Detail modulu Gotické umění v Evropě

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Gotické umění v Evropě

Kód modulu

82-m-4/AC97

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

  • 82–41–M/03 Scénická a výstavní tvorba
  • 82–41–M/05 Grafický design
  • 82-41-M/17 Multimediální tvorba

Délka modulu (počet hodin)

16

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

absolvování modulů:

  • Úvod do dějin kultury
  • Raně křesťanské umění
  • Románské umění

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je osvojení znalostí vzniku a vývoje gotického umění v Evropě.

  • modul je zaměřen na gotické umění v Evropě, v časovém rozmezí (12. - 15. toletí). Žák se seznámí s principy, druhy a formami gotické architektury, malby a sochařství.

Po absolvování modulu žák

  • popíše charakteristické rysy
  • vyjmenuje nejvýznamější památky
  • určí základní druhy, techniky, materiály a formy užitého umění v gotice

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • charakterizuje základní členění a datace jednotlivých vývojových etap gotického umění
  • vystihne základní principy, druhy a formy gotické architektury
  • popíše vývoj gotické architektury s použitím odborné terminologie a vyjmenuje nejznámnější památky v Evropě
  • určí základní techniky, materiály a náměty v gotické malbě
  • popíše principy a vývoj gotické malby s použitím odborné terminologie a vyjmenuje nejznámnější památky v Evropě
  • popíše základní techniky, materiály a náměty v gotickém sochařství
  • popíše vývoj gotického sochařství s použitím odborné terminologie a vyjmenuje nejznámnější památky v Evropě
  • popíše základní druhy a techniky užitéhjo umění a písemnictví v gotice
  • jmenuje základní památky písemnictví a užitého umění

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

1. Gotické umění v architektuře

  • Obecně
    • vznik, časové vymezení a dělení
    • historické a společenské kontexty
    • projevy, prvky, znaky, náměty, symbolika
    • druhy a rysy (chrám, katedrála, lomený oblouk, klenba, opěrný systém, obytný dům, hrad, užitkové stavby, urbanismus, města)
    • principy
    • materiály
  • Francie
    • druhy a rysy
    • materiály
    • památky (Notre Dame, Chartres, Reims, Rouen, Amiens, Mont st. Michelle, Sainte Chapelle)
  • Německo
    • druhy, rysy
    • materiály
    • památky (Kolín n. Rýnem, Strassburg, Freiburk)
  • Anglie
    • druhy, rysy
    • materiály 
    • památky (Lincoln, Canterbury, Walles, Westminster, Canbridge)
  • Itálie
    • druhy a techniky
    • materiály
    • památky (Milán, Siena, Benátky, palácové stavby - Florencie, Siena, Bologna, Benátky)
  • Španělsko a Portugalsko
    • rysy a materiály
    • kontext s ostatní Evropou

2. Gotické umění v sochařství

  • obecné rysy, vlivy a historické kontexty
  • matriály, techniky, druhy, principy zobrazení a náměty
  • Francie
    • druhy a rysy
    • materiály, techniky
    • památky (St. Denis, Amiens, Notre Dame, Krásný bůh, Madona, Remeš, náhrobky)
  • Německo
    • druhy, rysy, techniky
    • náměty, materiály
    • památky, autoři (Naumburský mistr, Strassburg)
  • Itálie
    • druhy, rysy, techniky
    • náměty, materiály
    • památky, autoři (rodina Pissano)
  • ostatní země (Anglie, Španělsko a Portugalsko)
    • druhy a techniky
    • materiály, náměty
    • kontext s ostatní Evropou

3. Gotické umění v malířství

  • Itálie
    • druhy a rysy
    • materiály, principy, techniky
    • památky a autoři (Giotto, Gaddi, Lorenzzeti, da Modena)
  • Německo
    • druhy, rysy, techniky (Kolínská a Švábská škola)
    • náměty, materiály 
    • památky a autoři (Balduineum, Manessův rukopis, Kronika Rudolfa z Emsu)
  • Nizozemí a Holandsko
    • druhy, rysy, techniky
    • náměty, materiály 
    • památky a autoři (Bosch, bratři van Eyckové, van der Weyden, Memling, van der Goes)

 

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

Metody slovní:

  • odborný výklad s prezentací

Přímé vyučování:

  • přednes s použitím odborné literatury
  • orientace žáků v učivu (diskuze, seminární práce, ústní zkoušení)
  • hodnocená samostatná práce

Specifikace samostatné práce:

  • teoretická část (teoretický popis tématu)
  • praktická část ( souvislá prezentace a formulace tématu na základě vlastního studia)
  • závěr (výsledky práce)
  • 6 až10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)

Učební činnosti žáků:

  • seznámí se s členěním a datací gotického umění v Evropě
  • charakterizuje gotickou architekturu
  • charakterizuje gotickou malbu
  • charakterizuje gotické sochařství
  • charakterizuje význam gotického umění pro další vývoj společnosti a kultury
  • aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího

Zařazení do učebního plánu, ročník

1. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemná nebo ústní forma zkoušení

  • základní pojmy a terminologie, autoři a památky

Samostatná práce žáků:

  • zpracování samostatné práce

V rámci výuky jsou ověřovány především teoretické dovednosti formou samostatné práce.

Ověřované okruhy:

  • členění, datace a charakteristika gotického umění
  • gotická architektura
  • gotická malba
  • gotické sochařství
  • charakteristika a význam gotického umění pro další vývoj společnosti a kultury

Kritéria hodnocení

Prospěl – neprospěl

Prospěl: samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů

  • ústní forma zkoušení: úplné a správné řešení úkolů
  • písemná forma zkoušení: úplné a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy

Neprospěl: nedokáže se orientovat v učivu, úkoly řeší jen s pomocí učitele

  • ústní forma zkoušení: zkoušení má po obsahové stránce větší závady
  • písemná forma zkoušení: neúplné řešení písemné práce s většími závadami

Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.

Doporučená literatura

PIJOAN, José. Dějiny umění 4. Odeon : Praha, 1979. ISBN: ISBN: 01-502-79

SYROVÝ, Bohuslav. Architektura – svědectví dob. SNTL : Praha, 1974.

GOMBRICH, H. Ernst. Příběh umění. ARGO : Praha, 1997. ISBN: 80-7203-143-0

MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury 1. IDEA SERVIS : Praha, 2002. ISBN: 80-85970-39-2

ULLMANN, E. Svět gotické katedrály. Praha: Vyšehrad, 1987. 1. vydání.

TOMAN Rolf, Gotika. SLOVART Rok vydání‎: ‎2005, ISBN‎: ‎80-7209-668-0

 

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kristýna Boháčová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné