VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Kresba (navrhování)
Kód modulu
82-m-4/AD13
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
- 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
48
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je využití znalostí základního designerského jazyka žáky. Žák si osvojuje výtvarné a tvůrčí zásady, svou kreslířskou dovednost žák aplikuje na kompoziční cvičení, která jasně informuje o jeho záměrech a designerských nápadech.
Modul je zaměřen na designerské přístupy s ohledem na stavbu, proporci, materiálovou strukturu, kompozici a realizaci výsledného návrhu. Kreslení náčrtků podle skutečnosti posiluje sdělení, myšlenku.
Žák po absolvování modulu využije v praxi znalost kresebných technik v propojení s konkrétním zadáním.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- využívá znalosti základního designerského jazyka
- osvojuje si výtvarné a tvůrčí zásady
- využívá techniky kreslení skic
- osvojuje si designerské přístupy s ohledem na stavbu, proporci, materiálovou strukturu, kompozici a realizaci
- snaží se porozumět vztahům mezi formou a prostorem
- využívá ke kresbě pevné i tekuté kreslící prostředky
- má přehled o podkladových materiálech pro designerskou kresbu
- prakticky zdokonaluje kompoziční dovednosti, umístění do formátu
- pravidelně zaznamenává nápady do skicáku a konzultuje s učitelem
- rozvíjí vlastní rukopis
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
1. Úvod
- výtvarné a designerské zásady
- design jako proces tvorby
2. Techniky a typy kresby
- trojrozměrný typ kresby
- typy uměleckých skic podle záměru
- pozorovací skica
- analytická skica
3. Formát a kompozice
4. Materiály
- druhy papíru
- skicák
- kreslící prostředky pevné
- kreslící prostředky tekuté
5. Reprezentace a kresba, realizace
- srozumitelnost návrhu
- prezentace návrhu
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- monologický výklad s prezentací(materiály k tvorbě, designerské přístupy, terminologie)
Přímé vyučování:
- pozorování, předvádění, projekce
- znalost kresebných postupů a jejich aplikace na praktických úkolech
- hodnocení samostatných školních prací
- hodnocení samostatných domácích prací
Specifikace samostatné práce:
- vypracování samostatné práce žáků - tvorba kresebné práce na dané téma, kde je zvolená výtvarná technika základem k dalšímu zpracování
- drobná kompoziční cvičení, získávání kreslířské zkušenosti
- kresba podle reálné předlohy zvolenou technikou, drobná studijní kresba
- kompoziční cvičení zaměřeno detail
- kompoziční cvičení zaměřeno na strukturu, tvarovou různorodost
- zadaný úkol s ohledem na individuální dovednosti žáků
Specifikace domácího úkolu:
- domácí úkol(návrhy k plošným i prostorovým zadáním, studijní podkladová kresba)
Učební činnosti žáků:
- učí se postupy a využívá poznatky designerského kreslení
- prakticky se učí kreslit různorodými technikami
- prakticky se učí připravovat podkladové materiály
- prakticky se učí pracovat s různými kresebnými materiály
- získané teoretické vědomosti aplikuje na konkrétní praktické zadání
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník nebo 2.ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktická forma zkoušení
Samostatná práce žáků:
- vypracování samostatné práce žáků
- domácí úkol
Ověřované okruhy:
- příprava podkladových materiálů, pomůcek
- dovednost aplikovat techniky kresby na zadané téma
- kvalita pozorovacích dovedností
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 – žák výborně využívá kresebných technik a designerských postupů, odevzdané práce školní i domácí jsou na vysoké úrovni, lze z nich vyčíst výrazný autorský přístup
- 2 – žák velmi dobře využívá kresebných technik a designerských postupů, odevzdané práce školní i domácí jsou na chvalitebné úrovni, lze z nich vyčíst autorský přístup
- 3 – žák dobře využívá kresebných technik a designerských postupů, odevzdané práce školní i domácí jsou na dobré úrovni, lze z nich vyčíst průměrný autorský přístup
- 4 – žák dostatečně využívá kresebných technik a designerských postupů, odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, projevují se podprůměrným autorským přístupem
- hranice úspěšnosti zkoušky – žák nedostatečně využívá kresebných technik a designerských postupů, odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, bez známek autorského přístupu
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 25%.
Doporučená literatura
ZELL, Mo. Škola kreslení a modelování pro architekty. Slovart, 2008. 144 s. ISBN 978-80-7391-154-6
SMITH, Ray. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. - 3. vyd. Slovart, 2013. 384 s. ISBN 978-80-7391-482-0.
TEISSIG, Karel. Techniky kresby. Aventinum, 1995 — 190 s ISBN 80-85277-49-2.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Háblová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.