VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Tvarosloví a komunikace
Kód modulu
82-m-4/AD33
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je seznámení žáků s problematikou tvarosloví z antropologického a kulturologického pohledu. Žák získá praktickou znalost uvedené problematiky pro potřeby výtvarného vyjádření a komunikace.
Po absolvování modulu žák dokáže využít získané dovednosti při kreativním procesu.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- má přehled o roli tvaru jako komunikačního nástroje ve 2D zobrazení v současném i v historickém kontextu
- má přehled o roli tvaru jako komunikačního nástroje ve 3D zobrazení v současném i v historickém kontextu
- je si vědom důležitosti tvarosloví
- využívá vliv tvarosloví na psychiku člověka
- využívá získané dovednosti při kreativním procesu
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Tvar jako nástroj grafického designu
- základní pojmy - historický úvod
- tvar jako symbol, jeho vztah ke znaku a písmu
- analogie s přírodou, vnímání tvarů na základě analogií s výskytem v přírodě
- symbolika tvarů v současných i historických kulturách
- ikonografie
- symbolika tvarů v každodenním životě
- Psychologie tvarosloví
- vliv tvaru na psychiku člověka
- Specifika individuálního výtvarného projevu s ohledem na preferované tvarosloví
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s multimediální prezentací
Metody názorně demonstrační:
- ukázky a charakteristika základních pojmů
- praktická cvičení formou experimentu a hry
- diskuze nad tématy
Přímé vyučování:
- orientace žáků v učivu, znalost postupů výroby zdobných technik (diskuze, ústní zkoušení)
- hodnocené samostatné práce
Specifikace samostatné práce:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část (praktická cvičení formou experimentu)
- 6 až 10 stran včetně příloh (skicy, fotografie, aj.)
Specifikace didaktického testu:
- didaktický o maximálně deseti otázkách založených na analogiích tvarů s přírodou a s kulturně historickými vazbami, případně otázky z ikonografie.
Učební činnosti žáků:
- seznámí se s tématem a popíše tvar jako komunikační nástroj ve 2D a zobrazení v současném i v historickém kontextu
- charakterizuje problematiku tvarosloví pro potřeby výtvarného vyjádření a komunikace
- používá získané dovednosti při kreativním procesu
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
3.ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
- samostatně vypracované práce jednotlivých studentů na vybrané téma
- znalostní didaktický komplexní test
V rámci výuky jsou ověřovány především teoretické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- tvarosloví v kulturním i historickém kontextu
- tvarosloví a návaznost na výtvarnou praxi
- výtvarného vyjádření a komunikace při kreativním procesu
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 – student chápe roli tvarosloví v kulturním i historickém kontextu v návaznosti na výtvarnou praxi komplexně a netápe při aplikaci nabytých poznatků.
- 2 – student v obecnosti problematice rozumí, nabyté poznatky neaplikuje komplexně.
- 3 – student v obecnosti problematice rozumí, nabyté poznatky neaplikuje bez značných zásahů a pomoci pedagoga a kolektivu.
- 4 – student jeví pouze povšechné znalosti problematiky, neaplikuje nabyté poznatky na konkrétních příkladech.
- hranice úspěšnosti zkoušky – student problematiku zcela nezvládl, nechápe princip zadání a v problematice se zcela neorientuje.
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
KOŘÍNEK Ota, LUTTERER Vladimír, KOMÁREK Antonín. Sítotisk a serigrafie. - Praha : vl.n., 1991. - 136 s.: ilustr.; 21 cm
ISBN 80-900060-6-X : Kč 30,00
BLAŽÍČEK, Oldřich, KROPÁČEK, Jiří. Slovník pojmů z dějin umění : názvosloví a tvarosloví architektury, sochařství, malby a užitého umění Vyd. 2. Praha: Aurora,2013. 479 s. ISBN 9788072991044.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Picko-Baumannová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.