIJOAN, José. Dějiny umění / 8. Praha-Malešice: Svoboda, grafické závody, n.p., závod 5, 1985. ISBN 01-503-85.
CHÄTELET, Albert. Světové dějiny umění. Praha: Agentura CESTY, 1996. ISBN 80-718-1055-X.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ondřej Maslák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.