VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Barvy z antropologického pohledu
Kód modulu
82-m-4/AD32
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
- absolvování modulu Barvy z fyzikálního pohledu
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je seznámení žáků s problematikou barev z antropologického a kulturologického pohledu. Žák získá praktickou znalost uvedené problematiky pro potřeby výtvarného vyjádření a komunikace pomocí barev.
Po absolvování modulu žák využívá získané znalosti při kreativním procesu.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje barvy z antropologického pohledu
- charakterizuje barvy z kulturologického pohledu
- má přehled o roli barev jako komunikačního nástroje
- v současnosti
- v historickém kontextu
- je si vědom důležitosti role barev jako komunikačního nástroje
- zohledňuje vliv barev na psychiku člověka
- získané znalosti umí využít při kreativním procesu
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsah vzdělávání:
- Barvy z antropologického pohledu
- základní pojmy - historický úvod
- analogie s přírodou, vnímání barev na základě analogií s výskytem barev v přírodě
- Barvy z kulturologického pohledu
- barva jako symbol, symbolika barev v současných a historických kulturách
- ikonografie
- symbolika barev v každodenním životě
- Vlivy barev na člověka
- psychologie barev, vliv barvy na psychiku člověka
- specifika individuálního barevného projevu
- barva jako nástroj grafického designu
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s multimediální prezentací
Metody názorně demonstrační:
- ukázky a charakteristika základních pojmů
Přímé vyučování:
- praktická cvičení formou experimentu a hry
- diskuze nad tématy
Specifikace didaktického testu:
- didaktický o maximálně deseti otázkách
- obsahem testu je analogie tvarů s přírodou a s kulturně historickými vazbami, případně otázky z ikonografie
Učební činnosti žáků:
- seznámí se s tématem problematiky barev z antropologického a kulturologického pohledu pohledu
- charakterizuje problematiku barev z antropologického a kulturologického pohledu pohledu pro potřeby výtvarného vyjádření a komunikace
- používá získané dovednosti při kreativním procesu
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
- žák vytvoří vlastní barevné strategické harmonie podle zadaného okruhu (gastronomie, stavebnictví, wellness atd.)
- žák vytvoří vlastního výtvarného jazyka na základě barevného kódu (například barevné emotikony)
Zařazení do učebního plánu, ročník
3.ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná forma zkoušení
- samostatně vypracované projekty jednotlivých studentů na vybrané téma
- znalostní didaktický komplexní test
- praktická cvičení formou experimentu a hry
V rámci výuky jsou ověřovány především teoretické dovednosti formou didaktického testu.
Ověřované okruhy:
- barvy z antropologického pohledu
- barvy z kulturologického pohledu
- vlivy barev na člověka
Kritéria hodnocení
1 – student chápe problematiku barev v kulturním i historickém kontextu vztahujícím se k výtvarné praxi komplexně a netápe při potřebě aplikace.
2 – student v obecnosti problematice rozumí, není však schopen nabyté poznatky aplikovat komplexně.
3 – student v obecnosti problematice rozumí, není však schopen nabyté poznatky aplikovat bez značných zásahů a pomoci pedagoga a kolektivu.
4 – student jeví pouze povšechné znalosti problematiky, není je schopen aplikovat na konkrétních příkladech.
hranice úspěšnosti zkoušky – student problematiku zcela nezvládl, nechápe princip zadání a v problematice se zcela neorientuje.
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
WEBSTER, Richard. Magie barev. Olomouc: Fontána, 2007. 214 s. ISBN 978-80-7336-407-6
PARRAMÓN, José M..Teorie barev. 2. vyd.. Praha: Vašut, 2002. 112. s. ISBN 80-7236-046-9.
GOETHE, Johann Wolfgang. Smyslově-morální účinek barev. Hranice: Fabula 2004. 112. s. ISBN 80-86600-13-0.
FRASER, Tom, BANKS, Adam. Colour in Design Pocket Essentials. London: Ilex Press, 2011.256 s. ISBN 9781907579059.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Picko-Baumannová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.