VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Litografie I.
Kód modulu
82-m-4/AD11
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82–41–M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí znalostí grafické techniky litografie. Žák využívá základní znalosti týkající se principu a technologie litografie.
Po absolvování modulu žák vytvoří litografický list na základě vlastního návrhu.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje a popíše princip litografie a vysvětlí její uplatnění
- pracuje s grafickými pomůckami určenými pro litografii
- broušení litografického kamene
- přípravu pro tisk
- použití brusiva různé zrnitosti
- měření kamene v průběhu broušení kovovým pravítkem
- kreslí na kámen mastnými křídami, tužkami nebo tuší
- využívá základní znalosti týkající se principu a technologie litografie
- vytvoří litografický list na základě vlastního návrhu
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Charakteristika litografie
- Princip litografického tisku
- broušení litografického kamene
- broušení a příprava pro tisk
- použití brusiva různé zrnitosti
- měření kamene v průběhu broušení kovovým pravítkem
- po naválení barvy kámen sušení a následné přiložení papíru a ochranné folie
- stlačení lisu
- vytištění litografického listu
- Kresba na kámen mastnými křídami, tužkami nebo tuší
- zaprášení kresby talekem, aplikace arabské gumy, setření gázou
- vymývání terpentýnem a naválení barvy
- použití ofsetové barvy s přidáním magnesia, nebo kukuřičného škrobu na zkrácení
- konstantní vlhčení kámene.
- Tvorba vlastního litografického listu
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
Metody názorně demonstrační:
- pozorování, předvádění, projekce
Metody dovednostně praktické
- vytváření praktických dovedností při postupu tvorby litografického listu
Přímé vyučování:
- orientace žáků v učivu, znalost postupů litografie (diskuze, ústní zkoušení)
- hodnocený domácí úkol
- hodnocená samostatná práce
Specifikace domácího úkolu:
- vytvoření návrhů pro litografický list
Specifikace samostatná práce žáků:
- litografický list na základě vlastního návrhu
Učební činnosti žáků:
- charakterizuje a popíše litografie a vysvětlí její uplatnění
- pracuje s grafickými pomůckami určenými pro litografii
- kreslí na kámen mastnými křídami, tužkami nebo tuší
- využívá základní znalosti týkající se principu a technologie litografie
- vytvoří litografický list na základě vlastního návrhu
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktická forma zkoušení
- domácí úkol (vytvoření návrhů pro litografický list)
- vypracování samostatné práce žáků - tvorba litografického listu na zvolené téma
- litografie na téma zvolené žákem
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
Doporučená literatura
RAMBOUSEK, Jan. Litografie a ofset. Pražské nakladatelství V. Poláčka, 1948, 240 s.
MARCO, Jindřich. O grafice. 1. vydání. Praha: Mladá fronta, 1981. 502 s. ISBN 23-028-81
KREJČA, Aleš. Techniky grafického umění. Praha: Artia, 1981. 203 s. ISBN 37-008-81
KREJČA, Aleš. Grafické techniky. Aventinum, 1995. 206 s. ISBN 80-85277-48-4
SMITH, Ray. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. - 3. vyd. Slovart, 2013. 384 s. ISBN 978-80-7391-482-0.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Hák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.