VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Grafika (lept)
Kód modulu
82-m-4/AD02
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
⦁ 82-41-M/17 Multimediální tvorba
⦁ 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
48
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí leptu - tradiční grafické hlubotiskové techniky. Modul je primárně zaměřen na princip tisku, uplatnění v praxi, technologii přípravy a zpracování leptu. Žák zvládne jednotlivé dílčí postupy uplatnit samostatně, nebo je může vzájemně mezi sebou kombinovat. Technice leptu předchází příprava kovové desky, leptacího krytu, následuje nanášení krytu, rytí kresby v krytu, leptání a tisk samotný. Pro žáka je důležité respektovat bezpečnostní pravidla. Technika leptu je prakticky aplikována dle zadaného tématu vyučujícím.
Žák po absolvování modulu zvládne výtvarně využít výrazových možností leptu.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- používá leptu - tradiční grafickou hlubotiskovou techniku
- používá jednotlivé dílčí postupy
- pracuje s grafickými pomůckami určenými pro lept
- používá základní technologické znalosti
- používá výtvarné výrazové možnosti s ohledem na tiskovou techniku leptu
- pracuje technikou leptu s tvrdým leptacím krytem
- pracuje technikou leptu s měkkou krycí vrstvou
- pracuje technikou akvatinty
- vypracuje vlastní samostatné práce
- vypracuje kompoziční cvičení na základě dané techniky
- používá osobitý grafický projev, autorský přístup
- je poučen o bezpečnosti při práci
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
1. Úvod
- princip tisku
- uplatnění leptu
2. Příprava
- příprava kovové desky pro lept
- příprava a nanášení leptacího krytu
- odmašťování
3. Rytí kresby v krytu
- rozvržení kresby
- práce s rycí jehlou
- výstavba kresby
4. Leptání
- leptadla
- lept s tvrdým leptacím krytem
- lepty s měkkou krycí vrstvou
- akvatinta a další techniky leptu
5. Tištění prací
- příprava papíru k tisku
- nanášení barvy na desku
- zkušební otisk
- dokončovací práce
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Přímé vyučování:
- pozorování, předvádění, projekce
- znalost grafických postupů a jejich aplikace na praktických úkolech
- orientace v grafické technologii
- hodnocená samostatná práce
- hodnocený domácí úkol
Specifikace samostatné práce:
- vypracování samostatné práce žáků - 2ks grafické práce
- tvorba grafické práce na dané téma, kde je lept základní technikou k výtvarnému zpracování
- lept podle fotografické předlohy(vycházet lze například z tradičních témat jako zátiší, portrét, krajina nebo figurální motiv)
Specifikace domácího úkolu:
- skicák s přípravnými kresebnými návrhy
Učební činnosti žáků:
- učí se postupy a využívá poznatky k tvorbě leptu
- prakticky se učí všem přípravným fázím
- prakticky se učí leptu s tvrdým leptacím krytem, leptu s měkkou krycí vrstvou a technice akvatinty
- prakticky se učí přípravovat podkladový papír
- prakticky se učí připravovat podkladový materiál
- získané teoretické vědomosti aplikuje na konkrtétní praktické zadání
Zařazení do učebního plánu, ročník
2. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktická forma zkoušení:
- samostatná práce žáků (zadání dle výtvarných předpokladů žáka)
- domácí úkol (skicák s přípravnými kresebnými návrhy)
Ověřované okruhy:
- příprava pomůcek
- příprava podkladových materiálů
- správné pracovní postupy
- dovednost aplikovat grafickou techniku leptu na zadané téma
- kvalita pozorovacích dovedností
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 – žák výborně vysvětluje a obhajuje své grafické postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na vysoké úrovni, lze z nich vyčíst výrazný autorský přístup
- 2 – žák velmi dobře vysvětluje a obhajuje své grafické postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na chvalitebné úrovni, lze z nich vyčíst autorský přístup
- 3 – žák dobře vysvětluje a obhajuje své grafické postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na dobré úrovni, lze z nich vyčíst průměrný autorský přístup
- 4 – žák dostatečně vysvětluje a obhajuje své grafické postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, projevují se podprůměrným autorským přístupem
- hranice úspěšnosti zkoušky – žák nedostatečně vysvětluje a obhajuje své grafické postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, bez známek autorského přístupu
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 25%.
Doporučená literatura
KREJČA, Aleš. Grafické techniky. Aventinum, 1995. 206 s. ISBN 80-85277-48-4
SMITH, Ray. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. - 3. vyd. Slovart, 2013. 384 s. ISBN 978-80-7391-482-0
FIKARI, R. Přehled grafických technik, Vydavateľstvo ROH – Práce, 1955
RAMBOUSEK, Jan. Slovník a receptář malíře-grafika. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1954
JUNA, Zdeněk. Lept a příbuzné techniky. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1954
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Háblová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.