Detail modulu Malba (základy)

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Malba (základy)

Kód modulu

82-m-4/AD04

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný průřezový

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

Komplexní úloha

Malba(základy)

Obory vzdělání - poznámky

⦁    82-41-M/17 Multimediální tvorba
⦁    82-41-M/05 Grafický design
 

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Modul je primárně zaměřen na malířské techniky - vodou ředitelné a olejové barvy. Teorie je základem k další praktické zkušenosti, kdy je důležitá příprava podkladových materiálů, napínání plátna, příprava papíru, příprava dřevěných podložek. Příprava podkladových nátěrů, ředění barev, míchání barev, teorie barev - jsou nezbytně nutné k absolvování modulu, na který navazují moduly zabývající se malbou zátiší, portrétu, figury a krajiny.

Žák po absolvování modulu uplatní v praxi znalosti malířských technik a znalosti teorie barev.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • používá malířské techniky - vodou ředitelné a olejové barvy
  • pracuje s malířskými pomůckami, základní přípravné práce jako napínání a podmalba papíru, napínání a šepsování plátna, úpravu dřevěných podložek
  • používá teoreticky i prakticky malířskou technologii, teorii barev
  • pracuje s vodou ředitelnými i olejovými barvami
  • využívá znalosti základního míchání barev
  • vypracuje vlastní samostatné práce
  • vypracuje kompoziční cvičení na základě zvolené techniky
  • používá osobitý malířský projev, autorský přístup

 

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

1. Úvod, teorie barev

  • základy malby
  • světlo, barvy, pigmenty
  • vlastní barva objektu
  • příprava barvy ze tří základních barev
  • barva a kontrast, doplňkové barvy
  • škála barev, harmonie barev

2. Materiály

  • pigmenty
  • oleje
  • pryskyřice
  • pojidla
    • klihy
    • škroby
    • klovatiny
    • oleje atd.
  • rozpouštědla
  • vosky
  • podložky
  • podklady

3. Akvarel

  • techniky akvarelu a jejich kombinace
  • akvarelové barvy
  • podkladové materiály
  • míchání barev

4. Kvaš

  • kvašové barvy
  • rozpustnost kvašových barev
  • podkladové materiály
  • míchání barev

5. Tempera

  • druhy temperových barev
  • rozpustnost temperových barev
  • podkladové materiály
  • míchání barev

6. Olejomalba

  • olejové barvy
  • oleje
  • laky
  • ředidla
  • podložky
  • podklady
  • techniky míchání olejových barev
  • technika ALLA PRIMA

7. Akryl

  • techniky akrylu a jejich kombinace
  • akrylové barvy
  • podkladové materiály
  • míchání barev

 

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

Metody slovní:

  • monologický výklad s prezentací(teorie barev, technologické malířské postupy, výhody a nevýhody malířských technik)

Přímé vyučování:

  • pozorování, předvádění, projekce
  • znalost malířských postupů a jejich aplikace na praktických úkolech
  • orientace v malířské technologii
  • hodnocení písemných prací
  • hodnocení ústního zkoušení
  • hodnocení samostatných školních prací
  • hodnocení samostatných domácích prací 

Specifikace písemné práce a ústního zkoušení

  • orientace v malířské technologii

Specifikace samostatné práce:

  • vypracování samostatné práce žáků - tvorba malířské práce na dané téma, kde je zvolená výtvarná technika základem k dalšímu zpracování
  • drobná kompoziční cvičení s barvou, získávání malířské zkušenosti
  • malba podle reálné předlohy zvolenou malířskou technikou, drobná studijní malba
  • kompoziční cvičení zaměřeno na gradaci barev
  • kompoziční cvičení zaměřeno na strukturu, tvarovou různorodost, organické tvary

Specifikace domácího úkolu:

  • domácí úkol(kompoziční cvičení, příprava podkladových materiálů do výuky)

Učební činnosti žáků:

  • učí se postupy a využívá poznatky k míchání a teorii barev, ředění barev
  • prakticky se učí malovat různorodými technikami(akvarel, kvaš, tempera, olejomalba, akryl)
  • prakticky se učí přípravovat podkladové materiály(dřevo, plátno, papír)
  • vytváření dovedností šepsovat pátno, připravovat podkladové nátěry pro další možné podložky
  • získané teoretické vědomosti aplikuje na konkrtétní praktické zadání

Zařazení do učebního plánu, ročník

1. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemné a ústní zkoušení

Samostatná práce žáků

  • vypracování samostatné práce žáků
  • domácí úkol(kompoziční cvičení, příprava materiálu)

V rámci výuky jsou ověřovány především praktické dovednosti formou samostatné práce.

Ověřované okruhy:

  • příprava malířských pomůcek
  • příprava podkladových materiálů
  • dovednost aplikovat malířské techniky na zadané téma
  • míchání barev
  • ředění barev
  • kvalita pozorovacích dovedností 

 

Kritéria hodnocení

prospěl – neprospěl 

  • 1 – žák výborně vysvětluje malířské techniky a postupy(písemná i ústní forma zkoušení), odevzdané práce školní i domácí jsou na vysoké úrovni, lze z nich vyčíst výrazný autorský přístup
  • 2 – žák velmi dobře vysvětluje malířské techniky a postupy(písemná i ústní forma zkoušení), odevzdané práce školní i domácí jsou na chvalitebné úrovni, lze z nich vyčíst autorský přístup
  • 3 – žák dobře vysvětluje malířské techniky a postupy(písemná i ústní forma zkoušení), odevzdané práce školní i domácí jsou na dobré úrovni, lze z nich vyčíst průměrný autorský přístup
  •  4 – žák dostatečně vysvětluje malířské techniky a postupy(písemná i ústní forma zkoušení), odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, projevují se podprůměrným autorským přístupem
  • hranice úspěšnosti zkoušky  – žák nedostatečně vysvětluje malířské techniky a postupy(písemná i ústní forma zkoušení), odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, bez známek autorského přístupu

Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 25%.

Doporučená literatura

SMITH, Ray. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. - 3. vyd. Slovart, 2013. 384 s. ISBN 978-80-7391-482-0

LOSOS, Ludvík. Malba - výtvarné techniky. Aventinum, 2010/2011. 192 s. ISBN978-80-7442-008

SLÁNSKÝ, Bohuslav. Technika malby I. + II. - Paseka; EAN: 9788071856108; ISBN: 80-7185-624-X

SLÁNSKÝ, B.: Technika v malířské tvorbě. Praha: SNTL, 1976.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Háblová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné