VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Kresba (z paměti)
Kód modulu
82-m-4/AD25
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
82-41-M/17 Multimediální tvorba
82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
48
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je využití znalostí základních kreslířských přístupů, výtvarných a tvůrčích zásad. Svou kreslířskou dovednost žák aplikuje na kompoziční cvičení, které jasně informuje o jeho pozorovacích dovednostech. Modul je zaměřen na kresbu z paměti, využívá výtvarné přístupy s ohledem na stavbu, proporci, kompozici a realizaci výsledné práce. Kreslení skic podle skutečnosti posiluje sdělení, myšlenku. V propojení s konkrétním zadáním rozvíjí žák svou míru stylizace.
Žák po absolvování modulu využije v praxi znalost kresebných technik v propojení s dovedností aplikovat na kresbu z paměti.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- používá náčrtek kompozice kresby pro zlepšení techniky a pozorovacích schopností - pozorovací kresbu
- pracuje s pomůckami určenými pro kresbu
- používá výrazové možnosti kresby z paměti ve vztahu k záměru, designu, reprezentaci a účelu výsledné práce
- používá přenos myšlenek v optimálním čase a pomocí vhodných prostředků
- využívá kresbu z paměti s ohledem na stavbu a proporci
- osvojuje si výtvarné a tvůrčí zásady
- využívá techniky kreslení skic
- prakticky zdokonaluje kompoziční dovednosti, umístění do formátu
- pravidelně zaznamenává nápady do skicáku a konzultuje s učitelem
- rozvíjí vlastní rukopis
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
1. Úvod
- základní výtvarné techniky
- materiály
2. Techniky a typy kresby
- typy uměleckých skic podle záměru
- pozorovací skica
3. Formát a kompozice
4. Kompoziční cvičení na kresbu z paměti
- stylizace předmětných tvarů
- stylizace figurálních motivů
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
monologický výklad s prezentací(materiály k tvorbě, techniky kresby, terminologie)
Přímé vyučování:
- pozorování, předvádění, projekce
- znalost kresebných postupů a jejich aplikace na praktických úkolech
- hodnocení samostatných školních prací
- hodnocení samostatných domácích prací
Specifikace samostatné práce:
- vypracování samostatné práce žáků - tvorba kresebné práce na dané téma, kde je kresba z paměti základem k volnějšímu zpracování
- kresba dle zvoleného tématu(zjednodušení tvarů, přenos myšlenek v optimálním čase )
- kresba stylizovaná s vazbou na reálná vyobrazení předmětných a figurálních motivů
- kresebný diktát
- zadaný úkol s ohledem na individuální dovednosti žáků
Specifikace domácího úkolu:
- domácí úkol(drobná kompoziční cvičení, získávání kreslířské zkušenosti)
Učební činnosti žáků:
- učí se postupy a využívá poznatky ke kreslení
- prakticky se učí kreslit různorodými technikami
- prakticky se učí stylizovat, pracovat s vlastní představivostí
- získané teoretické vědomosti aplikuje na konkrétní praktické zadání
- prakticky se učí správně používat i kombinovat různá kresebná média a materiály
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktická forma zkoušení
Samostatná práce žáků:
- vypracování samostatné práce žáků
- domácí úkol
Ověřované okruhy:
- příprava materiálů, podkladů a dalších pomůcek pro kresbu
- dovednost aplikovat techniky kresby na zadané téma
- kvalita pozorovacích dovedností(stylizace, fantazie)
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 – žák výborně využívá kresebných technik v propojení s kresbou z paměti, odevzdané práce školní i domácí jsou na vysoké úrovni, lze z nich vyčíst výrazný autorský přístup
- 2 – žák velmi dobře využívá kresebných technik v propojení s kresbou z paměti, odevzdané práce školní i domácí jsou na chvalitebné úrovni, lze z nich vyčíst autorský přístup
- 3 – žák dobře využívá kresebných technik v propojení s kresbou z paměti, odevzdané práce školní i domácí jsou na dobré úrovni, lze z nich vyčíst průměrný autorský přístup
- 4 – žák dostatečně využívá kresebných technik v propojení s kresbou z paměti, odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, projevují se podprůměrným autorským přístupem
- hranice úspěšnosti zkoušky – žák nedostatečně využívá kresebných technik v propojení s kresbou z paměti, odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, bez známek autorského přístupu
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 25%.
Doporučená literatura
Poznámky
TEISSIG, Karel. Kresba – výtvarné techniky. Aventinum, 2010. 192 s. ISBN 978-80-7442-009-2.
TEISSIG, Karel. Techniky kresby. Aventinum, 1995 — 190 s ISBN 80-85277-49-2.
BAUER, Alois. Kurs kreslení pro každého. Svojtka&Co, 2001. 256 s. ISBN 80-7237-366-8.
ZRZAVÝ, Josef. Anatomie pro výtvarníky. 400 s. ISBN: 08-017-77.
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Háblová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.