VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Antický Řím
Kód modulu
82-m-4/AC94
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82–41–M/03 Scénická a výstavní tvorba
- 82–41–M/05 Grafický design
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
znalost modulů:
- Úvod do dějin kultury
- Antické Řecko
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí v oblasti vývoje umění Římské říše:
- modul je zaměřen na znalost umění antického Říma, především na časové rozmezí (8. století př. n. l. - 476 n. l.)
- modul je zaměřen na znalost charakteristických rysů a nejvýznamějších památek antického Říma
Po absolvování žák:
- propojí kulturní, politickou a sociální situaci na zmíněných územích do smysluplného celku
- zařadí časově a geograficky jednotlivé kultury starověku
- charakterizuje je v rámci jednotlivých uměleckých disciplín
- definuje jednotlivé památky, zařadí je a při charakteristice památek aplikuje odbornou terminologii
- uvede významné kontexty s vývojem umění před a po této kapitole
Očekávané výsledky učení
Žák:
- časově zařadí umění antického Říma a vytvořit rozdělení vývojových etap (8. století př. n. l. - 476 n. l.)
- popíše geografické určení jednotlivých částí říše v kontextu současného rozmístění států na daném území
- charakterizuje jednotlivé umělecké druhy a popíše hlavní principy, znaky, prvky, náměty a materiály v rámci architektury, sochařství, malířství a užitého umění
- definuje konkrétní památky, popíše jejich charakteristiku, zařazení a aplikuje odborné termíny při jejich určování
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
1. Etruskové
- historické souvislosti, časové vymezení, charakteristika a souvislost s římským uměním
- materiály, principy, druhy a techniky v architektuře, sochařství, malířství a užitém umění
- výtvarné díla a etruské památky
2. Řím
- historické souvislosti, dělení, vznik a vývoj, náboženství, vývoj neuměleckých oblastí a oborů
- Architektura
- druhy, materiály, principy
- dělení (užitkové, obytné, reprezentační, veřejné, vítězná architektura) - terminologie a charakteristika
- římská architektura
- Sochařství
- sochařské slohy
- materiály, náměty, principy
- díla antického sochařství
- Malířství
- materiály, techniky
- náměty, druhy - Pompejské slohy
- díla antického malířství
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Přímé vyučování:
- přednes s použitím odborné literatury
- práce s odpovídající obrazovou dokumentací (fotodokumetace)
- orientace žáků v učivu (diskuze, seminární práce, ústní zkoušení)
- hodnocení samostatné práce
Specifikace samostatné práce:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část (souvislá prezentace a formulace tématu na základě vlastního studia)
- obrazová část (aplikace teoretických poznatků na konkrétních příkladech)
- závěr (výsledky práce)
- rozsah práce 6-10 stran včetně příloh (obrazový materiál, schémata, fotografie...)
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně popíší charakteristické znaky kultury antického Říma
- popíší principy, techniky a materiály v jednotlivých uměleckých disciplínách a rozliší je v rámci vývoje římského umění
- učí se aplikovat teoretické poznatky a prezentovat je v obrazových materiálech
- aktivně se zapojují do výuky a zodpovídají kontrolní otázky pedagoga
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
- orientace v charakteristických rysech jednotlivých kultur
Samostatná práce žáků:
- zpracování průřezových témat
- vývoj uměleckých disciplín, principů a materiálů napříč kulturami od prvních uměleckých projevů
- vývoj námětu napříč uměleckými disciplínami
Specifikace seminární práce:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část (souvislá prezentace a formulace tématu na základě vlastního studia)
- obrazová část (prezentace a aplikace teoretických poznatků do obrazové dokumentace)
- závěr (výsledky práce)
- 6 až10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)
V rámci výuky jsou ověřovány především teoretické okruhy formou samostatné práce:
Ověřované okruhy:
- specifikace časového zařazení jednotlivých antických děl
- srovnání římského a řeckého umění
- časovém vymezení a vývojových fázích kultury v rámci antického Říma
- římská architektura
- římské sochařství
- římské malířství
- římské užité umění a řemesla
- zařazení památek a typických znaků, jejich charakteristika a rozlišení na základě obrazové dokumentace
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
Prospěl: samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů
- ústní forma zkoušení: úplné a správné řešení úkolů
- písemná forma zkoušení: úplné a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy
Neprospěl: nedokáže se orientovat v učivu, úkoly řeší jen s pomocí učitele
- ústní forma zkoušení: zkoušení má po obsahové stránce větší závady
- písemná forma zkoušení: neúplné řešení písemné práce s většími závadami
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
PIJOAN, José. Dějiny umění 1. Odeon : Praha, 1998. ISBN: 80-7176-765-4
SYROVÝ, Bohuslav. Architektura – svědectví dob. SNTL : Praha, 1974.
GOMBRICH, H. Ernst. Příběh umění. ARGO : Praha, 1997. ISBN: 80-7203-143-0
MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury 1. IDEA SERVIS : Praha, 2002. ISBN: 80-85970-39-2
LIBERATI A.M. A BOURTON F. Starověký Řím.Rebo, 2008. ISBN: 9788025500217
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kristýna Boháčová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.