VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Práce s obrázky a jinými objekty, nastavení stylů pro tyto objekty
Kód modulu
82-m-4/AD53
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
- 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí v programu Adobe InDesign. Žák se naučí pracovat s obrázky, objekty, objektovými rámečky, styly objektů, tvořit odpovídající grafické práce v daném programu.
Po absolvování modulu žák pracuje s obrázky, objekty, objektovými rámečky, styly objektů při tvorbě vlastní grafické práce.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- seznámí se s grafickým softwarem Adobe InDesign
- pracuje s obrázky a jejich volbami
- pracuje s objekty a jejich volbami
- pracuje s objektovými rámečky a jejich volbami
- pracuje se styly objektů
- využívá znalosti softwaru při tvorbě vlastní grafiky
- vytváří pomocí daných nástrojů vlastní grafiky
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy vzdělání:
- Seznámení se s grafickým softwarem Adobe InDesign
- Obrázky a objekty
- nástroje pro práci s objekty
- nástroj pro výběr a přímý výběr
- panel Zarovnání – přehled, zarovnání nebo rozmístění objektů
- zarovnání objektů pomocí nástroje Mezera
- Objektové rámečky
- nástroj elipsovitý rámeček
- obdélníkový rámeček
- mnohoúhelníkový rámeček
- Styly objektů - Panel Objektové styly
- přehled
- definování
- aplikování
- úpravy
- přesun a změna objektových stylů
- použití výchozích objektových stylů
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky
Metody slovní:
- monologické výklady - vysvětlování, výklad - princip a ovládání jednotlivých nástrojů, objektových rámečků, stylů objektů a jejich voleb, jejich možnosti a použití
Metody názorně demonstrační:
- pozorování, předvádění, projekce - ukázky práce s jednotlivými nástroji, objektovými rámečky, styly objektů a jejich možnostmi, ukázky na konkrétních příkladech
Metody praktické:
- grafické a výtvarné činnosti - tvorba vlastní grafické práce
Přímé vyučování:
- orientace žáků v učivu (diskuze)
- hodnocená písemná grafická práce
Specifikace samostatné grafické práce žáků:
- výstupem je dokument ve formátu .indd
- téma Moderní umělecké směry
- podmínkou je práce s objekty
- objektovými rámečky
- styly objektů
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně popíší možnosti nástrojů pro práci s obrázky a objekty, objektovými rámečky, styly objektů,
- učí se postupy a využívají poznatky při tvorbě vlastní grafiky s použitím jednotlivých nástrojů, objektových rámečků a stylů objektů.
Zařazení do učebního plánu, ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktická forma zkoušení:
- samostatná grafická práce žáků (výstupem je dokument ve formátu .indd)
Ověřované okruhy:
- práce s grafickým softwarem Adobe InDesign
- obrázky a objekty
- objektové rámečky
- styly objektů
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 – 90 až 100 % grafický projev je přesný a estetický, výsledky činnosti jsou kvalitní, pouze s menšími nedostatky, žák je schopen pracovat sám
- 2 – 75 až 89 % kvalita výsledků činnosti je zpravidla bez podstatných nedostatků, grafický projev je estetický, bez větších nepřesností, žák je schopen pracovat samostatně nebo s menší pomocí
- 3 – 60 až 74 % v kvalitě výsledků činnosti se projevují častější nedostatky, grafický projev je méně estetický a má menší nedostatky, žák je schopen pracovat samostatně podle návodu učitele
- 4 – 40 až 59 % v kvalitě výsledků činnosti a grafickém projevu se projevují nedostatky, grafický projev je málo estetický, závažné nedostatky a chyby dovede žák s pomocí učitele opravit, při samostatném studiu má velké potíže
- hranice úspěšnosti zkoušky – 39 % kvalita výsledků činnosti a grafický projev mají vážné nedostatky, závažné nedostatky a chyby nedovede žák opravit ani s pomocí učitele, nedovede samostatně studovat
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s absencí do 25 %.
Doporučená literatura
BŘÍZA, Vladimír. Acrobat 7 podrobně a prakticky. 1. vyd. Praha: Grada, 2006. 123 s. ISBN 80-247-1938-X.
HASHIMOTO, Alan. Velká kniha digitální grafiky a designu. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2008. 384 s. ISBN 978-80-251-2166-5.
Příručka uživatele aplikace InDesign. [online] © 2019 Adobe. [cit. 12. 2. 2019] Dostupné z: https://helpx.adobe.com/cz/indesign/user-guide.html
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Barbora Ilčíková. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.