VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Adobe InDesign (+uvedení alternativ vhodných na sazbu tiskovin)
Kód modulu
82-m-4/AD55
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
- 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je práce v programu Adobe InDesign, základní orientace v programech QuarkXPress a Scribus. Žák se naučí navrhovat stránky, vysázet text, správně připravovat dokumenty pro tisk i digitální média.
Po absolvování modulu žák tvoří odpovídající grafické práce v programech Adobe InDesign, QuarkXPress, Scribus.
Očekávané výsledky učení
Žák:
-
- pracuje v programu Adobe InDesign
- pracuje v programu QuarkXPress
- pracuje v programu Scribus
- navrhuje stránky
- pracuje s textem a jeho volbami
- pracuje s textovými rámečky, upravuje textové rámečky
- pracuje s obrázky a objekty a upravuje je
- připravuje dokumenty pro tisk i digitální média
- využívá znalosti softwaru při tvorbě vlastní grafiky
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy vzdělání:
- Adobe InDesign:
- vytvoření nového dokumentu,
- okno dokumentu – přehled,
- definování přednastavení dokumentu,
- nástroje pro práci s textem - textový nástroj, nástroj text na cestě, výběr textu, zarovnání textu,
- vytváření textových rámečků,
- přidávání nových stránek do dokumentu,
- přidání značky čísla stránky na vzorovou stránku,
- panel Kontrola před výstupem - přehled,
- určení tiskových značek,
- tisk oblasti spadávky anebo popisu,
- vyřazení dokumentu pro tisk brožury,
- export do Adobe PDF,
- přednastavení Adobe PDF.
- QuarkXPress:
- nástroje Textový obsah, Objekt, Obrázkový obsah,
- paleta Vzhled stránky,
- menu Sestava, Exportovat sestavu do PDF.
- Scribus:
- nástroje Textový rámec, Obrázek,
- operace s textem,
- operace s objekty,
- kontrola před tiskem, export.
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- monologické výklady - vysvětlování, výklad - princip a ovládání jednotlivých programů, jejich nástrojů.
Metody názorně demonstrační:
- pozorování, předvádění, projekce - ukázky práce s jednotlivými programy na konkrétních příkladech.
Metody praktické:
- grafické a výtvarné činnosti - tvorba vlastní práce
Přímé vyučování:
- orientace žáků v učivu (diskuze, ústní zkoušení)
- hodnocená samostatná grafická práce
Specifikace samostatné grafické práce:
- výstupem jsou tři dokumenty připravené pro tisk ve formátu .pdf, každý vytvořený v jiném programu
- Adobe InDesign
- QuarkXPress
- Scribus
- téma práce - Vlastní časopis
- jeden zaměřený na mladého uživatele,
- druhý zaměřený vybranou profesi
- třetí zaměřený na seniory
- podmínkou je použití textových nástrojů
- práce s obrázky a objekty
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně popíší možnosti práce v jednotlivých programech,
- učí se postupy a využívají poznatky při tvorbě vlastní práce s použitím jednotlivých nástrojů v daných programech.
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. nebo 2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktické zkoušení
- samostatná grafická práce (výstupem jsou tři dokumenty připravené pro tisk ve formátu .pdf, každý vytvořený v jiném programu Adobe InDesign, QuarkXPress a Scribus)
Ověřované okruhy:
- navrhování stránek
- práce s textem a textovými rámečky
- práce s obrázky a objekty
- příprava dokumentů pro tisk
- práce v programu Adobe InDesign
- práce v programu QuarkXPress
- práce v programu Scribus
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
• 1 – 90 až 100 % grafický projev je přesný a estetický, výsledky činnosti jsou kvalitní, pouze s menšími nedostatky, žák je schopen pracovat sám
• 2 – 75 až 89 % kvalita výsledků činnosti je zpravidla bez podstatných nedostatků, grafický projev je estetický, bez větších nepřesností, žák je schopen pracovat samostatně nebo s menší pomocí
• 3 – 60 až 74 % v kvalitě výsledků činnosti se projevují častější nedostatky, grafický projev je méně estetický a má menší nedostatky, žák je schopen pracovat samostatně podle návodu učitele
• 4 – 40 až 59 % v kvalitě výsledků činnosti a grafickém projevu se projevují nedostatky, grafický projev je málo estetický, závažné nedostatky a chyby dovede žák s pomocí učitele opravit, při samostatném studiu má velké potíže
• hranice úspěšnosti zkoušky – 39 % kvalita výsledků činnosti a grafický projev mají vážné nedostatky, závažné nedostatky a chyby nedovede žák opravit ani s pomocí učitele, nedovede samostatně studovat
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s absencí do 25 %.
Doporučená literatura
BŘÍZA, Vladimír. Acrobat 7 podrobně a prakticky. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. 123 s. ISBN 80-247-1938-X.
HASHIMOTO, Alan. Velká kniha digitální grafiky a designu. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2008. 384 s. ISBN 978-80-251-2166-5.
Příručka uživatele aplikace InDesign. [online] © 2019 Adobe. [cit. 12. 2. 2019] Dostupné z: https://helpx.adobe.com/cz/indesign/user-guide.html
LOUREKAS, P. a WEINMANNOVÁ, E. QuarkXPress 6 pro Windows a Macintosh. SoftPress, 2004. 510 s. ISBN 8086497690.
WHITE, R. Beginning Scribus. Berlín: Springer, 2015. 350 s. ISBN 9781484207239.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Barbora Ilčíková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.