VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Tvorba ilustrace a plakátu
Kód modulu
82-m-4/AD29
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
24
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je popsat fenomén plakátu a ilustrace po stránce námětové, typografické, informační i estetické a následně aplikovat tyto znalosti do praktické výtvarné tvorby žáků. U ilustrace je třeba zohlednit strategii zobrazování narativu. Žák se seznámí s komunukací pomocí textu, získá základní informace týkající se času, místa, žánru a je schopen pomocí textu zdůraznit priority.
Po absolvování modulu je žák jschopen uzpůsobit svůj výtvarný projev požadavkům konkrétního narativu, žánru, cílové skupině i dobovému kontextu vzniku ilustrovaného díla.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- pomocí textu komunikuje základní informativní funkci týkající se času, místa, žánru apod.
- používá typografii s ohledem na čitelnost, informativní funci a žánrovou adekvátnost
- pomocí textu zdůrazňuje priority
- vhodně vybírá identitu pro vizuální komunikaci události či produktu
- určí klíčové momenty ve vyprávění a převést je do plošného zobrazení s ohledem na čtenáře
- abstrahuje narativní struktury do plošného zobrazení
- uzpůsobuje svůj výtvarný projev požadavkům konkrétního narativu, žánru, cílové skupině i dobovému kontextu vzniku ilustrovaného díla
- stylizuje výtvarné formy k zadání (předloze)
- propojí grafické řešení tištěného média a ilustrace
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Adekvátní použití typografie s ohledem:
- na čitelnost
- informativní funci
- žánrovou adekvátnost
- Výběr vhodné identity pro vizuální komunikaci události či produktu
- Schopnost asbrahovat narativní struktury do plošného zobrazení
- Stylizace a adekvátnost výtvarné formy k zadání (předloze)
- Propojení grafického řešení tištěného média a ilustrace
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení:
- ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací a ukázkami (vývoj plakátu, vývoj ilustrace, obojí s ohledem na nejrůznější výtvarné techniky a prostředky)
Přímé vyučování:
- přednes s použitím odborné literatury – obrazové publikace typografie, prezentace názorných prací
- vlastní tvorba s konzultací
- hodnocené domácí úkoly (konzultace a diskuse)
- prezentace vlastní tvorby před spolužáky ve třídě
- orientace žáků v učivu (diskuze, ústní prezentace)
Specifikace samostatné grafická práce žáků:
- výstupem je soubor jpg
- podmínkou je:
- použití výběrových nástrojů
- užití reprodukce uměleckého díla (obrazu) dle vlastního výběru, jeho adaptace a zakomponování do fotografie dnešní doby)
Specifikace domácího úkolu:
- vlastní samostatné grafické práce
- výstupem je soubor jpg
- podmínkou je použití výběrových nástrojů
- užití reprodukce uměleckého díla
Učební činnosti žáků:
- seznámí se s použitím typografie s ohledem na čitelnost, informativní funci a žánrovou adekvátnost
- provádí výběr vhodného identu pro vizuální komunikaci události či produktu
- asbrahují narativní struktury do plošného zobrazení
- stylizují výtvarné formy podle zadání nebo předlohy
- vytvoří klasifikované porfolio existujících plakátů, které dohledají a odůvodní svůj výběr a způsob klasifikace
- vytvoří autorský plakát podle žánrového zadání
Zařazení do učebního plánu, ročník
3.ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktické forma zkoušení
- samostatná grafická práce žáků (výstupem je soubor jpg)
- domácí úkol (vlastní samostatné grafické práce: výstupem je soubor jpg,)
Ověřované okruhy:
- použití typografie s ohledem na čitelnost, informativní funci a žánrovou adekvátnost
- výběr v hodného identu pro vizuální komunikaci události či produktu
- schopnost asbrahovat narativní struktury do plošného zobrazení
- stylizace a adekvátnost výtvarné formy
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 - grafický projev je přesný a estetický, výsledky činnosti jsou kvalitní, pouze s menšími nedostatky, žák je schopen pracovat samostatně
- 2 - grafický projev je zpravidla bez podstatných nedostatků, grafický projev je estetický, bez větších nepřesností, žák je schopen pracovat samostatně nebo s drobnou pomocí pedagoga
- 3 - v grafickém projevu se objevují častější nedostatky, grafický projev je méně estetický a má menší nedostatky, žák je schopen pracovat samostatně s větší mírou pomoci pedagoga
- 4 - v grafickém projevu se projevují nedostatky, grafický projev je málo estetický, závažné nedostatky a chyby dovede žák s pomocí pedagogga opravit, při samostatném studiu se potýká s obtížemi
- hranice úspěšnosti, grafický projev má vážné nedostatky, chyby nedovede žák opravit ani s pomocí učitele, není schopen samostatného studia
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
BAUMANN, Hans. Adobe Photoshop: výběry. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2007. 110 s. ISBN 978-80-251-1529-9.
DVOŘÁK, Jan. Digitální malířské techniky. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2012. 287 s. ISBN 978-80-251-3627-0.
Photoshop user guide. [online] ©Adobe. Release Date: 2019. [cit. 18. 2. 2019] Dostupné z: https://helpx.adobe.com/cz/photoshop/user-guide.html
WIGAN, Mark, Vizuální umění: umění ilustrace, 1. vyd. Brno: Computer Press, ISBN 978-80-251-2970-8
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Picko. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.