VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Gotické umění v Evropě
Kód modulu
82-m-4/AC97
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82–41–M/03 Scénická a výstavní tvorba
- 82–41–M/05 Grafický design
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
Délka modulu (počet hodin)
16
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
absolvování modulů:
- Úvod do dějin kultury
- Raně křesťanské umění
- Románské umění
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí vzniku a vývoje gotického umění v Evropě.
- modul je zaměřen na gotické umění v Evropě, v časovém rozmezí (12. - 15. toletí). Žák se seznámí s principy, druhy a formami gotické architektury, malby a sochařství.
Po absolvování modulu žák
- popíše charakteristické rysy
- vyjmenuje nejvýznamější památky
- určí základní druhy, techniky, materiály a formy užitého umění v gotice
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje základní členění a datace jednotlivých vývojových etap gotického umění
- vystihne základní principy, druhy a formy gotické architektury
- popíše vývoj gotické architektury s použitím odborné terminologie a vyjmenuje nejznámnější památky v Evropě
- určí základní techniky, materiály a náměty v gotické malbě
- popíše principy a vývoj gotické malby s použitím odborné terminologie a vyjmenuje nejznámnější památky v Evropě
- popíše základní techniky, materiály a náměty v gotickém sochařství
- popíše vývoj gotického sochařství s použitím odborné terminologie a vyjmenuje nejznámnější památky v Evropě
- popíše základní druhy a techniky užitéhjo umění a písemnictví v gotice
- jmenuje základní památky písemnictví a užitého umění
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
1. Gotické umění v architektuře
- Obecně
- vznik, časové vymezení a dělení
- historické a společenské kontexty
- projevy, prvky, znaky, náměty, symbolika
- druhy a rysy (chrám, katedrála, lomený oblouk, klenba, opěrný systém, obytný dům, hrad, užitkové stavby, urbanismus, města)
- principy
- materiály
- Francie
- druhy a rysy
- materiály
- památky (Notre Dame, Chartres, Reims, Rouen, Amiens, Mont st. Michelle, Sainte Chapelle)
- Německo
- druhy, rysy
- materiály
- památky (Kolín n. Rýnem, Strassburg, Freiburk)
- Anglie
- druhy, rysy
- materiály
- památky (Lincoln, Canterbury, Walles, Westminster, Canbridge)
- Itálie
- druhy a techniky
- materiály
- památky (Milán, Siena, Benátky, palácové stavby - Florencie, Siena, Bologna, Benátky)
- Španělsko a Portugalsko
- rysy a materiály
- kontext s ostatní Evropou
2. Gotické umění v sochařství
- obecné rysy, vlivy a historické kontexty
- matriály, techniky, druhy, principy zobrazení a náměty
- Francie
- druhy a rysy
- materiály, techniky
- památky (St. Denis, Amiens, Notre Dame, Krásný bůh, Madona, Remeš, náhrobky)
- Německo
- druhy, rysy, techniky
- náměty, materiály
- památky, autoři (Naumburský mistr, Strassburg)
- Itálie
- druhy, rysy, techniky
- náměty, materiály
- památky, autoři (rodina Pissano)
- ostatní země (Anglie, Španělsko a Portugalsko)
- druhy a techniky
- materiály, náměty
- kontext s ostatní Evropou
3. Gotické umění v malířství
- Itálie
- druhy a rysy
- materiály, principy, techniky
- památky a autoři (Giotto, Gaddi, Lorenzzeti, da Modena)
- Německo
- druhy, rysy, techniky (Kolínská a Švábská škola)
- náměty, materiály
- památky a autoři (Balduineum, Manessův rukopis, Kronika Rudolfa z Emsu)
- Nizozemí a Holandsko
- druhy, rysy, techniky
- náměty, materiály
- památky a autoři (Bosch, bratři van Eyckové, van der Weyden, Memling, van der Goes)
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Přímé vyučování:
- přednes s použitím odborné literatury
- orientace žáků v učivu (diskuze, seminární práce, ústní zkoušení)
- hodnocená samostatná práce
Specifikace samostatné práce:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část ( souvislá prezentace a formulace tématu na základě vlastního studia)
- závěr (výsledky práce)
- 6 až10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)
Učební činnosti žáků:
- seznámí se s členěním a datací gotického umění v Evropě
- charakterizuje gotickou architekturu
- charakterizuje gotickou malbu
- charakterizuje gotické sochařství
- charakterizuje význam gotického umění pro další vývoj společnosti a kultury
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie, autoři a památky
Samostatná práce žáků:
- zpracování samostatné práce
V rámci výuky jsou ověřovány především teoretické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- členění, datace a charakteristika gotického umění
- gotická architektura
- gotická malba
- gotické sochařství
- charakteristika a význam gotického umění pro další vývoj společnosti a kultury
Kritéria hodnocení
Prospěl – neprospěl
Prospěl: samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů
- ústní forma zkoušení: úplné a správné řešení úkolů
- písemná forma zkoušení: úplné a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy
Neprospěl: nedokáže se orientovat v učivu, úkoly řeší jen s pomocí učitele
- ústní forma zkoušení: zkoušení má po obsahové stránce větší závady
- písemná forma zkoušení: neúplné řešení písemné práce s většími závadami
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
PIJOAN, José. Dějiny umění 4. Odeon : Praha, 1979. ISBN: ISBN: 01-502-79
SYROVÝ, Bohuslav. Architektura – svědectví dob. SNTL : Praha, 1974.
GOMBRICH, H. Ernst. Příběh umění. ARGO : Praha, 1997. ISBN: 80-7203-143-0
MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury 1. IDEA SERVIS : Praha, 2002. ISBN: 80-85970-39-2
ULLMANN, E. Svět gotické katedrály. Praha: Vyšehrad, 1987. 1. vydání.
TOMAN Rolf, Gotika. SLOVART Rok vydání: 2005, ISBN: 80-7209-668-0
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kristýna Boháčová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.