Základní pasivní prvky elektronických obvodů
26-m-3/AD59
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
H (EQF úroveň 3)
26 - Elektrotechnika, telekomunikační a výpočetní technika
Základní pasivní prvky - rezistor, cívka, kondenzátor
26-51-H/01 Elektrikář
26-51-H/02 Elektrikář - silnoproud
26-52-H/01 Elektromechanik pro zařízení a přístroje
26-41-L/01 Mechanik elektrotechnik
26-41-M/01 Elektrotechnika
12
30. 04. 2020
Základní znalosti z elektrotechniky - el. odpor, kapacita, indukčnost
- použití multimetru pro měření odporu a kapacity
Cílem modulu je osvojení znalostí a dovedností žáky v oblasti základních pasivních obvodových součástek rezistoru, cívky a kondenzátoru, jejich vlastností, značení, měření jejich parametrů a použití v elektronických obvodech (děliče napětí, můstky, dolní a horní propusti, rezonanční obvody,...).
Žák:
- ovládá vlastnosti, značení a parametry rezistorů, cívek a kondezátorů;
- rozliší jejich druhy, provedení a použití v elektronických obvodech;
- změří a vypočítá jejich hodnoty pro jednoduchá konkrétní zapojení;
- odečítá a vyhodnocuje údaje z měřicích přístrojů, správně interpretuje naměřené výsledky.
Kompetence dle RVP:
- provádět diagnostické, montážní, opravárenské a údržbářské práce na elektrických a elektronických zařízeních a přístrojích;
- provádět elektrotechnická měření a vyhodnocovat naměřené výsledky;
- číst technickou dokumentaci s porozuměním;
- dbát na bezpečnost práce a ochranu zdraví při práci;
Obsahové okruhy:
1. Rezistory
- charakteristika;
- druhy a provedení;
- značení a hlavní parametry, jejich výpočet a měření;
- sériové a paralelní spojování;
- vlastnosti a použití.
2. Cívky
- charakteristika;
- druhy a provedení;
- značení a hlavní parametry, jejich výpočet a měření;
- sériové a paralelní spojování;
- vlastnosti a použití.
3. Kondenzátory
- charakteristika;
- druhy a provedení;
- značení a hlavní parametry, jejich výpočet a měření;
- sériové a paralelní spojování;
- vlastnosti a použití.
Strategie učení:
frontální vyučování;
ukázky různých druhů rezistorů, cívek a kondenzátorů;
návrh a výpočet parametrů součástek pro různé elektronické obvody;
společné procvičování výpočtů.
Učební činnosti:
vytváření zápisu a poznámek z přednášky vyučujícího;
měření a výpočet parametrů součástek;
samostatné procvičování výpočtů s kontrolou učitele;
rozbory schémat;
prezentace výsledků výpočtů;
samostudium doporučené literatury a vlastního zápisu;
samostatné domácí procvičování výpočtů.
Výuka probíhá ve vyučovacích předmětech Elektronika, Elektrická měření a Odborný výcvik. Doporučuje se vyučovat v prvém nebo druhém ročníku.
Písemné zkoušení - učitel si vytvoří databázi otázek z jednotlivých okruhů. Dílčí testy (po ukončení obsahových okruhů ) v rozsahu 8 otázek na 30 minut. Závěrečný test (po ukončení modulu) 12 otázek (po 4 otázkách z každého okruhu na 45 minut).
Okruh č. 1 - rezistory:
- výpočet odporu vodiče;
- druhy a provedení rezistorů;
- značení a další katalogové parametry;
- sériové a paralelní spojení, určení výsledné hodnoty;
- vlastnosti a použití v konkrétním zapojení (dělič napětí, filtr, oscilační obvod).
Okruh č. 2 - kondenzátory:
- výpočet kapacity deskového kondenzátoru;
- druhy a provedení kondenzátorů;
- značení a další katalogové parametry;
- sériové a paralelní spojení, určení výsledné hodnoty;
- vlastnosti a použití v konkrétním zapojení (dělič napětí, filtr, oscilační obvod).
Okruh č. 3 - cívky:
- výpočet vlastní indukčnosti cívky;
- druhy a provedení cívek;
- značení a další katalogové parametry;
- sériové a paralelní spojení, určení výsledné hodnoty;
- vlastnosti a použití v konkrétním zapojení (dělič napětí, filtr, oscilační obvod).
Prospěl na výborný:
Minimálně 90 % správných odpovědí v teoretických testech i v závěrečném testu.
Prospěl na chvalitebný:
Minimálně 80 % správných odpovědí v teoretických testech i v závěrečném testu.
Prospěl na dobrý:
Minimálně 60 % správných odpovědí v teoretických testech i v závěrečném testu.
Prospěl na dostatečný:
Minimálně 50 % správných odpovědí v teoretických testech i v závěrečném testu.
Neprospěl:
Méně než 50 % správných odpovědí v teoretických testech i v závěrečném testu.
Výsledné hodnocení je dáno ze dvou třetin průměrnou známkou z dílčích testů a jednou třetinou známkou ze závěrečného testu.
Jan Kesl: Elektronika I. BEN - technická literatura, Praha 2006, ISBN 978-80-7300-143-8
Václav Malina: Poznáváme elektroniku I. KOPP, České Budějovice, ISBN 80-85828-25-1
Václav Malina: Poznáváme elektroniku II. KOPP, České Budějovice, ISBN 80-85828-55-3
Robert Láníček: Elektronika obvody-součástky-děje. BEN - technická literatura, Praha 1998, ISBN 80-86056-25-2
Jaroslav Doleček: Moderní učebnice elektroniky 1. Základy elektroniky, ideální a reálné prvky rezistor-kondenzátor-cívka BEN - technická literatura, Praha 2005 ISBN 80-7300-146-2
Adrian Schommers: Elektronika tajemství zbavená. Kniha 1: Pokusy se stejnosměrným proudem - nakladatelství HEL Ostrava ISBN 80-902059-9-2
Miloslav Bezděk: Elektronika I. KOPP, České Budějovice, ISBN 80-7232-174-4
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Stanislav Pleninger. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.