Detail modulu Kresba (navrhování)

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Kresba (navrhování)

Kód modulu

82-m-4/AD13

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

  • 82-41-M/17 Multimediální tvorba
  • 82-41-M/05 Grafický design

Délka modulu (počet hodin)

48

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je využití znalostí základního designerského jazyka žáky. Žák si osvojuje výtvarné a tvůrčí zásady, svou kreslířskou dovednost  žák aplikuje na kompoziční cvičení, která jasně informuje o jeho záměrech a designerských nápadech.
Modul je zaměřen na designerské přístupy s ohledem na stavbu, proporci, materiálovou strukturu, kompozici a realizaci výsledného návrhu. Kreslení náčrtků podle skutečnosti posiluje sdělení, myšlenku. 

Žák po absolvování modulu využije v praxi znalost kresebných technik v propojení s konkrétním zadáním.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • využívá znalosti základního designerského jazyka
  • osvojuje si výtvarné a tvůrčí zásady
  • využívá techniky kreslení skic
  • osvojuje si designerské přístupy s ohledem na stavbu, proporci, materiálovou strukturu, kompozici a realizaci
  • snaží se porozumět vztahům mezi formou a prostorem
  • využívá ke kresbě pevné i tekuté kreslící prostředky
  • má přehled o podkladových materiálech pro designerskou kresbu
  • prakticky zdokonaluje kompoziční dovednosti, umístění do formátu
  • pravidelně zaznamenává nápady do skicáku a konzultuje s učitelem
  • rozvíjí vlastní rukopis

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

1. Úvod

  • výtvarné a designerské zásady
  • design jako proces tvorby

2. Techniky a typy kresby

  • trojrozměrný typ kresby
  • typy uměleckých skic podle záměru
  • pozorovací skica
  • analytická skica

3. Formát a kompozice

  • umístění do formátu

4. Materiály

  • druhy papíru
  • skicák
  • kreslící prostředky pevné
  • kreslící prostředky tekuté

5. Reprezentace a kresba, realizace

  • srozumitelnost návrhu
  • prezentace návrhu

 

 

 

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

Metody slovní:

  • monologický výklad s prezentací(materiály k tvorbě, designerské přístupy, terminologie)

Přímé vyučování:

  • pozorování, předvádění, projekce
  • znalost kresebných postupů a jejich aplikace na praktických úkolech
  • hodnocení samostatných školních prací
  • hodnocení samostatných domácích prací 

Specifikace samostatné práce:

  • vypracování samostatné práce žáků - tvorba kresebné práce na dané téma, kde je zvolená výtvarná technika základem k dalšímu zpracování
  • drobná kompoziční cvičení, získávání kreslířské zkušenosti
  • kresba podle reálné předlohy zvolenou technikou, drobná studijní kresba
  • kompoziční cvičení zaměřeno detail
  • kompoziční cvičení zaměřeno na strukturu, tvarovou různorodost
  • zadaný úkol s ohledem na individuální dovednosti žáků

Specifikace domácího úkolu:

  • domácí úkol(návrhy k plošným i prostorovým zadáním, studijní podkladová kresba)

Učební činnosti žáků:

  • učí se postupy a využívá poznatky designerského kreslení
  • prakticky se učí kreslit různorodými technikami
  • prakticky se učí připravovat podkladové materiály
  • prakticky se učí pracovat s různými kresebnými materiály
  • získané teoretické vědomosti aplikuje na konkrétní praktické zadání

Zařazení do učebního plánu, ročník

1. ročník nebo 2.ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Praktická forma zkoušení

Samostatná práce žáků:

  • vypracování samostatné práce žáků
  • domácí úkol

Ověřované okruhy:

  • příprava podkladových materiálů, pomůcek
  • dovednost aplikovat techniky kresby na zadané téma
  • kvalita pozorovacích dovedností 

Kritéria hodnocení

prospěl – neprospěl

  • 1 – žák výborně využívá kresebných technik a designerských postupů, odevzdané práce školní i domácí jsou na vysoké úrovni, lze z nich vyčíst výrazný autorský přístup
  • 2 – žák velmi dobře využívá kresebných technik a designerských postupů, odevzdané práce školní i domácí jsou na chvalitebné úrovni, lze z nich vyčíst autorský přístup
  • 3 – žák dobře využívá kresebných technik a designerských postupů, odevzdané práce školní i domácí jsou na dobré úrovni, lze z nich vyčíst průměrný autorský přístup
  • 4 – žák dostatečně využívá kresebných technik a designerských postupů, odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, projevují se podprůměrným autorským přístupem
  • hranice úspěšnosti zkoušky – žák nedostatečně využívá kresebných technik a designerských postupů, odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, bez známek autorského přístupu

Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 25%.

Doporučená literatura

ZELL, Mo. Škola kreslení a modelování pro architekty. Slovart, 2008. 144 s. ISBN 978-80-7391-154-6

SMITH, Ray. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. - 3. vyd. Slovart, 2013. 384 s. ISBN 978-80-7391-482-0.

TEISSIG, Karel. Techniky kresby. Aventinum, 1995 — 190 s ISBN 80-85277-49-2.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Háblová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné