VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Práce s textem, rámečky, řetězení, znakové a odstavcové styly
Kód modulu
82-m-4/AD54
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
- 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí v programu Adobe InDesign. Žák se naučí pracovat s textem, rámečky, řetězením textu, znakovými a odstavcovými styly, tvořit odpovídající grafické práce v daném programu.
Po absolvování modulu žák pracuje s textem, rámečky, řetězením textu, znakovými a odstavcovými styly při tvorbě vlastní grafické práce.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- seznámí se s grafickým softwarem Adobe InDesign
- pracuje s textem a jeho volbami
- pracuje s textovými rámečky, upravuje textové rámečky
- pracuje s řetězením textu
- pracuje se znakovými a odstavcovými styly
- využívá znalosti softwaru při tvorbě vlastní grafiky
- vytváří pomocí daných nástrojů vlastní grafiky
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy vzdělání:
- Práce s programem Adobe InDesign
- Nástroje pro práci s textem
- textový nástroj
- nástroj text na cestě
- výběr textu
- zarovnání textu
- textové rámečky
- vytváření textových rámečků
- nastavení polohy a velikosti textových rámečků
- používání textových rámečků na vzorových stránkách
- změna vlastností textového rámečku
- Funkce zřetězení textu
- princip
- vyjmutí nebo odstranění zřetězených textových rámečků
- natékání textu ručně nebo automaticky
- Panel Znakové a Odstavcové styly
- panel Styly – přehled
- přidávání
- aplikování
- úpravy
- lokální změny odstavcových a znakových stylů
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- monologické výklady - vysvětlování, výklad - princip a ovládání jednotlivých nástrojů, textových rámečků, zřetězení textu, stylů odstavcových a znakových, jejich možnosti a použití.
Metody názorně demonstrační:
- pozorování, předvádění, projekce - ukázky práce s jednotlivými nástroji, rámečky, řetězením textu, znakovými a odstavcovými styly, ukázky na konkrétních příkladech.
Metody praktické:
- grafické a výtvarné činnosti - tvorba vlastní grafické práce
Přímé vyučování:
- orientace žáků v učivu(diskuze, ústní zkoušení)
- hodnocená samostatná grafická práce
Specifikace samostatná grafická práce žáků:
- výstupem je dokument ve formátu .indd
- téma Moderní umělecké směry
- podmínkou je práce s textem
- textovými rámečky
- zřetězením
- naformátování textu
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně popíší možnosti nástrojů pro práci textem, rámečky, řetězením textu, znakovými a odstavcovými styly
- učí se postupy a využívají poznatky při tvorbě vlastní grafiky s použitím jednotlivých nástrojů, textových rámečků, zřetězení textu, stylů odstavcových a znakových
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktická forma zkoušení:
- samostatná grafická práce žáků (výstupem je dokument ve formátu .indd)
Ověřované okruhy:
- práce v programu Adobe InDesign
- nástroje pro práci s textem
- textové rámečky
- funkce zřetězení textu
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 – 90 až 100 % grafický projev je přesný a estetický, výsledky činnosti jsou kvalitní, pouze s menšími nedostatky, žák je schopen pracovat sám
- 2 – 75 až 89 % kvalita výsledků činnosti je zpravidla bez podstatných nedostatků, grafický projev je estetický, bez větších nepřesností, žák je schopen pracovat samostatně nebo s menší pomocí
- 3 – 60 až 74 % v kvalitě výsledků činnosti se projevují častější nedostatky, grafický projev je méně estetický a má menší nedostatky, žák je schopen pracovat samostatně podle návodu učitele
- 4 – 40 až 59 % v kvalitě výsledků činnosti a grafickém projevu se projevují nedostatky, grafický projev je málo estetický, závažné nedostatky a chyby dovede žák s pomocí učitele opravit, při samostatném studiu má velké potíže
- hranice úspěšnosti zkoušky – 39 % kvalita výsledků činnosti a grafický projev mají vážné nedostatky, závažné nedostatky a chyby nedovede žák opravit ani s pomocí učitele, nedovede samostatně stdovat
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s absencí do 25 %.
Doporučená literatura
BŘÍZA, Vladimír. Acrobat 7 podrobně a prakticky. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. 123 s. ISBN 80-247-1938-X.
HASHIMOTO, Alan. Velká kniha digitální grafiky a designu. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2008. 384 s. ISBN 978-80-251-2166-5.
Příručka uživatele aplikace InDesign. [online] © 2019 Adobe. [cit. 12. 2. 2019] Dostupné z: https://helpx.adobe.com/cz/indesign/user-guide.html
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Barbora Ilčíková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.