Detail modulu Byzantské umění, Karolínské a Otonské umění. Velká Morava.

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Byzantské umění, Karolínské a Otonské umění. Velká Morava.

Kód modulu

82-m-4/AC96

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

  • 82–41–M/03 Scénická a výstavní tvorba
  • 82–41–M/05 Grafický design
  • 82-41-M/17 Multimediální tvorba

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

  • absolvování modulu Raně křesťanské umění v Římské říši 

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je osvojení znalostí vývoje situace ve výtvarném umění po rozpadu Římské říše: 

  • Východořímská říše - Byzantské umění
  • Vývoj situace na našem území a Velká Morava
  • Vývoj situace - Západní Evropa - předrománské umění (Francká říše).

Žák se seznámí s principy, druhy a formami umění raného středověku, novými i přejatými principy a technikami v architektuře, sochařství a malířství a jejich typickými znaky pro jednotlivá území.

Po absolvování modulu žák:

  • popíše charakteristické rysy a přiřadí je k odpovídajícím oblastem a kulturám
  • jmenuje nejvýznamější památky a jejich znaky
  • jmenuje základní druhy, techniky, materiály a formy v jednotlivých disciplínách a oblastech.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • žák se orientuje v mocenském a zeměpisném rozložení západní a severní Evropy a ve vývoji východořímské říše
  • charakterizuje základní datace jednotlivých oblastí
  • klasifikuje základní principy, druhy, techniky a formy umění v jednotlivých dosciplínách a oblastech
  • popíše vývoj umění od raně křesťanského po předrománské s použitím odborné terminologie a vyjmenuje nejznámnější památky v Evropě, v rámci jednotlivých oblastí
  • určí základní techniky, materiály a náměty v malbě u jednotlivých oblastí s použitím odborné terminologie a vyjmenuje nejznámnější památky v Evropě 
  • popíše základní techniky, materiály a náměty v sochařství u jednotlivých oblastí s použitím odborné terminologie a vyjmenuje nejznámnější památky v Evropě 
  • charakterizuje základní druhy, materiály a formy užitého umění u jednoltivých oblastí

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

Obsahové okruhy učiva:

1. Východořímská říše po rozpadu Římské říše - Byzanc

  • Rozpad Římské říše, společensko-politická situace
  • Hlavní rysy východořímského umění, vlivy a prvky
  • Techniky, principy a památky v architektuře, malířství a užitém umění
  • Význam Byzantské říše pro vývoj umění na našem území - prvky, rysy, techniky. 

2. Západní Evropa po rozpadu Západořímské říše 

  • Stěhování národů
    • pohyb v Evropě a jeho příčiny
  • Germáni
    • kultura a náboženství
    • umění ve Skandinávii a jeho vazba na situaci v Evropě a v dalších oblastech (expanze - západní Evropa, Británie, Rusko a obchod - Persie, sev. Afrika, Rusko)
  • Frankové
    • sjednocení a vznik první velké a stabilní říše v západní Evropě
    • osobnosti - Karel Veliký, Ota I.
    • předrománské umění - principy, materiály, techniky a památky, hlavní prvky v jednotlivých disciplínách (westverk, falc) a obdobích (karolínská renesance a ottónské umění)

3. Situace na našem území a Velká Morava

  • Sjednocení kmenů a vznik Velké Moravy
    • panovníci Velké Moravy
    • Význam a označení území (kultura, obchodní cesty, Magna Moravia)
  • Rozložení moci na našem území (Čechy vs. Morava) a významná kulturní centra
    • Vazba na Germány a Franky - šíření křesťanství a upevnění moci
    • Morava - Staré Město u Uh. Hradiště, Uherské Hradiště, Mikulčice, Pohansko, Velehrad atd.
  • Křesťanství na našem území a význam věrozvěstů Konstantina a Metoděje.
    • Pozice křesťanství a jeho význam před příchodem věrozvěstů
    • Příchod Konstantina a Metoděje - odkud, od koho a jejich přínos (slovanská liturgie, hlaholice)
  • Vazba na Byzantskou říši - m´da, umění, materiály, politické vztahy
  • Principy, materiály, techniky a památky v jednotlivých disciplínách
    • architektura (hradiště, kostely)
    • malířství a sochařství
    • užité umění (typické šperky, skleněné perly, zbraně)

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.

Metody slovní:

  • odborný výklad s prezentací

Přímé vyučování:

  • přednes s použitím odborné literatury
  • práce s odpovídjící obrazovou dokumentací
  • orientace žáků v učivu (diskuze, seminární práce, ústní zkoušení)
  • hodnocení samostatné práce

Specifikace samostatné práce:

  • teoretická část (teoretický popis tématu)
  • praktická část (souvislá prezentace a formulace tématu na základě vlastního studia)
  • obrazová část (aplikace teoretických poznatků na konkrétních příkladech)
  • závěr (výsledky práce)
  • rozsah práce 6-10 stran včetně příloh (obrazový materiál, schémata, fotografie...)

Učební činnosti žáků:

  • seznámí se a následně popíší charakteristické znaky jednotlivých oblstí
  • popíší principy, techniky a materiály v jednotlivých uměleckých disciplínách a rozliší je v rámci jednotlivých oblastí a období
  • učí se aplikovat teoretické poznatky a prezentovat je v obrazových materiálech
  • aktivně se zapojují do výuky a zodpovídají kontrolní otázky pedagoga

Zařazení do učebního plánu, ročník

2.ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemná nebo ústní forma zkoušení

  • základní pojmy a terminologie
  • orientace v charakteristických rysech jednotlivých kultur

Samostatná práce žáků:

  • zpracování klíčových témat
  • kontexty ve vývoji jednotlivých uměleckých disciplín v jednotlivých oblastech
  • ústní prezentace
  • obrazových materiálů k zadanému tématu
  • diskuze na zadané téma

Specifikace seminární práce:

  • teoretická část (teoretický popis tématu)
  • praktická část (souvislá prezentace a formulace tématu na základě vlastního studia)
  • závěr (výsledky práce)
  • 6 až10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)

V rámci výuky jsou ověřovány především teoretické okruhy formou samostatné práce:

Ověřované okruhy:

  • orientace v časovém a geografickém vymezení jednotlivých fází vývoje umění v raném středověku
  • orientace v uměleckých disciplínách
  • zařazení památek a typických znaků, jejich charakteristika a rozlišení na základě obrazové dokumentace

Kritéria hodnocení

Prospěl – neprospěl

  • Prospěl: samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů
    • ústní forma zkoušení: úplné a správné řešení úkolů
    • písemná forma zkoušení: úplné a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy
  • Neprospěl: nedokáže se orientovat v učivu, úkoly řeší jen s pomocí učitele
    • ústní forma zkoušení: zkoušení má po obsahové stránce větší závady
    • písemná forma zkoušení: neúplné řešení písemné práce s většími závadami
    • Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.

Doporučená literatura

PIJOAN, José. Dějiny umění 3. ODEON - Praha, 1983. ISBN: 01-502-83.

SYROVÝ, Bohuslav. Architektura – svědectví dob. SNTL : Praha, 1974.

GOMBRICH, H. Ernst. Příběh umění. ARGO : Praha, 1997. ISBN: 80-7203-143-0

MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury 1. IDEA SERVIS : Praha, 2002. ISBN: 80-85970-39-2

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kristýna Boháčová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné