Hospodaříme
SV-m-2/AD37
Všeobecné vzdělávání
všeobecně vzdělávací
E (dvouleté, EQF úroveň 2)
SV - Člověk a svět práce
8
30. 04. 2020
Bez nároků na vstupní předpoklady
Modul je zaměřen na rozvoj dovedností v oblasti cenové, rozpočtové, peněžní a spotřebitelské gramotnosti. Modulárními tématy jsou nákupy, placení a hospodaření domácnosti. Žáci si osvojují dovednosti v oblastech ochrany spotřebitele, pozornost je věnována problematice zadlužení, nákupu zboží a služeb, jejich platbě a případné reklamaci. Modul přispívá ke zlepšení úrovně finanční gramotnosti žáků. Podstatnou složkou modulu je důraz na porozumění informacím v daném prostředí (smlouvy, záruční listy…).
Žák
a) posoudí kriticky nabídku zboží a služeb a zvolí adekvátní způsob případné platby
b) porovná vhodnost úvěru, půjčky, spoření, investic, pojištění a zabezpečení na stáří
c) rozezná důsledky nesplácení finančních závazků
d) posoudí možnosti reklamace zboží/služby
Modul se vztahuje k hospodaření domácnosti:
Průběžně je prováděno hodnocení s využitím prvků formativního hodnocení, na konci modulu je využito nástrojů sumativního i formativního hodnocení.
Výsledky učení a)-d) jsou ověřovány v závěru modulu souhrnným testem (případně souborem pracovních listů), jehož specifikací jsou modulové výsledky učení. Základní nastavení specifikace testu je 25% zastoupení každého výsledku učení a)-d). Toto nastavení lze měnit podle potřeb jednotlivých vyučujících, přičemž zastoupení jednotlivých výsledků učení by nemělo klesnout pod 10 %. Procentuální zastoupení výsledku učení je odvozeno od maximálního získatelného počtu bodů za daný výsledek učení (nikoli tedy od počtu úloh – může se jednat o dramatický rozdíl). Doporučuje se při konstrukci testu odvozovat úlohy od souvislých i nesouvislých výchozích textů.
Vzhledem k rozsahu modulu se průběžně provádí pouze formativní hodnocení.
Při závěrečném ověřování dosažených výsledků učení souhrnným testem jsou doporučená kritéria nastavena následovně:
Mezní úroveň úspěšnosti je stanovena na 40 %.
Převodník dosažené úspěšnosti na známku
úspěšnost žáka v testu pod 40 % = nedostatečný
úspěšnost žáka v testu od 40 do 55 % = dostatečný
úspěšnost žáka v testu od 56 do 70 % = dobrý
úspěšnost žáka v testu od 71 do 85 % = chvalitebný
úspěšnost žáka v testu od 86 do 100 % = výborný
Nastavená obtížnost testu musí odpovídat dovednostem žáků kategorie vzdělání E, tzn. doporučuje se používat úlohy s nižší úrovni obtížnosti. Zařazení obtížných úloh by vyvolávalo potřebu snižovat mezní hranici úspěšnosti a použitý evaluační nástroj (test) by vykazoval nevyhovující psychometrické charakteristiky.
Např.: https://www.penize.cz/ochrana-spotrebitele;
http://obcanskyzakonik.justice.cz/index.php/smluvni-pravo/konkretni-zmeny-v-obecne-casti/ochrana-spotrebitele
Uvedené zdroje jsou pouze ilustračním příkladem. Výběr studijní literatury je v kompetenci vyučujícího v závislosti na konkrétních podmínkách školy.
Doporučuje se využít výsledků učení z modulu Víme, co čteme a slyšíme (vzdělávací oblast Jazyk a jazyková komunikace).
VV - Všeobecné vzdělávání
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je František Brož. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.