Detail modulu Kresba (z paměti)

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Kresba (z paměti)

Kód modulu

82-m-4/AD25

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

82-41-M/17 Multimediální tvorba

82-41-M/05 Grafický design

Délka modulu (počet hodin)

48

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je využití znalostí základních kreslířských přístupů, výtvarných a tvůrčích zásad. Svou kreslířskou dovednost žák aplikuje na kompoziční cvičení, které jasně informuje o jeho pozorovacích dovednostech. Modul je zaměřen na kresbu z paměti, využívá výtvarné přístupy s ohledem na stavbu, proporci, kompozici a realizaci výsledné práce. Kreslení skic podle skutečnosti posiluje sdělení, myšlenku. V propojení s konkrétním zadáním rozvíjí žák svou míru stylizace.

Žák po absolvování modulu využije v praxi znalost kresebných technik v propojení s dovedností aplikovat na kresbu z paměti.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • používá náčrtek kompozice kresby pro zlepšení techniky a pozorovacích schopností - pozorovací kresbu
  • pracuje s pomůckami určenými pro kresbu
  • používá výrazové možnosti kresby z paměti ve vztahu k záměru, designu, reprezentaci a účelu výsledné práce
  • používá přenos myšlenek v optimálním čase a pomocí vhodných prostředků
  • využívá kresbu z paměti s ohledem na stavbu a proporci
  • osvojuje si výtvarné a tvůrčí zásady
  • využívá techniky kreslení skic
  • prakticky zdokonaluje kompoziční dovednosti, umístění do formátu
  • pravidelně zaznamenává nápady do skicáku a konzultuje s učitelem
  • rozvíjí vlastní rukopis

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

1. Úvod

  • základní výtvarné techniky
  • materiály

2. Techniky a typy kresby

  • typy uměleckých skic podle záměru
  • pozorovací skica

3. Formát a kompozice

  • umístění do formátu

4. Kompoziční cvičení na kresbu z paměti

  • stylizace předmětných tvarů
  • stylizace figurálních motivů

 

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

Metody slovní:

monologický výklad s prezentací(materiály k tvorbě, techniky kresby, terminologie)

Přímé vyučování:

  • pozorování, předvádění, projekce
  • znalost kresebných postupů a jejich aplikace na praktických úkolech
  • hodnocení samostatných školních prací
  • hodnocení samostatných domácích prací 

Specifikace samostatné práce:

  • vypracování samostatné práce žáků - tvorba kresebné práce na dané téma, kde je kresba z paměti základem k volnějšímu zpracování
  • kresba dle zvoleného tématu(zjednodušení tvarů, přenos myšlenek v optimálním čase )
  • kresba stylizovaná s vazbou na reálná vyobrazení předmětných a figurálních motivů
  • kresebný diktát
  • zadaný úkol s ohledem na individuální dovednosti žáků

Specifikace domácího úkolu:

  • domácí úkol(drobná kompoziční cvičení, získávání kreslířské zkušenosti)

Učební činnosti žáků:

  • učí se postupy a využívá poznatky ke kreslení
  • prakticky se učí kreslit různorodými technikami
  • prakticky se učí stylizovat, pracovat s vlastní představivostí
  • získané teoretické vědomosti aplikuje na konkrétní praktické zadání
  • prakticky se učí správně používat i kombinovat různá kresebná média a materiály

Zařazení do učebního plánu, ročník

3. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Praktická forma zkoušení

Samostatná práce žáků:

  • vypracování samostatné práce žáků
  • domácí úkol

Ověřované okruhy:

  • příprava materiálů, podkladů a dalších pomůcek pro kresbu
  • dovednost aplikovat techniky kresby na zadané téma
  • kvalita pozorovacích dovedností(stylizace, fantazie)

Kritéria hodnocení

prospěl – neprospěl

  • 1 – žák výborně využívá kresebných technik v propojení s kresbou z paměti, odevzdané práce školní i domácí jsou na vysoké úrovni, lze z nich vyčíst výrazný autorský přístup
  • 2 – žák velmi dobře využívá kresebných technik v propojení s kresbou z paměti, odevzdané práce školní i domácí jsou na chvalitebné úrovni, lze z nich vyčíst autorský přístup
  • 3 – žák dobře využívá kresebných technik v propojení s kresbou z paměti, odevzdané práce školní i domácí jsou na dobré úrovni, lze z nich vyčíst průměrný autorský přístup
  • 4 – žák dostatečně využívá kresebných technik v propojení s kresbou z paměti, odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, projevují se podprůměrným autorským přístupem
  • hranice úspěšnosti zkoušky – žák nedostatečně využívá kresebných technik v propojení s kresbou z paměti, odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, bez známek autorského přístupu

Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 25%.

Doporučená literatura

Poznámky

TEISSIG, Karel. Kresba – výtvarné techniky. Aventinum, 2010. 192 s. ISBN 978-80-7442-009-2.

TEISSIG, Karel. Techniky kresby. Aventinum, 1995 — 190 s ISBN 80-85277-49-2.

BAUER, Alois. Kurs kreslení pro každého. Svojtka&Co, 2001. 256 s. ISBN 80-7237-366-8.

ZRZAVÝ, Josef. Anatomie pro výtvarníky. 400 s. ISBN: 08-017-77.

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Háblová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné