Detail modulu Gotické umění u nás, Karel IV.

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Gotické umění u nás, Karel IV.

Kód modulu

82-m-4/AC98

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

  • 82–41–M/03 Scénická a výstavní tvorba
  • 82–41–M/05 Grafický design
  • 82-41-M/17 Multimediální tvorba

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

  • absolvování modulu Gotické umění v Evropě

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je osvojení znalostí vzniku a vývoje gotického umění v českých zemích.

  • modul je zaměřen na gotické umění v českých zemích, v časovém rozmezí (2. čtvrtletí 13. - konec14. století). Žák se seznámí s principy, druhy a formami gotické architektury, malby a sochařství na našem území.

Po absolvování modulu žák

  • popíše charakteristické rysy gotického umění u nás
  • jmenuje nejvýznamější památky a autory
  • určí základní druhy, techniky, materiály a formy gotického umění u nás

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • charakterizuje základní členění a datace jednotlivých etap českého gotického umění
  • vystihne základní principy, druhy a formy české gotické architektury
  • popíše vývoj české gotické architektury s použitím odborné terminologie a vyjmenuje nejznámnější památky
  • určí základní techniky, materiály a náměty v české gotické malbě
  • popíše principy a vývoj české gotické malby s použitím odborné terminologie a vyjmenuje nejznámnější památky 
  • popíše základní techniky, materiály a náměty v českém gotickém sochařství
  • popíše vývoj českého gotického sochařství s použitím odborné terminologie a vyjmenuje nejznámnější památky 

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Obsahové okruhy učiva:

1. České gotické umění - historické souvioslosti, dělení, datace, vlivy.

2. Česká gotická architektura

  • Obecné informace - terminologie, vazba na západoevropskou gotiku, materiál, principy, druhy
  • Raná gotika 
    • časové vymezení, historické kontexxty
    • charakteristika
    • druhy, materiály a principy
    • památky (Osek, Zvíkov, Třebíč)
  • Vrcholná gotika 
    • časové vymezení, historické kontexxty
    • charakteristika
    • druhy, materiály a principy
    • architektura (sv. jiljí, dům U zvonu, 
  • Pozdní gotika 
    • časové vymezení, historické kontexxty
    • charakteristika
    • druhy, materiály a principy
    • architektura

3. České gotické sochařství 

  • obecné informace - druhy, materiály, formy
  • Raná gotika 
    • časové vymezení, historické kontexxty
    • charakteristika
    • druhy, materiály a principy
    • architektura 
  • Vrcholná gotika 
    • časové vymezení, historické kontexxty
    • charakteristika
    • druhy, materiály a principy
    • architektura (Parléřská huť)
  • Pozdní gotika 
    • časové vymezení, historické kontexxty
    • charakteristika
    • druhy, materiály a principy
    • architektura (krásný sloh)

4. České gotické malířství raná gotika 

  • Raná gotika 
    • časové vymezení, historické kontexxty
    • charakteristika
    • druhy, materiály a principy
    • architektura
  • Vrcholná gotika 
    • časové vymezení, historické kontexxty
    • charakteristika
    • druhy, materiály a principy
    • architektura 
  • Pozdní gotika 
    • časové vymezení, historické kontexxty
    • charakteristika
    • druhy, materiály a principy
    • architektura

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

Metody slovní:

  • odborný výklad s prezentací

Přímé vyučování:

  • přednes s použitím odborné literatury
  • orientace žáků v učivu (diskuze, seminární práce, ústní zkoušení)
  • hodnocená samostatná práce

Specifikace samostatné práce:

  • teoretická část (teoretický popis tématu)
  • praktická část ( souvislá prezentace a formulace tématu na základě vlastního studia)
  • závěr (výsledky práce)
  • 6 až10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)

Učební činnosti žáků:

  • určí členění a dataci jednotlivých vývojových etap gotického umění u nás
  • charakterizuje českou gotickou architekturu
  • charakterizuje českou gotickou malbu
  • charakterizuje české gotické sochařství
  • charakterizuje význam českého gotického umění pro další vývoj společnosti a kultury u nás
  • aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího

Zařazení do učebního plánu, ročník

1. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemná nebo ústní forma zkoušení

  • základní pojmy a terminologie, památky a autoři

Samostatná práce žáků:

  • zpracování samostatné práce

V rámci výuky jsou ověřovány především teoretické dovednosti formou samostatné práce.

Ověřované okruhy:

  • členění, datace a charakteristika jednotlivých vývojových etap českého gotického umění
  • česká gotická architektura
  • česká gotická malba
  • české gotické sochařství
  • charakteristika a význam českého gotického umění pro další vývoj společnosti a kultury

Kritéria hodnocení

Prospěl – neprospěl

Prospěl: samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů

  • ústní forma zkoušení: úplné a správné řešení úkolů
  • písemná forma zkoušení: úplné a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy

Neprospěl: nedokáže se orientovat v učivu, úkoly řeší jen s pomocí učitele

  • ústní forma zkoušení: zkoušení má po obsahové stránce větší závady
  • písemná forma zkoušení: neúplné řešení písemné práce s většími závadami

Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.

Doporučená literatura

PIJOAN, José. Dějiny umění 4. Odeon : Praha, 1979. ISBN: 01-502-79 

SYROVÝ, Bohuslav. Architektura – svědectví dob. SNTL : Praha, 1974.

GOMBRICH, H. Ernst. Příběh umění. ARGO : Praha, 1997. ISBN: 80-7203-143-0

MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury 1. IDEA SERVIS : Praha, 2002. ISBN: 80-85970-39-2

HUYGHE, René, Encyklopedie umění středověku. Praha 1969. (edice: Larousse. Umění a lidstvo)

HOMOLKA, Jaromír. Pozdně gotické umění v Čechách. Odeon: Praha, 1978. ISBN: 01-529-78

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kristýna Boháčová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné