VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Modelování (reliéf)
Kód modulu
82-m-4/AD03
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
82-41-M/17 Multimediální tvorba
82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
48
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí sochařských technik v propojení s dovedností aplikovat na modelování reliéfu. Žák ovládá přípravu materiálu, orientuje se v sochařské terminologii. Důležité je též zdokonalování se v přípravné kresbě - potřebné pro modelování. Modul je zaměřen na zobrazování reliéfu zejména z hlediska rukodělného.
Žák po absolvování modulu zvládne výtvarné pojetí plastického motivu ve formě reliéfu.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- si osvojí znalostí sochařských technik
- pracuje s modelářskými pomůckami
- orientuje se v sochařské terminologii
- využívá znalosti základních pracovních postupů s modelovací hmotou
- využívá znalosti modelování, odlévání do sádry, výroby forem
- používá výrazové možnosti světla ve vztahu k objemu a tvaru modelovaného motivu reliéfu
- používá studijní kresbu s ohledem na anatomii, stavbu, proporce, materiálovou strukturu
- modeluje realistickou i stylizovanou technikou
- modeluje dle fotografické předlohy
- používá anatomii člověka
- vypracuje vlastní samostatné práce
- používá osobitý sochařský projev, autorský přístup
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
1. Úvod
- modelovací pomůcky, techniky modelování
- nízký, plochý reliéf
- vysoký reliéf
- proporce
- světlo, stín
- tvar a objem
- přípravná kresba
2. Zátiší
- zátiší ve formě reliéfu
- modelování dle reálného modelu i stylizovaně
- materiálová různorodost, studium různých přírodních forem a tvarů
3. Portrét
- portrét ve formě reliéfu
- modelování dle reálného modelu i stylizovaně
- hlava a její tvarosloví
- detailní studie jednotlivých částí lidské hlavy
- rozdíly lidské hlavy ve vztahu k věku a pohlaví
4. Figura
- figura ve formě reliéfu
- modelování dle reálného modelu i stylizovaně
- figura a její tvarosloví
- detailní studie jednotlivých částí lidského těla
- rozdíly lidské postavy ve vztahu k věku a pohlaví
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Metody slovní:
- monologický výklad s prezentací(technologické sochařské postupy, anatomie lidské hlavy a figury, reliéf v sochařské praxi)
Přímé vyučování:
- pozorování, předvádění, projekce
- znalost sochařských postupů a jejich aplikace na tvorbu reliéfu
- orientace v sochařské technologii
- hodnocení samostatných školních prací
- hodnocení samostatných domácích prací
Samostatná práce žáků
- vypracování samostatné práce žáků - tvorba sochařské práce na dané téma, kde je reliéf základem k tvorbě
- modelování daného motivu dle předlohy přímo ve výuce
- zadaný úkol s ohledem na individuální schopnosti studentů
- modelování stylizované(posuny od reálného ke stylizovanému)
- kompoziční cvičení zaměřeno na strukturu, materiálovou a tvarovou různorodost
Specifikace domácího úkolu:
- kresebné návrhy k zadání, studijní kresba zátiší, portrétu a figury
Učební činnosti žáků:
- učí se postupy a využívá poznatky ke kompozici motivu
- prakticky se učí modelovat reliéf dle zadaného tématu(zátiší, portrét, figura)
- učí se stylizaci
- postupy v modelování dle reálné předlohy i fotografické předlohy
- vytváření dovedností modelovat anatomicky a proporčně správně
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktická forma zkoušení
Samostatná práce žáků
- vypracování samostatné práce žáků
- domácí úkol
V rámci výuky jsou ověřovány především praktické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- materiály, pomůcky
- technologie sochařská
- kvalita pozorovacích dovedností (proporce, kompozice)
- stylizace
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 – žák výborně vysvětluje a obhajuje své sochařské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na vysoké úrovni, lze z nich vyčíst výrazný autorský přístup
- 2 – žák velmi dobře vysvětluje a obhajuje své sochařské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na chvalitebné úrovni, lze z nich vyčíst autorský přístup
- 3 – žák dobře vysvětluje a obhajuje své sochařské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na dobré úrovni, lze z nich vyčíst průměrný autorský přístup
- 4 – žák dostatečně vysvětluje a obhajuje své sochařské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, projevují se podprůměrným autorským přístupem
- hranice úspěšnosti zkoušky – žák nedostatečně vysvětluje a obhajuje své sochařské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, bez známek autorského přístupu
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 25%.
Doporučená literatura
TEISSIG, Karel. Kresba – výtvarné techniky. Aventinum, 2010. 192 s. ISBN 978-80-7442-009-2 .
ZRZAVÝ, Josef. Anatomie pro výtvarníky. Avicenum Praha, 1977. 400 s. ISBN 08-017-77.
ZELL, Mo. Škola kreslení a modelování pro architekty. Slovart, 2008. 144 s. ISBN 978-80-7391-154-6
VOLAVKA, Vojtěch: Jak vzniká socha - 1956. Technika a tvůrčí proces v průběhu věků. Praha, NČSVU, 1956. Umění lidu sv. 3. 1. vyd. 124 s., 38 obr.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Háblová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.