VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Volba písma, práce s písmovými znaky, jejich úpravy
Kód modulu
82-m-4/AD27
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí a dovednosti práce s vhodným fontem pro konkrétní použití, pracovat s písmovými znaky a přizpůsobovat je vlastnímu estetickému záměru. Žák si osvojí znalost v programu Adobe Illustrator.
Po absolvování modulu žák používá nástroje cestáře v programu Adobe Illustrator se zaměřením na volbu písma, práci s písmovými znaky a jejich následné úpravy.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- správně žánrově zařadí plánovaný výstup
- správně vybere znakovou sadu
- používá modifikované písmové znaky
- pracuje s grafickým softwarem
- využívá znalosti softwaru při tvorbě vlastního písma
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy vzdělání:
- Žánrové zařazení plánovaného výstupu
- správné žánrové zařazení plánovaného výstupu
- zhodnocení vhodné typografie
- Výběr znakové sady
- výběr s ohledem na funkční prvky (např. serify) a úplnost znakové sady
- výběr s ohledem na technické podmínky výroby plánovaného výstupu (síla řezu, stencily, které existují buď jako hotový font, nebo jsou vytvořeny úpravou pomocí cestáře)
- Modifikace písmových znaků
- schopnost modifikovat písmové znaky pro technickou i estetickou potřebu vlastního záměru
- vytváření vlastních písmových znaků při tvorbě pokročilejších grafických kompozicí
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- monologické výklady - vysvětlování, výklad
Metody názorně demonstrační:
- pozorování, předvádění, projekce
Přímé vyučování:
- orientace žáků v učivu
- hodnocené samostatné práce
Specifikace samostatné práce:
- vlastní tvorba s konzultací
- žáci dostanou zadaný žánrový formát zlomu, například báseň z viktoriánské doby, a následně k němu musí vybrat vhodnou typografii i adjustaci
- žáci dostanou za úkol poradit si s fontem, který není pro zadání vyhovující, musí z něj vytvořit stencil, nebo si poradit s chybějící diakritikou
- prezentace vlastní tvorby před spolužáky ve třídě
- orientace žáků v učivu (diskuze, ústní prezentace)
Učební činnosti žáků:
- žáci podle zadání vyberou vhodné typografické řešení a odůvodní svůj výběr ( správně žánrově zařadí plánovaný výstup a správně vyberou znakovou sadu)
- žáci vytvoří vlastní typografickou kompozici pro určitou fiktivní cílovou skupinu ( používají modifikované písmové znaky a ovládají práci s grafickým softwarem při tvorbě vlastního písma)
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktické forma zkoušení
- samostatná grafická práce žáků s žánrovým zadáním
- samostatná grafická práce žáků s nevyhovujícím fontem
- prezentace vlastní tvorby před spolužáky ve třídě
V rámci výuky jsou ověřovány především praktické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- žánrové zařazení plánovaného výstupu
- výběr znakové sady
- modifikace písmových znaků
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 - grafický projev je přesný a estetický, výsledky činnosti jsou kvalitní, pouze s menšími nedostatky, žák je schopen pracovat samostatně
- 2 - grafický projev je zpravidla bez podstatných nedostatků, grafický projev je estetický, bez větších nepřesností, žák je schopen pracovat samostatně nebo s drobnou pomocí pedagoga
- 3 - v grafickém projevu se objevují častější nedostatky, grafický projev je méně estetický a má menší nedostatky, žák je schopen pracovat samostatně s větší mírou pomoci pedagoga
- 4 - v grafickém projevu se projevují nedostatky, grafický projev je málo estetický, závažné nedostatky a chyby dovede žák s pomocí pedagoga opravit, při samostatném studiu se potýká s obtížemi
- hranice úspěšnosti zkoušky - hranice úspěšnosti, grafický projev má vážné nedostatky, chyby nedovede žák opravit ani s pomocí učitele, není schopen samostatného studia
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
GARFIELD,Simon. Ten můj font, Stručné dějiny typografie v esejích. Praha: Akropolis, 2018. 296 s. ISBN 978-80-7470-204-4
HORNÝ, S.: Počítačová typografie a design dokumentů. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 1997. 288 s. ISBN 80-7169-487-7.
GEORGES Jean: Písmo paměť lidstva. Praha: Slovart,(české vydání 1994) ISBN 80-7145-115-0
DUSONG Jean -Luc, SIEGWART Fabienne Typografie, Praha: nakladatelství Svojtka a Vašut, (české vydání 1997) ISBN 80- 7180-296-4
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Picko. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.