VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Generace Národního divadla
Kód modulu
82-m-4/AD18
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
82–41–M/03 Scénická a výstavní tvorba
82–41–M/05 Grafický design
82-41-M/17 Multimediání tvorba
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Znalost:
-
modulu Romantismus, realismus
-
modulu Rokoko, klasicismus
-
modulu Renesance a manýrismus - Itálie
-
modulu Renesance a manýrismus - ostatní Evropa a Čechy
-
modulu Baroko - Itálie
-
modulu Baroko - ostatní Evropa a Čechy
-
modulu Antické Řecko a Kréta
-
modulu Antický Řím
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí společensko-historické dění dané éry, s vývojem společnosti a jejím vlivem na vývoj výtvarného umění. Žák se seznámí s neorenesančními malbami, sochami a architekturou.
Po absolvování modulu žák charakterizuje a popíše neorenesanční a realistické malby, sochy a architekturu a vše zařadí do správného historického kontextu, definují specifika tzv.: generace Národního divadla.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje společensko-historické dění dané éry a její vliv na umění
- vyjmenuje umělce a díla architektury
- vyjmenuje umělce a díla malířství a sochařství
- realistické malby, sochy v Čechách
- malířství symbolismu v Čechách
- zařadí je do historického kontextu
- vysloví svůj názor na umění realismu a neorenesance, a jejich dopadu na společnost
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Společensko-historické dění dané éry a její vliv na umění
- Umělci a jeho díla daného období
- architektura neorenesance (historismy) v Čechách
- architektura realismu v Čechách
- realistická malba v Čechách
- realistické sochy v Čechách
- symbolistická malba v Čechách
- Historický kontext dané éry
- srovnání realismu a symbolismu
- Odborné kresby žáků
- kompozice sochařských děl
- kompozice jednotlivých malířských děl
- Dopad umění realismu a neorenesance na společnost
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Přímé vyučování:
- přednes s použitím odborné literatury
- ukázky děl či jednotlivých architektonických prvků
- ukázky děl realistické malby a sochy
- ukázky symbolistické malby v Čechách
- kresby a kompozice jednotlivých sochařských a malířských děl
- orientace žáků v učivu (diskuze, písemná práce, ústní zkoušení)
- hodnocená samostatná práce
Specifikace samostatné práce:
- teoretická část - teoretický popis tématu, vysvětlení pojmů
- praktická část - porovnání děl a jejich témat s předchozími historizujícími obdobími, výsledky porovnání
- závěr - výsledky práce
- zpracování na 3 - 6 stran včetně příloh (kresby, schémata, fotografie aj.)
Učební činnosti žáků:
- seznámí se se společensko-historickým děním dané éry a definuje její vliv na umění
- vyjmenuje nejvýznamější umělce a jejich díla
- charakterizuje architekturu neorenesance (historismy) v Čechách
- charakterizuje realistickou sochu v Čechách
- charakterizuje realistickou malbu v Čechách
- charakterizuje symbolistickou malbu v Čechách
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
- umělci dané doby a jejich díla
- rozbor díla
- kompozice jednotlivých sochařských a malířských děl
Samostatná práce žáků:
- teoretický popis tématu, vysvětlení pojmů
- porovnání děl a jejich témat s předchozími historizujícími obdobími
- výsledky porovnání
Ověřované okruhy:
- společensko-historické dění dané éry a její vliv na umění
- historický kontext dané éry
- kompozice jednotlivých sochařských a malířských děl
- dopad umění realismu a symbolismu na společnost
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 – 100% správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy
- 2 - 83% správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy
- 3 - 75% správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy
- 4 - 63% správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy
- hranice úspěšnosti zkoušky – 50% správných odpovědí v teoretickém testu nebo ústním zkoušení a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury. 2. vyd. Praha: Idea servis, 2001. ISBN 80-859-7037-6.
PIJOAN, José. Dějiny umění. 8. Praha-Malešice: Svoboda, grafické závody, n.p., závod 5, 1985. ISBN 01-503-85.
CHÄTELET, Albert. Světové dějiny umění. Praha: Agentura CESTY, 1996. ISBN 80-718-1055-X.
ŠVEJDAR, Josef a kolektiv, Národní divadlo. Praha: Olympia, 1987.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Ondřej Maslák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.