VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Kresba (navrhování designu)
Kód modulu
82-m-4/AD58
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
- 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je vyložit látku tak, aby jí porozuměl začínající žák. Jasně informuje o designerských nápadech užitých v profesionální praxi.
Modul je zaměřen na designerské přístupy s ohledem na stavbu, proporci, materiálovou strukturu, kompozici a realizaci výsledného návrhu. Modul rozebírá různé způsoby, jak rozvinout schopnost pozorovat a zaznamenat nápady na papíře. Teorie designerského jazyka je základem k další praktické zkušenosti, na kterou navazují další odborné moduly.
Žák po absolvování modulu využije v praxi znalost kresebných technik v propojení s designovou terminologií.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- používá názvosloví týkající se designu
- využívá znalosti základního designerského jazyka
- osvojuje si výtvarné a tvůrčí zásady
- osvojuje si designerské přístupy s ohledem na stavbu, proporci, materiálovou strukturu, kompozici a realizaci
- snaží se porozumět vztahům mezi formou a prostorem
- má přehled o podkladových materiálech pro designerskou kresbu
- osvojuje si kompoziční dovednosti, umístění do formátu
- používá výrazové možnosti navrhovaného designu ve vztahu k reprezentaci a účelu kresby
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy vzdělání:
1. Úvod
- designerské přístupy
- výtvarné zásady
- design jako proces tvorby
- soudobý design
- účel kresby, komu je kresba určena
2. Techniky a typy kresby
- dvourozměrný a trojrozměrný typ kresby
- typy uměleckých skic podle záměru
- pozorovací skica
- analytická skica
3. Formát a kompozice
- umístění do formátu
- kompozice
- rozměry standardizovaných papírů
4. Materiály
- druhy papíru
- skicák
- kreslící prostředky pevné
- kreslící prostředky tekuté
5. Reprezentace a kresba, realizace
- srozumitelnost a prezentace návrhu
- myšlenka návrhu
- komunikace
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- monologický výklad s prezentací(designerské přístupy, terminologie)
- orientace žáků v učivu (diskuze, ústní zkoušení)
Metody názorně demonstrační:
- pozorování, předvádění, projekce - ukázky jednotlivých typů kreseb a jejich použití na konkrétních příkladech
Přímé vyučování:
- orientace žáků v učivu(diskuze, ústní zkoušení)
- znalost kresebných postupů
- orientace v historii designu
- orientace v soudobém designu
- hodnocení písemných prací
- hodnocení ústního zkoušení
- aktivní zapojení do výuky
- zodpovídání na kontrolní otázky vyučujícího
Specifikace domácího úkolu:
- zadaný úkol s ohledem na individuální dovednosti žáků
- příprava referátu(například výběr známého českého nebo zahraničního designéra)
Specifikace písemné práce:
- základní pojmy designerského jazyka
Učební činnosti žáků:
- seznámí se s designovou terminologií
- aktivně se zapojují do výuky a zodpovídají kontrolní otázky vyučujícího
- používá postupy a využívá poznatky při navrhování
- používá postupy a využívá poznatky designerského kreslení
- získané teoretické vědomosti aplikuje na konkrtétní praktické zadání
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník nebo 2.ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Ústní forma zkoušení
- znalosti odborné terminologie
- prezentace referátu
Písemná forma zkoušení
- základní pojmy designerského jazyka
Ověřované okruhy:
- znalosti kresebných technik a designerských postupů
- nástroje a materiály v profesionální kresbě
- předhled o současném navrhování designu
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 – žák výborně využívá znalosti kresebných technik a designerských postupů. Ústní zkoušení, odevzdané písemné práce i domácí práce jsou na vysoké úrovni.
- 2 – žák velmi dobře využívá znalosti kresebných technik a designerských postupů. Ústní zkoušení, odevzdané písemné práce i domácí práce jsou na chvalitebné úrovni.
- 3 – žák dobře využívá znalosti kresebných technik a designerských postupů. Ústní zkoušení, odevzdané písemné práce i domácí práce jsou na dobré úrovni.
- 4 – žák dostatečně využívá znalosti kresebných technik a designerských postupů. Ústní zkoušení, odevzdané písemné práce i domácí práce jsou na nízké úrovni.
- hranice úspěšnosti zkoušky – žák nedostatečně využívá znalosti kresebných technik a designerských postupů. Ústní zkoušení, odevzdané písemné práce i domácí práce nejsou dostatečné úrovně.
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 25%.
Doporučená literatura
ZELL, Mo. Škola kreslení a modelování pro architekty. Slovart, 2008. 144 s. ISBN 978-80-7391-154-6
SMITH, Ray. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. - 3. vyd. Slovart, 2013. 384 s. ISBN 978-80-7391-482-0.
AMBROSE, Gavin. Designové myšlení – Grafický design. Computer press, 2008. 192 s. ISBN 978-80-2513-245-6
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Háblová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.