Detail modulu Modelování (reliéf)

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Modelování (reliéf)

Kód modulu

82-m-4/AD03

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

82-41-M/17 Multimediální tvorba

82-41-M/05 Grafický design

Délka modulu (počet hodin)

48

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je osvojení znalostí sochařských technik v propojení s dovedností aplikovat na modelování reliéfu. Žák ovládá přípravu materiálu, orientuje se v sochařské terminologii. Důležité je též zdokonalování se v přípravné kresbě - potřebné pro modelování. Modul je zaměřen na zobrazování reliéfu zejména z hlediska rukodělného.

Žák po absolvování modulu zvládne výtvarné pojetí plastického motivu ve formě reliéfu.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • si osvojí znalostí sochařských technik
  • pracuje s modelářskými pomůckami
  • orientuje se v sochařské terminologii
  • využívá znalosti základních pracovních postupů s modelovací hmotou
  • využívá znalosti modelování, odlévání do sádry, výroby forem
  • používá výrazové možnosti světla ve vztahu k objemu a tvaru modelovaného motivu reliéfu
  • používá studijní kresbu s ohledem na anatomii, stavbu, proporce, materiálovou strukturu
  • modeluje realistickou i stylizovanou technikou
  • modeluje dle fotografické předlohy
  • používá anatomii člověka
  • vypracuje vlastní samostatné práce
  • používá osobitý sochařský projev, autorský přístup

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

1. Úvod 

  • modelovací pomůcky, techniky modelování
  • nízký, plochý reliéf
  • vysoký reliéf
  • proporce
  • světlo, stín
  • tvar a objem
  • přípravná kresba

2. Zátiší

  • zátiší ve formě reliéfu
  • modelování dle reálného modelu i stylizovaně
  • materiálová různorodost, studium různých přírodních forem a tvarů

3. Portrét

  • portrét ve formě reliéfu
  • modelování dle reálného modelu i stylizovaně
  • hlava a její tvarosloví
  • detailní studie jednotlivých částí lidské hlavy
  • rozdíly lidské hlavy ve vztahu k věku a pohlaví

4. Figura

  • figura ve formě reliéfu
  • modelování dle reálného modelu i stylizovaně
  • figura a její tvarosloví
  • detailní studie jednotlivých částí lidského těla
  • rozdíly lidské postavy ve vztahu k věku a pohlaví

 

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Metody slovní:

  • monologický výklad s prezentací(technologické sochařské postupy, anatomie lidské hlavy a figury, reliéf v sochařské praxi)

Přímé vyučování:

  • pozorování, předvádění, projekce
  • znalost sochařských postupů a jejich aplikace na tvorbu reliéfu
  • orientace v sochařské technologii
  • hodnocení samostatných školních prací
  • hodnocení samostatných domácích prací 

Samostatná práce žáků 

  • vypracování samostatné práce žáků - tvorba sochařské práce na dané téma, kde je reliéf základem k tvorbě
  • modelování daného motivu dle předlohy přímo ve výuce
  • zadaný úkol s ohledem na individuální schopnosti studentů
  • modelování stylizované(posuny od reálného ke stylizovanému)
  • kompoziční cvičení zaměřeno na strukturu, materiálovou a tvarovou různorodost

Specifikace domácího úkolu:

  • kresebné návrhy k zadání, studijní kresba zátiší, portrétu a figury

Učební činnosti žáků:

  • učí se postupy a využívá poznatky ke kompozici motivu 
  • prakticky se učí modelovat reliéf dle zadaného tématu(zátiší, portrét, figura)
  • učí se stylizaci
  • postupy v modelování dle reálné předlohy i fotografické předlohy
  • vytváření dovedností modelovat anatomicky a proporčně správně

 

Zařazení do učebního plánu, ročník

3. ročník

 

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Praktická forma zkoušení

Samostatná práce žáků

  • vypracování samostatné práce žáků
  • domácí úkol

V rámci výuky jsou ověřovány především praktické dovednosti formou samostatné práce.

Ověřované okruhy:

  • materiály, pomůcky
  • technologie sochařská
  • kvalita pozorovacích dovedností (proporce, kompozice)
  • stylizace

Kritéria hodnocení

prospěl – neprospěl 

  • 1 – žák výborně vysvětluje a obhajuje své sochařské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na vysoké úrovni, lze z nich vyčíst výrazný autorský přístup
  • 2 – žák velmi dobře vysvětluje a obhajuje své sochařské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na chvalitebné úrovni, lze z nich vyčíst autorský přístup
  • 3 – žák dobře vysvětluje a obhajuje své sochařské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na dobré úrovni, lze z nich vyčíst průměrný autorský přístup
  • 4 – žák dostatečně vysvětluje a obhajuje své sochařské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, projevují se podprůměrným autorským přístupem
  • hranice úspěšnosti zkoušky  – žák nedostatečně vysvětluje a obhajuje své sochařské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, bez známek autorského přístupu

Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 25%.

Doporučená literatura

TEISSIG, Karel. Kresba – výtvarné techniky. Aventinum, 2010. 192 s. ISBN 978-80-7442-009-2 .

ZRZAVÝ, Josef. Anatomie pro výtvarníky. Avicenum Praha, 1977. 400 s. ISBN 08-017-77.

ZELL, Mo. Škola kreslení a modelování pro architekty. Slovart, 2008. 144 s. ISBN 978-80-7391-154-6

VOLAVKA, Vojtěch: Jak vzniká socha - 1956. Technika a tvůrčí proces v průběhu věků. Praha, NČSVU, 1956. Umění lidu sv. 3. 1. vyd. 124 s., 38 obr.

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Háblová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné