Detail modulu Litografie I.

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Litografie I.

Kód modulu

82-m-4/AD11

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

  • 82–41–M/05 Grafický design

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je osvojení znalostí znalostí grafické techniky litografie. Žák využívá základní znalosti týkající se principu a technologie litografie.

Po absolvování modulu žák vytvoří litografický list na základě vlastního návrhu.

 

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • charakterizuje a popíše princip litografie a vysvětlí její uplatnění
  • pracuje s grafickými pomůckami určenými pro litografii
    • broušení litografického kamene
    • přípravu pro tisk
    • použití brusiva různé zrnitosti
    • měření kamene v průběhu broušení kovovým pravítkem 
  • kreslí na kámen mastnými křídami, tužkami nebo tuší
  • využívá základní znalosti týkající se principu a technologie litografie
  • vytvoří litografický list na základě vlastního návrhu

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Obsahové okruhy učiva:

  1. Charakteristika litografie
  • uplatnění litografie
  1. Princip litografického tisku
  • broušení litografického kamene
  • broušení a příprava pro tisk
  • použití brusiva různé zrnitosti
  • měření kamene v průběhu broušení kovovým pravítkem 
  • po naválení barvy kámen sušení a následné přiložení papíru a ochranné folie
  • stlačení lisu
  • vytištění litografického listu
  1. Kresba na kámen mastnými křídami, tužkami nebo tuší
  • zaprášení kresby talekem, aplikace arabské gumy, setření gázou
  • vymývání terpentýnem a naválení barvy
  • použití ofsetové barvy s přidáním magnesia, nebo kukuřičného škrobu na zkrácení
  • konstantní vlhčení kámene.
  1. Tvorba vlastního litografického listu

 

 

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

Metody slovní:

  • odborný výklad s prezentací

  • analýza principu tisku

Metody názorně demonstrační:

  • pozorování, předvádění, projekce

Metody dovednostně praktické

  • vytváření praktických dovedností při postupu tvorby  litografického listu

Přímé vyučování:

  • orientace žáků v učivu, znalost postupů litografie (diskuze, ústní zkoušení)
  • hodnocený domácí úkol
  • hodnocená samostatná práce 

Specifikace domácího úkolu:

  • vytvoření návrhů pro litografický list

Specifikace samostatná práce žáků:

  • litografický list na základě vlastního návrhu

Učební činnosti žáků:

  • charakterizuje a popíše litografie a vysvětlí její uplatnění
  • pracuje s grafickými pomůckami určenými pro litografii
  • kreslí na kámen mastnými křídami, tužkami nebo tuší
  • využívá základní znalosti týkající se principu a technologie litografie
  • vytvoří litografický list na základě vlastního návrhu
  • aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího

Zařazení do učebního plánu, ročník

2. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Praktická forma zkoušení

  • domácí úkol (vytvoření návrhů pro litografický list)
  • vypracování samostatné práce žáků - tvorba litografického listu na zvolené téma 
    •  litografie na téma zvolené žákem

Kritéria hodnocení

prospěl – neprospěl

  • 1 – žák výborně vysvětlí a obhájí své grafické postupy, odevzdané práce jsou na vysoké úrovni, lze z nich vyčíst výrazný autorský přístup
  • 2 – žák velmi dobře vysvětlí a obhájí své grafické postupy, odevzdané práce jsou na chvalitebné úrovni, lze z nich vyčíst autorský přístup
  • 3 – žák dobře vysvětlí a obhájí své grafické postupy, odevzdané práce jsou na dobré úrovni, lze z nich vyčíst průměrný autorský přístup
  • 4 – žák dostatečně vysvětlí a obhájí své grafické postupy, odevzdané práce jsou na velmi nízké úrovni, projevují se podprůměrným autorským přístupem 
  • hranice úspěšnosti zkoušky – žák není schopen dostatečně vysvětlit a obhájit své grafické postupy, odevzdané práce jsou na velmi nízké úrovni, bez známek autorského přístupu
  • Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.

Doporučená literatura

RAMBOUSEK, Jan. Litografie a ofset. Pražské nakladatelství V. Poláčka, 1948, 240 s.

MARCO, Jindřich. O grafice. 1. vydání. Praha: Mladá fronta, 1981. 502 s. ISBN 23-028-81

KREJČA, Aleš. Techniky grafického umění. Praha: Artia, 1981. 203 s. ISBN 37-008-81

KREJČA, Aleš. Grafické techniky. Aventinum, 1995. 206 s. ISBN 80-85277-48-4

SMITH, Ray. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. - 3. vyd. Slovart, 2013. 384 s. ISBN 978-80-7391-482-0.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Hák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné