Detail modulu Renesance a manýrismus v Itálii

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Renesance a manýrismus v Itálii

Kód modulu

82-m-4/AC99

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

  • 82–41–M/03 Scénická a výstavní tvorba
  • 82–41–M/05 Grafický design
  • 82-41-M/17 Multimediální tvorba

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

znalost modulů:

  • Úvod do dějin kultury
  • Gotické umění v Evropě

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je osvojení znalostí vzniku, vývoje umění a manýrismu v Itálii.

  • modul je zaměřen na renesanční umění a manýrismus v Itálii, v časovém rozmezí (15. - 17. století). Žák se seznámí s principy, druhy a formami architektury, malby a sochařství.

Po absolvování modulu žák

  • popíše charakteristické rysy
  • nejvýznamější památky
  • základní druhy, techniky, materiály a formy v rámci jednotlivých disciplín
  • popíše význam renesančního umění pro další vývoj kultury a umění

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • určí základní členění a dataci jednotlivých vývojových etap renesančního umění v Itálii
  • vyjmenuje základní principy, druhy a formy renesanční architektury v Itálii
  • popíše vývoj italské renesanční architektury s použitím odborné terminologie a vyjmenuje nejznámnější památky
  • určí základní techniky, materiály a náměty v italské renesanční malbě
  • popíše principy a vývoj italské renesanční malby s použitím odborné terminologie a vyjmenuje nejznámnější památky
  • popíše základní techniky, materiály a náměty v italském renesančním sochařství
  • popíše vývoj italského renesančního sochařství s použitím odborné terminologie a vyjmenuje nejznámnější památky

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

1. Renesanční umění v Itálii - kontext

  • historické souvislosti
  • časové vymezení a rozdělení
  • obecné znaky renesance, srovnání s gotickým slohem - vlivy
  • umělecká centra v Itálii a jejich vývoj a význam

2. Raná renesance v Itálii

  • Architektura
    • terminologie
    • druhy, principy, prvky (palác, zámek, vila, obytný dům, užitkové stavby, veřejné stavby, urbanismus)
    • vývoj
    • materiály
    • autoři a památky (Brunelleschi, Michelozzi, Alberti, Bramante)
  • Sochařství
    • druhy, materiály a techniky
    • náměty
    • vývoj
    • autoři a památky (Ghiberti, Donatello, Verrochio, della Robia)
  • Malířství
    • druhy, materiály a techniky
    • náměty
    • vývoj
    • autoři a památky (Masaccio, fra Angelico, Ucello, Lippi, Gozzoli)

3. Vrcholná renesance v Itálii

  • Architektura
    • terminologie
    • druhy, principy, prvky
    • vývoj
    • materiály
    • autoři a památky (Bramante, Michelangelo)
  • Sochařství
    • druhy, materiály a techniky
    • náměty
    • vývoj
    • autoři a památky (Michelangelo)
  • Malířství
    • druhy, materiály a techniky
    • náměty
    • vývoj (Florentská škola, Padovská škola)
    • autoři a památky (Botticelli, della Francesca, Perugino, Bellini, Mantegna, da Vinci, Michelangelo, Rafael)

4. Pozdní reneance a manýrismus v Itálii

  • Architektura
    • terminologie
    • druhy, principy, prvky
    • vývoj
    • materiály
    • autoři a památky (Vasari, Ammanati, Alessi, Vignola, Palladio)
  • Sochařství
    • druhy, materiály a techniky
    • náměty
    • vývoj
    • autoři a památky (Cellini)
  • Malířství
    • druhy, materiály a techniky
    • náměty
    • vývoj (Benátská škola, Florentská škola, Padova, Řím)
    • autoři a památky (Bellini, Tizian, Giorgione, Tintoretto, Veronese, Correggio, Parmigiano, Romano, Rosso)

 

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

Metody slovní:

  • odborný výklad s prezentací

Přímé vyučování:

  • přednes s použitím odborné literatury
  • orientace žáků v učivu (diskuze, seminární práce, ústní zkoušení)
  • hodnocená samostatná práce

Specifikace samostatné práce:

  • teoretická část (teoretický popis tématu)
  • praktická část ( souvislá prezentace a formulace tématu na základě vlastního studia)
  • závěr (výsledky práce)
  • 6 až10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)

Učební činnosti žáků:

  • seznámí se s členěním a datací jednotlivých vývojových etap italského renesančního umění
  • charakterizuje italskou renessanční architekturu
  • charakterizuje italskou renesanční malbu
  • charakterizuje italské reneanční sochařství
  • charakterizuje význam italského renesančního umění pro další vývoj společnosti a kultury
  • aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího

Zařazení do učebního plánu, ročník

2. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemná nebo ústní forma zkoušení

  • základní pojmy a terminologie, památky a autoři

Samostatná práce žáků:

  • zpracování samostatné práce

V rámci výuky jsou ověřovány především teoretické dovednosti formou samostatné práce.

Ověřované okruhy:

  • členění, datace a charakteristika jednotlivých vývojových etap italského renesančního umění
  • italská renesanční architektura
  • italská renesanční malba
  • italské renesanční sochařství
  • charakteristika a význam italské renesane pro další vývoj společnosti a kultury

Kritéria hodnocení

Prospěl – neprospěl

Prospěl: samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů

  • ústní forma zkoušení: úplné a správné řešení úkolů
  • písemná forma zkoušení: úplné a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy

Neprospěl: nedokáže se orientovat v učivu, úkoly řeší jen s pomocí učitele

  • ústní forma zkoušení: zkoušení má po obsahové stránce větší závady
  • písemná forma zkoušení: neúplné řešení písemné práce s většími závadami

Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.

Doporučená literatura

PIJOAN, José. Dějiny umění 5. Odeon : Praha, 1979. ISBN: 01-528-79

PIJOAN, José. Dějiny umění 6. Odeon : Praha, 1980. ISBN: 01-511-80

SYROVÝ, Bohuslav. Architektura – svědectví dob. SNTL : Praha, 1974.

GOMBRICH, H. Ernst. Příběh umění. ARGO : Praha, 1997. ISBN: 80-7203-143-0

MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury 2. IDEA SERVIS : Praha, 2001. ISBN: 80-85970-37-6

DVOŘÁK, Max: Italské umění od renesance k baroku. Jan Laichter: Praha, 1946.

Poznámky

Doporučené internetové odkazy:

  • www.artmuseum.cz

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kristýna Boháčová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné