VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Byzantské umění, Karolínské a Otonské umění. Velká Morava.
Kód modulu
82-m-4/AC96
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82–41–M/03 Scénická a výstavní tvorba
- 82–41–M/05 Grafický design
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
- absolvování modulu Raně křesťanské umění v Římské říši
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí vývoje situace ve výtvarném umění po rozpadu Římské říše:
- Východořímská říše - Byzantské umění
- Vývoj situace na našem území a Velká Morava
- Vývoj situace - Západní Evropa - předrománské umění (Francká říše).
Žák se seznámí s principy, druhy a formami umění raného středověku, novými i přejatými principy a technikami v architektuře, sochařství a malířství a jejich typickými znaky pro jednotlivá území.
Po absolvování modulu žák:
- popíše charakteristické rysy a přiřadí je k odpovídajícím oblastem a kulturám
- jmenuje nejvýznamější památky a jejich znaky
- jmenuje základní druhy, techniky, materiály a formy v jednotlivých disciplínách a oblastech.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- žák se orientuje v mocenském a zeměpisném rozložení západní a severní Evropy a ve vývoji východořímské říše
- charakterizuje základní datace jednotlivých oblastí
- klasifikuje základní principy, druhy, techniky a formy umění v jednotlivých dosciplínách a oblastech
- popíše vývoj umění od raně křesťanského po předrománské s použitím odborné terminologie a vyjmenuje nejznámnější památky v Evropě, v rámci jednotlivých oblastí
- určí základní techniky, materiály a náměty v malbě u jednotlivých oblastí s použitím odborné terminologie a vyjmenuje nejznámnější památky v Evropě
- popíše základní techniky, materiály a náměty v sochařství u jednotlivých oblastí s použitím odborné terminologie a vyjmenuje nejznámnější památky v Evropě
- charakterizuje základní druhy, materiály a formy užitého umění u jednoltivých oblastí
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
1. Východořímská říše po rozpadu Římské říše - Byzanc
- Rozpad Římské říše, společensko-politická situace
- Hlavní rysy východořímského umění, vlivy a prvky
- Techniky, principy a památky v architektuře, malířství a užitém umění
- Význam Byzantské říše pro vývoj umění na našem území - prvky, rysy, techniky.
2. Západní Evropa po rozpadu Západořímské říše
- Stěhování národů
- pohyb v Evropě a jeho příčiny
- Germáni
- kultura a náboženství
- umění ve Skandinávii a jeho vazba na situaci v Evropě a v dalších oblastech (expanze - západní Evropa, Británie, Rusko a obchod - Persie, sev. Afrika, Rusko)
- Frankové
- sjednocení a vznik první velké a stabilní říše v západní Evropě
- osobnosti - Karel Veliký, Ota I.
- předrománské umění - principy, materiály, techniky a památky, hlavní prvky v jednotlivých disciplínách (westverk, falc) a obdobích (karolínská renesance a ottónské umění)
3. Situace na našem území a Velká Morava
- Sjednocení kmenů a vznik Velké Moravy
- panovníci Velké Moravy
- Význam a označení území (kultura, obchodní cesty, Magna Moravia)
- Rozložení moci na našem území (Čechy vs. Morava) a významná kulturní centra
- Vazba na Germány a Franky - šíření křesťanství a upevnění moci
- Morava - Staré Město u Uh. Hradiště, Uherské Hradiště, Mikulčice, Pohansko, Velehrad atd.
- Křesťanství na našem území a význam věrozvěstů Konstantina a Metoděje.
- Pozice křesťanství a jeho význam před příchodem věrozvěstů
- Příchod Konstantina a Metoděje - odkud, od koho a jejich přínos (slovanská liturgie, hlaholice)
- Vazba na Byzantskou říši - m´da, umění, materiály, politické vztahy
- Principy, materiály, techniky a památky v jednotlivých disciplínách
- architektura (hradiště, kostely)
- malířství a sochařství
- užité umění (typické šperky, skleněné perly, zbraně)
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Přímé vyučování:
- přednes s použitím odborné literatury
- práce s odpovídjící obrazovou dokumentací
- orientace žáků v učivu (diskuze, seminární práce, ústní zkoušení)
- hodnocení samostatné práce
Specifikace samostatné práce:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část (souvislá prezentace a formulace tématu na základě vlastního studia)
- obrazová část (aplikace teoretických poznatků na konkrétních příkladech)
- závěr (výsledky práce)
- rozsah práce 6-10 stran včetně příloh (obrazový materiál, schémata, fotografie...)
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně popíší charakteristické znaky jednotlivých oblstí
- popíší principy, techniky a materiály v jednotlivých uměleckých disciplínách a rozliší je v rámci jednotlivých oblastí a období
- učí se aplikovat teoretické poznatky a prezentovat je v obrazových materiálech
- aktivně se zapojují do výuky a zodpovídají kontrolní otázky pedagoga
Zařazení do učebního plánu, ročník
2.ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
- orientace v charakteristických rysech jednotlivých kultur
Samostatná práce žáků:
- zpracování klíčových témat
- kontexty ve vývoji jednotlivých uměleckých disciplín v jednotlivých oblastech
- ústní prezentace
- obrazových materiálů k zadanému tématu
- diskuze na zadané téma
Specifikace seminární práce:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část (souvislá prezentace a formulace tématu na základě vlastního studia)
- závěr (výsledky práce)
- 6 až10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)
V rámci výuky jsou ověřovány především teoretické okruhy formou samostatné práce:
Ověřované okruhy:
- orientace v časovém a geografickém vymezení jednotlivých fází vývoje umění v raném středověku
- orientace v uměleckých disciplínách
- zařazení památek a typických znaků, jejich charakteristika a rozlišení na základě obrazové dokumentace
Kritéria hodnocení
Prospěl – neprospěl
- Prospěl: samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů
- ústní forma zkoušení: úplné a správné řešení úkolů
- písemná forma zkoušení: úplné a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy
- Neprospěl: nedokáže se orientovat v učivu, úkoly řeší jen s pomocí učitele
- ústní forma zkoušení: zkoušení má po obsahové stránce větší závady
- písemná forma zkoušení: neúplné řešení písemné práce s většími závadami
- Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
PIJOAN, José. Dějiny umění 3. ODEON - Praha, 1983. ISBN: 01-502-83.
SYROVÝ, Bohuslav. Architektura – svědectví dob. SNTL : Praha, 1974.
GOMBRICH, H. Ernst. Příběh umění. ARGO : Praha, 1997. ISBN: 80-7203-143-0
MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury 1. IDEA SERVIS : Praha, 2002. ISBN: 80-85970-39-2
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kristýna Boháčová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.