Detail modulu Tvarosloví a komunikace

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Tvarosloví a komunikace

Kód modulu

82-m-4/AD33

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

  • 82-41-M/05 Grafický design

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je seznámení žáků s problematikou tvarosloví z antropologického a kulturologického pohledu. Žák získá  praktickou znalost uvedené problematiky pro potřeby výtvarného vyjádření a komunikace.

Po absolvování modulu žák dokáže využít získané dovednosti při kreativním procesu.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • má přehled o roli tvaru jako komunikačního nástroje ve 2D zobrazení v současném i v historickém kontextu
  • má přehled o roli tvaru jako komunikačního nástroje ve 3D zobrazení v současném i v historickém kontextu
  • je si vědom důležitosti tvarosloví
  • využívá vliv tvarosloví na psychiku člověka
  • využívá získané dovednosti při kreativním procesu

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Obsahové okruhy učiva:

  1. Tvar jako nástroj grafického designu
  • základní pojmy - historický úvod
  • tvar jako symbol, jeho vztah ke znaku a písmu
  • analogie s přírodou, vnímání tvarů na základě analogií s výskytem v přírodě
  • symbolika tvarů v současných i historických kulturách
  • ikonografie
  • symbolika tvarů v každodenním životě
  1. Psychologie tvarosloví
  • vliv tvaru na psychiku člověka
  1. Specifika individuálního výtvarného projevu s ohledem na preferované tvarosloví


 

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

Metody slovní:

  • odborný výklad s multimediální prezentací

Metody názorně demonstrační:

  • ukázky a charakteristika základních pojmů
  • praktická cvičení formou experimentu a hry
  • diskuze nad tématy

Přímé vyučování:

  • orientace žáků v učivu, znalost postupů výroby zdobných technik (diskuze, ústní zkoušení)
  • hodnocené samostatné práce 

Specifikace samostatné práce:

  • teoretická část (teoretický popis tématu)
  • praktická část (praktická cvičení formou experimentu)
  • 6 až 10 stran včetně příloh (skicy, fotografie, aj.)

Specifikace didaktického testu:

  • didaktický o maximálně deseti otázkách založených na analogiích tvarů s přírodou a s kulturně historickými vazbami, případně otázky z ikonografie.

 

Učební činnosti žáků:

  • seznámí se s tématem a  popíše tvar jako komunikační nástroj ve 2D a zobrazení v současném i v historickém kontextu
  • charakterizuje problematiku  tvarosloví pro potřeby výtvarného vyjádření a komunikace
  • používá získané dovednosti při kreativním procesu
  • aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího

Zařazení do učebního plánu, ročník

3.ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemná nebo ústní forma zkoušení

  • základní pojmy a terminologie
  • samostatně vypracované práce jednotlivých studentů na vybrané téma
  • znalostní didaktický komplexní test

V rámci výuky jsou ověřovány především teoretické dovednosti formou samostatné práce.

Ověřované okruhy:

  • tvarosloví v kulturním i historickém kontextu
  • tvarosloví a návaznost na výtvarnou praxi
  • výtvarného vyjádření a komunikace při kreativním procesu

Kritéria hodnocení

prospěl – neprospěl

  • 1 – student chápe roli tvarosloví v kulturním i historickém kontextu v návaznosti na výtvarnou praxi komplexně a netápe při aplikaci nabytých poznatků.
  • 2 – student v obecnosti problematice rozumí, nabyté poznatky neaplikuje komplexně.
  • 3 – student v obecnosti problematice rozumí, nabyté poznatky neaplikuje bez značných zásahů a pomoci pedagoga a kolektivu.
  • 4 – student jeví pouze povšechné znalosti problematiky, neaplikuje nabyté poznatky na konkrétních příkladech.
  • hranice úspěšnosti zkoušky – student problematiku zcela nezvládl, nechápe princip zadání a v problematice se zcela neorientuje.

Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.

Doporučená literatura

KOŘÍNEK Ota, LUTTERER Vladimír, KOMÁREK Antonín. Sítotisk a serigrafie. - Praha : vl.n., 1991. - 136 s.: ilustr.; 21 cm
ISBN 80-900060-6-X : Kč 30,00

BLAŽÍČEK, Oldřich, KROPÁČEK, Jiří. Slovník pojmů z dějin umění : názvosloví a tvarosloví architektury, sochařství, malby a užitého umění Vyd. 2. Praha: Aurora,2013. 479 s. ISBN 9788072991044.

 

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Picko-Baumannová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné