VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Malba (základy)
Kód modulu
82-m-4/AD04
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný průřezový
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Malba(základy)
Obory vzdělání - poznámky
⦁ 82-41-M/17 Multimediální tvorba
⦁ 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Modul je primárně zaměřen na malířské techniky - vodou ředitelné a olejové barvy. Teorie je základem k další praktické zkušenosti, kdy je důležitá příprava podkladových materiálů, napínání plátna, příprava papíru, příprava dřevěných podložek. Příprava podkladových nátěrů, ředění barev, míchání barev, teorie barev - jsou nezbytně nutné k absolvování modulu, na který navazují moduly zabývající se malbou zátiší, portrétu, figury a krajiny.
Žák po absolvování modulu uplatní v praxi znalosti malířských technik a znalosti teorie barev.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- používá malířské techniky - vodou ředitelné a olejové barvy
- pracuje s malířskými pomůckami, základní přípravné práce jako napínání a podmalba papíru, napínání a šepsování plátna, úpravu dřevěných podložek
- používá teoreticky i prakticky malířskou technologii, teorii barev
- pracuje s vodou ředitelnými i olejovými barvami
- využívá znalosti základního míchání barev
- vypracuje vlastní samostatné práce
- vypracuje kompoziční cvičení na základě zvolené techniky
- používá osobitý malířský projev, autorský přístup
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
1. Úvod, teorie barev
- základy malby
- světlo, barvy, pigmenty
- vlastní barva objektu
- příprava barvy ze tří základních barev
- barva a kontrast, doplňkové barvy
- škála barev, harmonie barev
2. Materiály
- pigmenty
- oleje
- pryskyřice
- pojidla
- klihy
- škroby
- klovatiny
- oleje atd.
- rozpouštědla
- vosky
- podložky
- podklady
3. Akvarel
- techniky akvarelu a jejich kombinace
- akvarelové barvy
- podkladové materiály
- míchání barev
4. Kvaš
- kvašové barvy
- rozpustnost kvašových barev
- podkladové materiály
- míchání barev
5. Tempera
- druhy temperových barev
- rozpustnost temperových barev
- podkladové materiály
- míchání barev
6. Olejomalba
- olejové barvy
- oleje
- laky
- ředidla
- podložky
- podklady
- techniky míchání olejových barev
- technika ALLA PRIMA
7. Akryl
- techniky akrylu a jejich kombinace
- akrylové barvy
- podkladové materiály
- míchání barev
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- monologický výklad s prezentací(teorie barev, technologické malířské postupy, výhody a nevýhody malířských technik)
Přímé vyučování:
- pozorování, předvádění, projekce
- znalost malířských postupů a jejich aplikace na praktických úkolech
- orientace v malířské technologii
- hodnocení písemných prací
- hodnocení ústního zkoušení
- hodnocení samostatných školních prací
- hodnocení samostatných domácích prací
Specifikace písemné práce a ústního zkoušení
- orientace v malířské technologii
Specifikace samostatné práce:
- vypracování samostatné práce žáků - tvorba malířské práce na dané téma, kde je zvolená výtvarná technika základem k dalšímu zpracování
- drobná kompoziční cvičení s barvou, získávání malířské zkušenosti
- malba podle reálné předlohy zvolenou malířskou technikou, drobná studijní malba
- kompoziční cvičení zaměřeno na gradaci barev
- kompoziční cvičení zaměřeno na strukturu, tvarovou různorodost, organické tvary
Specifikace domácího úkolu:
- domácí úkol(kompoziční cvičení, příprava podkladových materiálů do výuky)
Učební činnosti žáků:
- učí se postupy a využívá poznatky k míchání a teorii barev, ředění barev
- prakticky se učí malovat různorodými technikami(akvarel, kvaš, tempera, olejomalba, akryl)
- prakticky se učí přípravovat podkladové materiály(dřevo, plátno, papír)
- vytváření dovedností šepsovat pátno, připravovat podkladové nátěry pro další možné podložky
- získané teoretické vědomosti aplikuje na konkrtétní praktické zadání
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemné a ústní zkoušení
Samostatná práce žáků
- vypracování samostatné práce žáků
- domácí úkol(kompoziční cvičení, příprava materiálu)
V rámci výuky jsou ověřovány především praktické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- příprava malířských pomůcek
- příprava podkladových materiálů
- dovednost aplikovat malířské techniky na zadané téma
- míchání barev
- ředění barev
- kvalita pozorovacích dovedností
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 – žák výborně vysvětluje malířské techniky a postupy(písemná i ústní forma zkoušení), odevzdané práce školní i domácí jsou na vysoké úrovni, lze z nich vyčíst výrazný autorský přístup
- 2 – žák velmi dobře vysvětluje malířské techniky a postupy(písemná i ústní forma zkoušení), odevzdané práce školní i domácí jsou na chvalitebné úrovni, lze z nich vyčíst autorský přístup
- 3 – žák dobře vysvětluje malířské techniky a postupy(písemná i ústní forma zkoušení), odevzdané práce školní i domácí jsou na dobré úrovni, lze z nich vyčíst průměrný autorský přístup
- 4 – žák dostatečně vysvětluje malířské techniky a postupy(písemná i ústní forma zkoušení), odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, projevují se podprůměrným autorským přístupem
- hranice úspěšnosti zkoušky – žák nedostatečně vysvětluje malířské techniky a postupy(písemná i ústní forma zkoušení), odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, bez známek autorského přístupu
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 25%.
Doporučená literatura
SMITH, Ray. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. - 3. vyd. Slovart, 2013. 384 s. ISBN 978-80-7391-482-0
LOSOS, Ludvík. Malba - výtvarné techniky. Aventinum, 2010/2011. 192 s. ISBN978-80-7442-008
SLÁNSKÝ, Bohuslav. Technika malby I. + II. - Paseka; EAN: 9788071856108; ISBN: 80-7185-624-X
SLÁNSKÝ, B.: Technika v malířské tvorbě. Praha: SNTL, 1976.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Háblová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.