VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Gotické umění u nás, Karel IV.
Kód modulu
82-m-4/AC98
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82–41–M/03 Scénická a výstavní tvorba
- 82–41–M/05 Grafický design
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
- absolvování modulu Gotické umění v Evropě
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí vzniku a vývoje gotického umění v českých zemích.
- modul je zaměřen na gotické umění v českých zemích, v časovém rozmezí (2. čtvrtletí 13. - konec14. století). Žák se seznámí s principy, druhy a formami gotické architektury, malby a sochařství na našem území.
Po absolvování modulu žák
- popíše charakteristické rysy gotického umění u nás
- jmenuje nejvýznamější památky a autory
- určí základní druhy, techniky, materiály a formy gotického umění u nás
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje základní členění a datace jednotlivých etap českého gotického umění
- vystihne základní principy, druhy a formy české gotické architektury
- popíše vývoj české gotické architektury s použitím odborné terminologie a vyjmenuje nejznámnější památky
- určí základní techniky, materiály a náměty v české gotické malbě
- popíše principy a vývoj české gotické malby s použitím odborné terminologie a vyjmenuje nejznámnější památky
- popíše základní techniky, materiály a náměty v českém gotickém sochařství
- popíše vývoj českého gotického sochařství s použitím odborné terminologie a vyjmenuje nejznámnější památky
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
1. České gotické umění - historické souvioslosti, dělení, datace, vlivy.
2. Česká gotická architektura
- Obecné informace - terminologie, vazba na západoevropskou gotiku, materiál, principy, druhy
- Raná gotika
- časové vymezení, historické kontexxty
- charakteristika
- druhy, materiály a principy
- památky (Osek, Zvíkov, Třebíč)
- Vrcholná gotika
- časové vymezení, historické kontexxty
- charakteristika
- druhy, materiály a principy
- architektura (sv. jiljí, dům U zvonu,
- Pozdní gotika
- časové vymezení, historické kontexxty
- charakteristika
- druhy, materiály a principy
- architektura
3. České gotické sochařství
- obecné informace - druhy, materiály, formy
- Raná gotika
- časové vymezení, historické kontexxty
- charakteristika
- druhy, materiály a principy
- architektura
- Vrcholná gotika
- časové vymezení, historické kontexxty
- charakteristika
- druhy, materiály a principy
- architektura (Parléřská huť)
- Pozdní gotika
- časové vymezení, historické kontexxty
- charakteristika
- druhy, materiály a principy
- architektura (krásný sloh)
4. České gotické malířství raná gotika
- Raná gotika
- časové vymezení, historické kontexxty
- charakteristika
- druhy, materiály a principy
- architektura
- Vrcholná gotika
- časové vymezení, historické kontexxty
- charakteristika
- druhy, materiály a principy
- architektura
- Pozdní gotika
- časové vymezení, historické kontexxty
- charakteristika
- druhy, materiály a principy
- architektura
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Přímé vyučování:
- přednes s použitím odborné literatury
- orientace žáků v učivu (diskuze, seminární práce, ústní zkoušení)
- hodnocená samostatná práce
Specifikace samostatné práce:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část ( souvislá prezentace a formulace tématu na základě vlastního studia)
- závěr (výsledky práce)
- 6 až10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)
Učební činnosti žáků:
- určí členění a dataci jednotlivých vývojových etap gotického umění u nás
- charakterizuje českou gotickou architekturu
- charakterizuje českou gotickou malbu
- charakterizuje české gotické sochařství
- charakterizuje význam českého gotického umění pro další vývoj společnosti a kultury u nás
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie, památky a autoři
Samostatná práce žáků:
- zpracování samostatné práce
V rámci výuky jsou ověřovány především teoretické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- členění, datace a charakteristika jednotlivých vývojových etap českého gotického umění
- česká gotická architektura
- česká gotická malba
- české gotické sochařství
- charakteristika a význam českého gotického umění pro další vývoj společnosti a kultury
Kritéria hodnocení
Prospěl – neprospěl
Prospěl: samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů
- ústní forma zkoušení: úplné a správné řešení úkolů
- písemná forma zkoušení: úplné a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy
Neprospěl: nedokáže se orientovat v učivu, úkoly řeší jen s pomocí učitele
- ústní forma zkoušení: zkoušení má po obsahové stránce větší závady
- písemná forma zkoušení: neúplné řešení písemné práce s většími závadami
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
PIJOAN, José. Dějiny umění 4. Odeon : Praha, 1979. ISBN: 01-502-79
SYROVÝ, Bohuslav. Architektura – svědectví dob. SNTL : Praha, 1974.
GOMBRICH, H. Ernst. Příběh umění. ARGO : Praha, 1997. ISBN: 80-7203-143-0
MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury 1. IDEA SERVIS : Praha, 2002. ISBN: 80-85970-39-2
HUYGHE, René, Encyklopedie umění středověku. Praha 1969. (edice: Larousse. Umění a lidstvo)
HOMOLKA, Jaromír. Pozdně gotické umění v Čechách. Odeon: Praha, 1978. ISBN: 01-529-78
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kristýna Boháčová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.