VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Modelování (základy)
Kód modulu
82-m-4/AD05
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný průřezový
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
- 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je znalost teoretické i praktické plastické sochařské technologie. Žák ovládá práci s modelářskými pomůckami a získané znalosti aplikuje na konkrétní kompoziční cvičení. Modul je primárně zaměřen na znalosti základních modelovacích technik. Teorie je podkladem k další praktické zkušenosti, kdy je důležitá příprava hlíny, odlévání do sádry, příprava a výroba forem a další postupy. Zvládnutá práce v tradičních materiálech je nezbytně nutná k absolvování modulu, na který navazují moduly zabývající se modelováním reliéfu, zátiší, portrétu a figury.
Žák po absolvování modulu uplatní v praxi znalosti modelovacích technik.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- používá teoreticky i prakticky plastickou sochařskou technologii
- pracuje s modelářskými pomůckami
- využívá znalosti základních pracovních postupů s modelovací hmotou
- využívá znalosti modelování, odlévání do sádry, výroby forem
- používá výrazové možnosti světla ve vztahu k objemu a tvaru modelovaného objektu
- využívá studijní kresbu s ohledem na stavbu a proporce
- modeluje realistickou i stylizovanou technikou
- vypracuje vlastní samostatné práce
- používá osobitý sochařský projev, autorský přístup
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
1. Úvod
- základní pracovní postupy
- modelovací pomůcky
- techniky modelování
- techniky pro výrobu forem na odlévání
- postupy a nástroje k modelování reliéfu
- postupy a nástroje k modelování hlavy a figury
2. Modelování
- práce s měřítkem
- zjednodušení
- modelování od celku k detailu
- tvar a objem
- konstrukce
- rozměry a proporce
3. Kompoziční cvičení
- modelování zátiší dle reálného modelu
- materiálová různorodost, studium drapérie, různých přírodních forem a tvarů
- modelování ve formě reliéfu
- modelování abstraktních motivů, ornamentů
- modelování stylizovaně(figura)
- přípravná kresba
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- monologický výklad s prezentací(technologické sochařské postupy, sochařská praxe, sochařství plastické)
Přímé vyučování:
- pozorování, předvádění, projekce
- znalost sochařských postupů a jejich aplikace na zadané kompoziční cvičení
- orientace v sochařské technologii
- hodnocení ústního a písemného zkoušení
- hodnocení samostatných školních prací
- hodnocení samostatných domácích prací
Specifikace písemné práce a ústního zkoušení
- orientace v sochařské technologii
Specifikace samostatné práce:
- modelování podle reálné předlohy(kontrola tvarů, proporce, konstrukce)
- kompoziční cvičení zaměřeno na strukturu, materiálovou, tvarovou různorodost, figuraci
- vypracování samostatné práce žáků - tvorba sochařské práce na dané téma, kde je modelování základem k volnějšímu zpracování - abstrakce, ornament
- zadaný úkol s ohledem na individuální schopnosti studentů
- modelování stylizované(posuny od reálného ke stylizovanému)
Specifikace domácího úkolu:
- domácí úkol(kresba zátiší, portrét, figura)
Učební činnosti žáků:
- postupy v modelování dle reálné ukázky
- učí se postupy a využívá poznatky ke kompozici motivu
- prakticky se učí modelovat se sochařskou hlínou
- prakticky se učí odlévat vymodelovaný objekt
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné a ústní zkoušení
Samostatná práce žáků
- vypracování samostatné práce žáků
- domácí úkol(kresba zátiší, portrétu, figury)
Ověřované okruhy
- příprava pomůcek a podkladových materiálů
- kvalita pozorovacích dovedností (proporce, kompozice, konstrukce)
- dovednost aplikovat techniku modelování na zadané téma
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 – žák výborně vysvětluje a obhajuje sochařské techniky a postupy(písemná i ústní forma zkoušení), odevzdané práce školní i domácí jsou na vysoké úrovni, lze z nich vyčíst výrazný autorský přístup
- 2 – žák velmi dobře vysvětluje a obhajuje sochařské techniky a postupy(písemná i ústní forma zkoušení), odevzdané práce školní i domácí jsou na chvalitebné úrovni, lze z nich vyčíst autorský přístup
- 3 – žák dobře vysvětluje a obhajuje sochařské techniky a postupy(písemná i ústní forma zkoušení), odevzdané práce školní i domácí jsou na dobré úrovni, lze z nich vyčíst průměrný autorský přístup
- 4 – žák dostatečně vysvětluje a obhajuje sochařské techniky a postupy(písemná i ústní forma zkoušení), odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, projevují se podprůměrným autorským přístupem
- hranice úspěšnosti zkoušky – žák nedostatečně vysvětluje a obhajuje sochařské techniky a postupy(písemná i ústní forma zkoušení), odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, bez známek autorského přístupu
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 25%.
Doporučená literatura
ZRZAVÝ, Josef. Anatomie pro výtvarníky. Avicenum Praha, 1977. 400 s. ISBN 08-017-77.
TEISSIG, Karel. Kresba – výtvarné techniky. Aventinum, 2010. 192 s. ISBN 978-80-7442-009-2 .
ZELL, Mo. Škola kreslení a modelování pro architekty. Slovart, 2008. 144 s. ISBN 978-80-7391-154-6
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Háblová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.