Detail modulu Grafika (lept)

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Grafika (lept)

Kód modulu

82-m-4/AD02

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný praktický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

⦁    82-41-M/17 Multimediální tvorba
⦁    82-41-M/05 Grafický design
 

Délka modulu (počet hodin)

48

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

Nejsou stanoveny

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je osvojení znalostí leptu - tradiční grafické hlubotiskové techniky. Modul je primárně zaměřen na princip tisku, uplatnění v praxi, technologii přípravy a zpracování leptu. Žák zvládne jednotlivé dílčí postupy uplatnit samostatně, nebo je může vzájemně mezi sebou kombinovat. Technice leptu předchází příprava kovové desky, leptacího krytu, následuje nanášení krytu, rytí kresby v krytu, leptání a tisk samotný. Pro žáka je důležité respektovat bezpečnostní pravidla. Technika leptu je prakticky aplikována dle zadaného tématu vyučujícím.

Žák po absolvování modulu zvládne výtvarně využít výrazových možností leptu.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • používá leptu - tradiční grafickou hlubotiskovou techniku
  • používá jednotlivé dílčí postupy 
  • pracuje s grafickými pomůckami určenými pro lept
  • používá základní technologické znalosti
  • používá výtvarné výrazové možnosti s ohledem na tiskovou techniku leptu
  • pracuje technikou leptu s tvrdým leptacím krytem
  • pracuje technikou leptu s měkkou krycí vrstvou
  • pracuje technikou akvatinty
  • vypracuje vlastní samostatné práce
  • vypracuje kompoziční cvičení na základě dané techniky
  • používá osobitý grafický projev, autorský přístup
  • je poučen o bezpečnosti při práci

 

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

1. Úvod

  • princip tisku
  • uplatnění leptu

2. Příprava

  • příprava kovové desky pro lept
  • příprava a nanášení leptacího krytu
  • odmašťování

3. Rytí kresby v krytu

  • rozvržení kresby
  • práce s rycí jehlou
  • výstavba kresby

4. Leptání

  • leptadla
  • lept s tvrdým leptacím krytem
  • lepty s měkkou krycí vrstvou
  • akvatinta a další techniky leptu

5. Tištění prací

  • příprava papíru k tisku
  • nanášení barvy na desku
  • zkušební otisk
  • dokončovací práce


 

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Přímé vyučování:

  • pozorování, předvádění, projekce
  • znalost grafických postupů a jejich aplikace na praktických úkolech
  • orientace v grafické technologii
  • hodnocená samostatná práce 
  • hodnocený domácí úkol

Specifikace samostatné práce:

  • vypracování samostatné práce žáků - 2ks grafické práce
  • tvorba grafické práce na dané téma, kde je lept základní technikou k výtvarnému zpracování
  • lept podle fotografické předlohy(vycházet lze například z tradičních témat jako zátiší, portrét, krajina nebo figurální motiv)

Specifikace domácího úkolu:

  • skicák s přípravnými kresebnými návrhy

Učební činnosti žáků:

  • učí se postupy a využívá poznatky k tvorbě leptu
  • prakticky se učí všem přípravným fázím
  • prakticky se učí leptu s tvrdým leptacím krytem, leptu s měkkou krycí vrstvou a technice akvatinty
  • prakticky se učí přípravovat podkladový papír
  • prakticky se učí připravovat podkladový materiál
  • získané teoretické vědomosti aplikuje na konkrtétní praktické zadání

Zařazení do učebního plánu, ročník

2. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Praktická forma zkoušení:

  • samostatná práce žáků (zadání dle výtvarných předpokladů žáka)
  • domácí úkol (skicák s přípravnými kresebnými návrhy)

Ověřované okruhy:

  • příprava pomůcek
  • příprava podkladových materiálů
  • správné pracovní postupy
  • dovednost aplikovat grafickou techniku leptu na zadané téma
  • kvalita pozorovacích dovedností 

Kritéria hodnocení

prospěl – neprospěl 

  • 1 – žák výborně vysvětluje a obhajuje své grafické postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na vysoké úrovni, lze z nich vyčíst výrazný autorský přístup
  • 2 – žák velmi dobře vysvětluje a obhajuje své grafické postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na chvalitebné úrovni, lze z nich vyčíst autorský přístup
  • 3 – žák dobře vysvětluje a obhajuje své grafické postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na dobré úrovni, lze z nich vyčíst průměrný autorský přístup
  • 4 – žák dostatečně vysvětluje a obhajuje své grafické postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, projevují se podprůměrným autorským přístupem
  • hranice úspěšnosti zkoušky  – žák nedostatečně vysvětluje a obhajuje své grafické postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, bez známek autorského přístupu

Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 25%.

Doporučená literatura

KREJČA, Aleš. Grafické techniky. Aventinum, 1995. 206 s. ISBN 80-85277-48-4

SMITH, Ray. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. - 3. vyd. Slovart, 2013. 384 s. ISBN 978-80-7391-482-0

FIKARI, R. Přehled grafických technik, Vydavateľstvo ROH – Práce, 1955

RAMBOUSEK, Jan. Slovník a receptář malíře-grafika. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1954

JUNA, Zdeněk. Lept a příbuzné techniky. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1954

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Háblová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné