Detail modulu Modelování (základy)

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Modelování (základy)

Kód modulu

82-m-4/AD05

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný průřezový

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

  • 82-41-M/17 Multimediální tvorba
  • 82-41-M/05 Grafický design

 

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je znalost teoretické i praktické plastické sochařské technologie. Žák ovládá práci s modelářskými pomůckami a získané znalosti aplikuje na konkrétní kompoziční cvičení. Modul je primárně zaměřen na znalosti základních modelovacích technik. Teorie je podkladem k další praktické zkušenosti, kdy je důležitá příprava hlíny, odlévání do sádry, příprava a výroba forem a další postupy. Zvládnutá práce v tradičních materiálech je nezbytně nutná k absolvování modulu, na který navazují moduly zabývající se modelováním reliéfu, zátiší, portrétu a figury.

Žák po absolvování modulu uplatní v praxi znalosti modelovacích technik.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • používá teoreticky i prakticky plastickou sochařskou technologii
  • pracuje s modelářskými pomůckami
  • využívá znalosti základních pracovních postupů s modelovací hmotou
  • využívá znalosti modelování, odlévání do sádry, výroby forem
  • používá výrazové možnosti světla ve vztahu k objemu a tvaru modelovaného objektu
  • využívá studijní kresbu s ohledem na stavbu a proporce
  • modeluje realistickou i stylizovanou technikou
  • vypracuje vlastní samostatné práce
  • používá osobitý sochařský projev, autorský přístup

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

1. Úvod 

  • základní pracovní postupy
  • modelovací pomůcky
  • techniky modelování
  • techniky pro výrobu forem na odlévání
  • postupy a nástroje k modelování reliéfu 
  • postupy a nástroje k modelování hlavy a figury

2. Modelování

  • práce s měřítkem
  • zjednodušení
  • modelování od celku k detailu
  • tvar a objem
  • konstrukce
  • rozměry a proporce

3. Kompoziční cvičení

  • modelování zátiší dle reálného modelu
  • materiálová různorodost, studium drapérie, různých přírodních forem a tvarů
  • modelování ve formě reliéfu
  • modelování abstraktních motivů, ornamentů
  • modelování stylizovaně(figura)
  • přípravná kresba

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

Metody slovní:

  • monologický výklad s prezentací(technologické sochařské postupy, sochařská praxe, sochařství plastické)

Přímé vyučování:

  • pozorování, předvádění, projekce
  • znalost sochařských postupů a jejich aplikace na zadané kompoziční cvičení
  • orientace v sochařské technologii
  • hodnocení ústního a písemného zkoušení
  • hodnocení samostatných školních prací
  • hodnocení samostatných domácích prací 

Specifikace písemné práce a ústního zkoušení

  • orientace v sochařské technologii

Specifikace samostatné práce:

  • modelování podle reálné předlohy(kontrola tvarů, proporce, konstrukce)
  • kompoziční cvičení zaměřeno na strukturu, materiálovou, tvarovou různorodost, figuraci
  • vypracování samostatné práce žáků - tvorba sochařské práce na dané téma, kde je modelování základem k volnějšímu zpracování - abstrakce, ornament
  • zadaný úkol s ohledem na individuální schopnosti studentů
  • modelování stylizované(posuny od reálného ke stylizovanému)

Specifikace domácího úkolu:

  • domácí úkol(kresba zátiší, portrét, figura)

Učební činnosti žáků:

  • postupy v modelování dle reálné ukázky
  • učí se postupy a využívá poznatky ke kompozici motivu 
  • prakticky se učí modelovat se sochařskou hlínou
  • prakticky se učí odlévat vymodelovaný objekt

 

Zařazení do učebního plánu, ročník

1. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemné a ústní zkoušení

Samostatná práce žáků

  • vypracování samostatné práce žáků
  • domácí úkol(kresba zátiší, portrétu, figury)

Ověřované okruhy

  • příprava  pomůcek a podkladových materiálů
  • kvalita pozorovacích dovedností (proporce, kompozice, konstrukce)
  • dovednost aplikovat techniku modelování na zadané téma

Kritéria hodnocení

prospěl – neprospěl 

  • 1 – žák výborně vysvětluje a obhajuje sochařské techniky a postupy(písemná i ústní forma zkoušení), odevzdané práce školní i domácí jsou na vysoké úrovni, lze z nich vyčíst výrazný autorský přístup
  • 2 – žák velmi dobře vysvětluje a obhajuje sochařské techniky a postupy(písemná i ústní forma zkoušení), odevzdané práce školní i domácí jsou na chvalitebné úrovni, lze z nich vyčíst autorský přístup
  • 3 – žák dobře vysvětluje a obhajuje sochařské techniky a postupy(písemná i ústní forma zkoušení), odevzdané práce školní i domácí jsou na dobré úrovni, lze z nich vyčíst průměrný autorský přístup
  • 4 – žák dostatečně vysvětluje a obhajuje sochařské techniky a postupy(písemná i ústní forma zkoušení), odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, projevují se podprůměrným autorským přístupem
  • hranice úspěšnosti zkoušky – žák nedostatečně vysvětluje a obhajuje sochařské techniky a postupy(písemná i ústní forma zkoušení), odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, bez známek autorského přístupu

Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 25%.

Doporučená literatura

ZRZAVÝ, Josef. Anatomie pro výtvarníky. Avicenum Praha, 1977. 400 s. ISBN 08-017-77.

TEISSIG, Karel. Kresba – výtvarné techniky. Aventinum, 2010. 192 s. ISBN 978-80-7442-009-2 .

ZELL, Mo. Škola kreslení a modelování pro architekty. Slovart, 2008. 144 s. ISBN 978-80-7391-154-6

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Háblová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné