Detail modulu Barvy z antropologického pohledu

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Barvy z antropologického pohledu

Kód modulu

82-m-4/AD32

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

  • 82-41-M/05 Grafický design

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

  • absolvování modulu Barvy z fyzikálního pohledu

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je seznámení žáků s problematikou barev z antropologického a kulturologického pohledu. Žák získá praktickou znalost uvedené problematiky pro potřeby výtvarného vyjádření a komunikace pomocí barev.

Po absolvování modulu žák využívá získané znalosti při kreativním procesu.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • charakterizuje barvy z antropologického pohledu
  • charakterizuje barvy z kulturologického pohledu 
  • má přehled o roli barev jako komunikačního nástroje
    • v současnosti
    • v historickém kontextu
  • je si vědom důležitosti role barev jako komunikačního nástroje
  • zohledňuje vliv barev na psychiku člověka
  • získané znalosti umí využít při kreativním procesu

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Obsah vzdělávání:

  1. Barvy z antropologického pohledu
  • základní pojmy - historický úvod
  • analogie s přírodou, vnímání barev na základě analogií s výskytem barev v přírodě
  1. Barvy z kulturologického pohledu 
  • barva jako symbol, symbolika barev v současných a historických kulturách
  • ikonografie
  • symbolika barev v každodenním životě
  1. Vlivy barev na člověka
  • psychologie barev, vliv barvy na psychiku člověka
  • specifika individuálního barevného projevu
  • barva jako nástroj grafického designu

 

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

Metody slovní:

  • odborný výklad s multimediální prezentací

Metody názorně demonstrační:

  • ukázky a charakteristika základních pojmů

Přímé vyučování:

  • praktická cvičení formou experimentu a hry
  • diskuze nad tématy

Specifikace didaktického testu:

  • didaktický o maximálně deseti otázkách
  • obsahem  testu je analogie tvarů s přírodou a s kulturně historickými vazbami, případně otázky z ikonografie

Učební činnosti žáků:

  • seznámí se s tématem problematiky barev z antropologického a kulturologického pohledu pohledu
  • charakterizuje problematiku barev z antropologického a kulturologického pohledu pohledu pro potřeby výtvarného vyjádření a komunikace
  • používá získané dovednosti při kreativním procesu
  • aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
  • žák vytvoří vlastní barevné strategické harmonie podle zadaného okruhu (gastronomie, stavebnictví, wellness atd.)
  • žák vytvoří vlastního výtvarného jazyka na základě barevného kódu (například barevné emotikony)

Zařazení do učebního plánu, ročník

3.ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemná forma zkoušení

  • samostatně vypracované projekty jednotlivých studentů na vybrané téma
  • znalostní didaktický komplexní test
  • praktická cvičení formou experimentu a hry

V rámci výuky jsou ověřovány především teoretické dovednosti formou didaktického testu.

Ověřované okruhy:

  • barvy z antropologického pohledu
  • barvy z kulturologického pohledu 
  • vlivy barev na člověka

Kritéria hodnocení

1 – student chápe problematiku barev v kulturním i historickém kontextu vztahujícím se k výtvarné praxi komplexně a netápe při potřebě aplikace.

2 – student v obecnosti problematice rozumí, není však schopen nabyté poznatky aplikovat komplexně.

3 – student v obecnosti problematice rozumí, není však schopen nabyté poznatky aplikovat bez značných zásahů a pomoci pedagoga a kolektivu.

4 – student jeví pouze povšechné znalosti problematiky, není je schopen aplikovat na konkrétních příkladech.

hranice úspěšnosti zkoušky  – student problematiku zcela nezvládl, nechápe princip zadání a v problematice se zcela neorientuje.

Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.

Doporučená literatura

WEBSTER, Richard. Magie barev. Olomouc: Fontána, 2007. 214 s. ISBN 978-80-7336-407-6

PARRAMÓN, José M..Teorie barev. 2. vyd.. Praha: Vašut, 2002. 112. s. ISBN 80-7236-046-9.

GOETHE, Johann Wolfgang. Smyslově-morální účinek barev. Hranice: Fabula 2004. 112. s. ISBN 80-86600-13-0.

FRASER, Tom, BANKS, Adam. Colour in Design Pocket Essentials. London: Ilex Press, 2011.256 s. ISBN 9781907579059.

 

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Martina Picko-Baumannová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné