Detail modulu Serigrafie jednobarva

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Serigrafie jednobarva

Kód modulu

82-m-4/AD09

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

(odborný) teoreticko–praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

L0 (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

34 - Polygrafie, zpracování papíru, filmu a fotografie

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

82-41-M/05 Grafický design

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

  • absolvování modulu Grafika (serigrafie)

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

 Cílem modulu je osvojení znalostí grafické techniky serigrafie pro tvorbu jednobarevného grafického listu. Modul je zaměřen na technologii serigrafie a její aplikaci v praxi při tvorbě jednobarevného grafického listu.

Žák po absolvování modulu zvládne výtvarně využít výrazových možností serigrafie.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • popíše princip tisku a charakterizuje uplatnění serigrafie
  • je schopen připravit tisk
    • uplatňuje znalosti technologie serigrafie pro tvorbu jednobarevného grafckého listu
    • ovládá práci s grafickými pomůckami určenými pro serigrafii
  • používá výrazové možnosti serigrafie
  • realizuje a dokončuje tisk
    • vytvoří jednobarevný grafický list principem serigrafie
    • provede odvrstvení síta
  • používá osobitý grafický projev, autorský přístup
  • je poučen o bezpečnosti při práci

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Obsahové okruhy učiva:

1. Úvod

  • princip tisku
  • uplatnění serigrafie

2. Příprava

  • Příprava návrhové kresby - perovky
  • Převod návrhové kresby na film nebo folii v požadované velikosti.
  • Příprava tiskového rámu a napnutí síťoviny

3. Realizace tisku

  • Odmaštění rámu, ovrstvení světlocitlivou vrstvou, zasušení a zkopírování grafického návrhu v osvitové jednotce příslušným časem.
  • Vymývání, osušení a retuš příslušným roztokem.
  • Použití sítotiskové vodou ředitelné nebo ředidlové barvy.
  • Umístění do tiskového zařízení.
  •  Usazení na tiskové značky.
  • Nalití zvolené barvy na síto.
  • Tisk tříčem. 

3. Dokončovací práce

  • Po ukončení tisku odvrstvení síta příslušným roztokem a jeho příprava na další použití.

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie učení: ve výuce se doporučuje použít metodu přímého vyučování

Přímé vyučování:

  • pozorování, předvádění, projekce
  • znalost grafických postupů a jejich aplikace na praktických úkolech
  • orientace v grafické technologii
  • hodnocená samostatná práce
  • hodnocený domácí úkol

Specifikace samostatné práce:

  • tvorba serigrafie na zvolené téma
  • tvorba serigrafického listu

Specifikace domácího úkolu:

  • příprava návrhové kresby - perovky nebo autky

Učební činnosti žáků:

  • učí se postupy a využívá poznatky k použití grafické techniky serigrafie pro tvorbu jednobarevného grafického listu.
  • prakticky se učí všem přípravným, pokračovacím a dokončovacím fázím.
  • získané teoretické vědomosti aplikuje na konkrtétní praktické zadání.

 

Zařazení do učebního plánu, ročník

2.ročník nebo 3.ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Praktická forma zkoušení

  • domácí úkol (vytvoření návrhů pro serigrafický list)
  • vypracování samostatné práce žáků - tvorba serigrafie na zvolené téma
  • tvorba serigrafického listu

Ověřované okruhy:

  • příprava pomůcek
  • příprava podkladových materiálů
  • správné pracovní postupy
  • dovednost aplikovat grafickou techniku leptu na zadané téma
  • kvalita pozorovacích dovedností

Kritéria hodnocení

prospěl – neprospěl
• 1 – žák vysvětlí a obhájí své grafické postupy, odevzdané práce jsou na vysoké úrovni, lze z nich vyčíst výrazný autorský přístup
• 2 – žák velmi dobře vysvětlí a obhájí  své grafické postupy, odevzdané práce jsou na chvalitebné úrovni, lze z nich vyčíst autorský přístup
• 3 – žák dobře vysvětlí a obhájí  své grafické postupy, odevzdané práce jsou na dobré úrovni, lze z nich vyčíst průměrný autorský přístup
• 4 – žák dostatečně vysvětlí a obhájí  své grafické postupy, odevzdané práce jsou na velmi nízké úrovni, projevují se podprůměrným autorským přístupem
• hranice úspěšnosti zkoušky – žák není schopen dostatečně vysvětlit a obhájit  své grafické postupy, odevzdané práce jsou na velmi nízké úrovni, bez známek autorského přístupu

Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.

Doporučená literatura

KOŘÍNEK, Ota. Sítotisk a serigrafie. vl.n., 1991. 136 s. ISBN 80-900060-6-X

JIŘÍČEK, Vladimír. Příručka sítotisku a tamponového tisku. Servis centrum, 1994. 195 s. ISBN 978-80-86685-80-9.

MARCO, Jindřich. O grafice. 1. vydání. Praha: Mladá fronta, 1981. 502 s. ISBN 23-028-81

KREJČA, Aleš. Techniky grafického umění. Praha: Artia, 1981. 203 s. ISBN 37-008-81

KREJČA, Aleš. Grafické techniky. Aventinum, 1995. 206 s. ISBN 80-85277-48-4

SMITH, Ray. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. - 3. vyd. Slovart, 2013. 384 s. ISBN 978-80-7391-482-0.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jan Hák. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné