Detail modulu Spojení obrazu a typografie

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Spojení obrazu a typografie

Kód modulu

82-m-4/AD34

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

  • 82-41-M/05 Grafický design

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je rozvíjet schopnost studentů esteticky pracovat s fenoménem písmového znaku při volné kreativní tvorbě ať už v malbě, klasické grafice, grafickém designu, ale i v prostorové tvorbě a to jak ve virtuálním modelováni, tak v sochařském projevu. Žák se seznámí s charakteristikou historického spojení ilustrace a typografie - iluminace. Žák charakterizuje fenomén graffiti.

Po absolvování modulu je žák schopen smysluplně propojit typografii, architekturu a volnou plastiku a zapojit písmové znaky do svého kreativního procesu při nejrůznějších úkolech.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • charakterizuje historické spojení ilustrace a typografie - iluminace
  • propojí malbu a kaligrafii
  • propojí typografii, architekturu a volnou plastiku
  • charakterizuje fenomén graffiti a jeho přesah do klasických a digitálních výtvarných technik
  • používá smysluplné zapojení písmových znaků do kreativního procesu při nejrůznějších úkolech

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Obsahové okruhy vzdělání:

  1. Historické spojení ilustrace a typografie - iluminace
  2. Spojení obrazu a typografie
  • propojení malby a kaligrafie
  • propojení typografie, architektury a volné plastiky
  1. Fenomén graffiti a jeho přesah do klasických a digitálních výtvarných technik

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

Metody slovní:

  • monologické výklady - vysvětlování, výklad

Metody názorně demonstrační:

  • pozorování, předvádění, projekce

Přímé vyučování:

  • hodnocená samostatná práce 

Specifikace samostatné práce:

  • samostatná práce žáků s žánrovým zadáním (žáci dostanou zadanou konkrétní knihu  a k ní se pokusí vytvořit „iluminaci“ ve stylu poplatném výtvarnému řešení knihy)

Specifikace domácího úkolu:

  • samostatná práce s malovaným výstupem (žáci dostanou za úkol zpracovat malířskou kompozici s použitím typografického prvku bez ohledu na jeho význam)
  • samostatná práce s plastickým výstupem (žáci dostanou za úkol zpracovat plastickou kompozici s použitím typografického prvku bez ohledu na jeho význam, která však bude řešená pro pohledovost ze všech stran)

Učební činnosti žáků:

  • historické spojení ilustrace a typografie - iluminace
  • spojení obrazu a typografie
  • fenomén graffiti 
  • tvorba „iluminace“ ve stylu poplatném výtvarnému řešení dle zadané konkrétní knihy
  • malířská kompozice s použitím typografického prvku bez ohledu na jeho význam
  • plastická kompozice s použitím typografického prvku bez ohledu na jeho význam, která však bude řešená pro pohledovost ze všech stran

Zařazení do učebního plánu, ročník

3. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

Písemná nebo ústní forma zkoušení:

Ústní forma zkoušení

  • orientace žáků v učivu (diskuze, ústní prezentace)

Praktické forma zkoušení

  • samostatná práce žáků (vlastní tvorba s konzultací)
  • hodnocené domácí úkoly (konzultace a diskuse)
  • prezentace vlastní tvorby před spolužáky ve třídě

V rámci výuky jsou ověřovány především praktické dovednosti formou samostatné práce.

Ověřované okruhy:

  • spojení obrazu a typografie
  • propojení malby a kaligrafie
  • propojení typografie, architektury a volné plastiky
  • graffiti a jeho přesah do klasických a digitálních výtvarných technik

Kritéria hodnocení

prospěl – neprospěl

  • 1 - grafický projev je přesný a estetický, výsledky činnosti jsou kvalitní, pouze s menšími nedostatky, žák je schopen pracovat samostatně
  • 2 - grafický projev je zpravidla bez podstatných nedostatků, grafický projev je estetický, bez větších nepřesností, žák je schopen pracovat samostatně nebo s drobnou pomocí pedagoga
  • 3 - v grafickém projevu se objevují častější nedostatky, grafický projev je méně estetický a má menší nedostatky, žák je schopen pracovat samostatně s větší mírou pomoci pedagoga
  • 4 - v grafickém projevu se projevují nedostatky, grafický projev je málo estetický, závažné nedostatky a chyby dovede žák s pomocí pedagoga opravit, při samostatném studiu se potýká s obtížemi
  • hranice úspěšnosti zkoušky - hranice úspěšnosti, grafický projev má vážné nedostatky, chyby nedovede žák opravit ani s pomocí učitele, není schopen samostatného studia

Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.

Doporučená literatura

CLEMINSON, Ralph. Velká kniha kaligrafie. Slovart. 2008. 224 s. ISBN 978-80-7391-115-7

BYDŽOVSKÁ, Lenka, SRP, Karel Srp, BREGANTOVÁ, Polana. Karel Teige a typografie / Asymetrická harmonie Karel Teige

Akropolis. 2009. 312 s. ISBN 978-80-86903-93-4

Kolektiv autorů.  Kreativní písmo – Jak na to. První vydání. Slovart. 2017.  144 s.
ISBN 978- 80-7529- 300- 8

Kolektiv autorů. Typografie písma. Slovart. 2014. 208 s. ISBN 978-80-7391-807-1

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Picko. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné