Detail modulu Raně křesťanské umění v Římské říši

 

VSTUPNÍ ČÁST

Název modulu

Raně křesťanské umění v Římské říši

Kód modulu

82-m-4/AC95

Typ vzdělávání

Odborné vzdělávání

Typ modulu

odborný teoretický

Využitelnost vzdělávacího modulu

Kategorie dosaženého vzdělání

M (EQF úroveň 4)

Skupiny oborů

82 - Umění a užité umění

Komplexní úloha

Obory vzdělání - poznámky

  • 82–41–M/03 Scénická a výstavní tvorba
  • 82–41–M/05 Grafický design
  • 82-41-M/17 Multimediální tvorba

Délka modulu (počet hodin)

12

Poznámka k délce modulu

Platnost modulu od

30. 04. 2020

Platnost modulu do

Vstupní předpoklady

  • znalost vzdělávacího modulu Antický Řím ( 82-m-4/AC94)

JÁDRO MODULU

Charakteristika modulu

Cílem modulu je osvojení znalostí vzniku a vývoje raně křesťanského umění v Římské říši a dalšího vývoje v umění a kultuře po rozpadu Římské říše a v raném středověku. 

  • modul je zaměřen na raně křesťanské umění na území Římské říše před jejím rozpadem

Po absolvování modulu žák

  • popíše charakteristické rysy umění jednotlivých oblastí
  • jmenuje nejvýznamější památky
  • používá základní terminologii, aby popsal druhy, techniky, materiály a formy v architektuře, sochařství, malířství a užitém umění.

Očekávané výsledky učení

Žák:

  • žák se orientuje v mocenském a zeměpisném rozložení západní a severní Evropy a ve vývoji Západořímské říše po jejím rozpadu, ale i v situaci západní Evropy od stěhování národů až po předrománské umění. 
  • charakterizuje základní členění a datace umění v jednotlivých oblastech
  • vystihne základní principy, druhy a formy architektury
  • popíše vývoj architektury s použitím odborné terminologie a vyjmenuje nejznámnější památky
  • určí základní techniky, materiály a náměty v malbě
  • popíše principy a vývoj malby s použitím odborné terminologie a vyjmenuje nejznámnější památky
  • popíše základní techniky, materiály a náměty v sochařství
  • popíše vývoj sochařství s použitím odborné terminologie a vyjmenuje nejznámnější památky
  • charakterizuje základní druhy, materiály a formy užitého umění
  • popíše vývoj užitého umění s použitím odborné terminologie a vyjmenuje neznámnější památky

Obsah vzdělávání (rozpis učiva)

1. Raně křesťanské umění a křesťanská antika

  • Křesťanství v Římě, historické souvislosti (zrovnoprávnění), datace a vznik křesťanství (myšlenka, osobnosti), vývoj přijetí křesťanství
  • Architektura
    • druhy, terminologie
    • význam
    • kontext s uměním starověkého Říma
    • charakteristika
    • památky a naleziště
  • Sochařství
    • druhy a materiál
    • náměty a symbolika
    • památky
  • Malířství
    • druhy, techniky
    • náměty a symbolika
    • památky (katakomby)
  • Užité umění
    • druhy a řemesla
    • techniky a materiály
    • památky

Učební činnosti žáků a strategie výuky

Metody slovní:

  • odborný výklad s prezentací

Přímé vyučování:

  • přednes s použitím odborné literatury
  • orientace žáků v učivu (diskuze, seminární práce, ústní zkoušení)
  • hodnocená samostatná práce

Specifikace samostatné práce:

  • teoretická část (teoretický popis tématu)
  • praktická část ( souvislá prezentace a formulace tématu na základě vlastního studia)
  • závěr (výsledky práce)
  • 6 až10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)

Učební činnosti žáků:

  • seznámí se s členěním a datací jednotlivých vývojových etap a oblastí
  • charakterizuje architekturu
  • charakterizuje malbu
  • charakterizuje sochařství
  • charakterizuje užité umění
  • charakterizuje význam umění pro další vývoj společnosti a kultury
  • aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího

Zařazení do učebního plánu, ročník

1. ročník

VÝSTUPNÍ ČÁST

Způsob ověřování dosažených výsledků

Písemná nebo ústní forma zkoušení

  • základní pojmy a terminologie

Samostatná práce žáků:

  • zpracování samostatné práce

V rámci výuky jsou ověřovány především teoretické dovednosti formou samostatné práce.

Ověřované okruhy:

  • členění, datace a charakteristika jednotlivých vývojových etap umění jednotlivých oblastí
  • architektura
  • malba
  • sochařství
  • užité umění 
  • charakteristika a význam umění pro další vývoj společnosti a kultur

Kritéria hodnocení

Prospěl – neprospěl

Prospěl: samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů

  • ústní forma zkoušení: úplné a správné řešení úkolů
  • písemná forma zkoušení: úplné a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy

Neprospěl: nedokáže se orientovat v učivu, úkoly řeší jen s pomocí učitele

  • ústní forma zkoušení: zkoušení má po obsahové stránce větší závady
  • písemná forma zkoušení: neúplné řešení písemné práce s většími závadami

Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.

Doporučená literatura

PIJOAN, José. Dějiny umění 3. Odeon : Praha, 1978. ISBN: 01-519-78

SYROVÝ, Bohuslav. Architektura – svědectví dob. SNTL : Praha, 1974.

GOMBRICH, H. Ernst. Příběh umění. ARGO : Praha, 1997. ISBN: 80-7203-143-0

MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury 1. IDEA SERVIS : Praha, 2002. ISBN: 80-85970-39-2

Poznámky

Obsahové upřesnění

OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP

Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kristýna Boháčová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.

Statut dokumentu

Veřejný

Přílohy veřejné