VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Spojení obrazu a typografie
Kód modulu
82-m-4/AD34
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je rozvíjet schopnost studentů esteticky pracovat s fenoménem písmového znaku při volné kreativní tvorbě ať už v malbě, klasické grafice, grafickém designu, ale i v prostorové tvorbě a to jak ve virtuálním modelováni, tak v sochařském projevu. Žák se seznámí s charakteristikou historického spojení ilustrace a typografie - iluminace. Žák charakterizuje fenomén graffiti.
Po absolvování modulu je žák schopen smysluplně propojit typografii, architekturu a volnou plastiku a zapojit písmové znaky do svého kreativního procesu při nejrůznějších úkolech.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje historické spojení ilustrace a typografie - iluminace
- propojí malbu a kaligrafii
- propojí typografii, architekturu a volnou plastiku
- charakterizuje fenomén graffiti a jeho přesah do klasických a digitálních výtvarných technik
- používá smysluplné zapojení písmových znaků do kreativního procesu při nejrůznějších úkolech
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy vzdělání:
- Historické spojení ilustrace a typografie - iluminace
- Spojení obrazu a typografie
- propojení malby a kaligrafie
- propojení typografie, architektury a volné plastiky
- Fenomén graffiti a jeho přesah do klasických a digitálních výtvarných technik
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- monologické výklady - vysvětlování, výklad
Metody názorně demonstrační:
- pozorování, předvádění, projekce
Přímé vyučování:
- hodnocená samostatná práce
Specifikace samostatné práce:
- samostatná práce žáků s žánrovým zadáním (žáci dostanou zadanou konkrétní knihu a k ní se pokusí vytvořit „iluminaci“ ve stylu poplatném výtvarnému řešení knihy)
Specifikace domácího úkolu:
- samostatná práce s malovaným výstupem (žáci dostanou za úkol zpracovat malířskou kompozici s použitím typografického prvku bez ohledu na jeho význam)
- samostatná práce s plastickým výstupem (žáci dostanou za úkol zpracovat plastickou kompozici s použitím typografického prvku bez ohledu na jeho význam, která však bude řešená pro pohledovost ze všech stran)
Učební činnosti žáků:
- historické spojení ilustrace a typografie - iluminace
- spojení obrazu a typografie
- fenomén graffiti
- tvorba „iluminace“ ve stylu poplatném výtvarnému řešení dle zadané konkrétní knihy
- malířská kompozice s použitím typografického prvku bez ohledu na jeho význam
- plastická kompozice s použitím typografického prvku bez ohledu na jeho význam, která však bude řešená pro pohledovost ze všech stran
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Písemná nebo ústní forma zkoušení:
Ústní forma zkoušení
- orientace žáků v učivu (diskuze, ústní prezentace)
Praktické forma zkoušení
- samostatná práce žáků (vlastní tvorba s konzultací)
- hodnocené domácí úkoly (konzultace a diskuse)
- prezentace vlastní tvorby před spolužáky ve třídě
V rámci výuky jsou ověřovány především praktické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- spojení obrazu a typografie
- propojení malby a kaligrafie
- propojení typografie, architektury a volné plastiky
- graffiti a jeho přesah do klasických a digitálních výtvarných technik
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 - grafický projev je přesný a estetický, výsledky činnosti jsou kvalitní, pouze s menšími nedostatky, žák je schopen pracovat samostatně
- 2 - grafický projev je zpravidla bez podstatných nedostatků, grafický projev je estetický, bez větších nepřesností, žák je schopen pracovat samostatně nebo s drobnou pomocí pedagoga
- 3 - v grafickém projevu se objevují častější nedostatky, grafický projev je méně estetický a má menší nedostatky, žák je schopen pracovat samostatně s větší mírou pomoci pedagoga
- 4 - v grafickém projevu se projevují nedostatky, grafický projev je málo estetický, závažné nedostatky a chyby dovede žák s pomocí pedagoga opravit, při samostatném studiu se potýká s obtížemi
- hranice úspěšnosti zkoušky - hranice úspěšnosti, grafický projev má vážné nedostatky, chyby nedovede žák opravit ani s pomocí učitele, není schopen samostatného studia
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
CLEMINSON, Ralph. Velká kniha kaligrafie. Slovart. 2008. 224 s. ISBN 978-80-7391-115-7
BYDŽOVSKÁ, Lenka, SRP, Karel Srp, BREGANTOVÁ, Polana. Karel Teige a typografie / Asymetrická harmonie Karel Teige
Akropolis. 2009. 312 s. ISBN 978-80-86903-93-4
Kolektiv autorů. Kreativní písmo – Jak na to. První vydání. Slovart. 2017. 144 s.
ISBN 978- 80-7529- 300- 8
Kolektiv autorů. Typografie písma. Slovart. 2014. 208 s. ISBN 978-80-7391-807-1
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Picko. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.