VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Raně křesťanské umění v Římské říši
Kód modulu
82-m-4/AC95
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82–41–M/03 Scénická a výstavní tvorba
- 82–41–M/05 Grafický design
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
- znalost vzdělávacího modulu Antický Řím ( 82-m-4/AC94)
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí vzniku a vývoje raně křesťanského umění v Římské říši a dalšího vývoje v umění a kultuře po rozpadu Římské říše a v raném středověku.
- modul je zaměřen na raně křesťanské umění na území Římské říše před jejím rozpadem
Po absolvování modulu žák
- popíše charakteristické rysy umění jednotlivých oblastí
- jmenuje nejvýznamější památky
- používá základní terminologii, aby popsal druhy, techniky, materiály a formy v architektuře, sochařství, malířství a užitém umění.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- žák se orientuje v mocenském a zeměpisném rozložení západní a severní Evropy a ve vývoji Západořímské říše po jejím rozpadu, ale i v situaci západní Evropy od stěhování národů až po předrománské umění.
- charakterizuje základní členění a datace umění v jednotlivých oblastech
- vystihne základní principy, druhy a formy architektury
- popíše vývoj architektury s použitím odborné terminologie a vyjmenuje nejznámnější památky
- určí základní techniky, materiály a náměty v malbě
- popíše principy a vývoj malby s použitím odborné terminologie a vyjmenuje nejznámnější památky
- popíše základní techniky, materiály a náměty v sochařství
- popíše vývoj sochařství s použitím odborné terminologie a vyjmenuje nejznámnější památky
- charakterizuje základní druhy, materiály a formy užitého umění
- popíše vývoj užitého umění s použitím odborné terminologie a vyjmenuje neznámnější památky
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
1. Raně křesťanské umění a křesťanská antika
- Křesťanství v Římě, historické souvislosti (zrovnoprávnění), datace a vznik křesťanství (myšlenka, osobnosti), vývoj přijetí křesťanství
- Architektura
- druhy, terminologie
- význam
- kontext s uměním starověkého Říma
- charakteristika
- památky a naleziště
- Sochařství
- druhy a materiál
- náměty a symbolika
- památky
- Malířství
- druhy, techniky
- náměty a symbolika
- památky (katakomby)
- Užité umění
- druhy a řemesla
- techniky a materiály
- památky
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Přímé vyučování:
- přednes s použitím odborné literatury
- orientace žáků v učivu (diskuze, seminární práce, ústní zkoušení)
- hodnocená samostatná práce
Specifikace samostatné práce:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část ( souvislá prezentace a formulace tématu na základě vlastního studia)
- závěr (výsledky práce)
- 6 až10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)
Učební činnosti žáků:
- seznámí se s členěním a datací jednotlivých vývojových etap a oblastí
- charakterizuje architekturu
- charakterizuje malbu
- charakterizuje sochařství
- charakterizuje užité umění
- charakterizuje význam umění pro další vývoj společnosti a kultury
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
Samostatná práce žáků:
- zpracování samostatné práce
V rámci výuky jsou ověřovány především teoretické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- členění, datace a charakteristika jednotlivých vývojových etap umění jednotlivých oblastí
- architektura
- malba
- sochařství
- užité umění
- charakteristika a význam umění pro další vývoj společnosti a kultur
Kritéria hodnocení
Prospěl – neprospěl
Prospěl: samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů
- ústní forma zkoušení: úplné a správné řešení úkolů
- písemná forma zkoušení: úplné a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy
Neprospěl: nedokáže se orientovat v učivu, úkoly řeší jen s pomocí učitele
- ústní forma zkoušení: zkoušení má po obsahové stránce větší závady
- písemná forma zkoušení: neúplné řešení písemné práce s většími závadami
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
PIJOAN, José. Dějiny umění 3. Odeon : Praha, 1978. ISBN: 01-519-78
SYROVÝ, Bohuslav. Architektura – svědectví dob. SNTL : Praha, 1974.
GOMBRICH, H. Ernst. Příběh umění. ARGO : Praha, 1997. ISBN: 80-7203-143-0
MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury 1. IDEA SERVIS : Praha, 2002. ISBN: 80-85970-39-2
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kristýna Boháčová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.