VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Modelování (zátiší)
Kód modulu
82-m-4/AC93
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
- 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
24
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí sochařských technik v propojení s dovedností aplikovat na téma zátiší. Žák ovládá práci s modelářskými pomůckami a zvládne ztvárnit předměty nejrůznějších tvarů, materiálů a struktur. Žák ovládá přípravu materiálu, orientuje se v sochařské terminologii. Zvládnutí modelace proporčně, objemově a kompozičně správně, je hlavním cílem po absolvování modulu. Důležité je též zdokonalování se v přípravné kresbě - potřebné pro modelování.
Žák po absolvování modulu zvládne modelování podle reálné předlohy i stylizovaně.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- pracuje s modelářskými pomůckami
- orientuje se v sochařské terminologii
- používá znalosti základních pracovních postupů s modelovací hmotou
- používá znalosti modelování, odlévání do sádry, výroby forem
- ovládá výrazové možnosti světla ve vztahu k objemu a tvaru modelovaného zátiší
- používástudijní kresbu s ohledem na stavbu a proporce
- modeluje realistickou i stylizovanou technikou
- vypracuje vlastní samostatné práce
- používá osobitý sochařský projev, autorský přístup
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
1. Úvod
- základní pracovní postupy
- modelovací pomůcky
- techniky modelování
- přípravná kresba
2. Tvar a objem
- zjednodušení na základní geometrická tělesa
- studie tvarů
- konstrukce
- rozměry a proporce
- světlo, stín
3. Zátiší
- modelování zátiší dle reálného modelu
- materiálová různorodost, studium drapérie, různých přírodních forem a tvarů
- modelování zátiší ve formě reliéfu
- modelování zátiší stylizovaně
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Metody slovní:
- monologický výklad s prezentací(technologické sochařské postupy, sochařská praxe)
Přímé vyučování:
- pozorování, předvádění, projekce
- znalost sochařských postupů a jejich aplikace na tvorbu zátiší
- orientace v sochařské technologii
- hodnocení samostatných školních prací
- hodnocení samostatných domácích prací
Specifikace samostatné práce:
- vypracování samostatné práce žáků - tvorba sochařské práce na dané téma, kde je zátiší základem k volnějšímu zpracování(téma například "Symetrie", "Kubistické zátiší")
- modelování podle reálné předlohy, modelování podle sestaveného zátiší přímo ve výuce(kontrola tvarů a proporcí)
- zadaný úkol s ohledem na individuální schopnosti studentů
- modelování stylizované(posuny od reálného ke stylizovanému)
- kompoziční cvičení zaměřeno na strukturu, materiálovou a tvarovou různorodost
Specifikace domácího úkolu:
- skicák zaměřený na detaily, studijní kresba zátiší
Učební činnosti žáků:
- učí se postupy a využívá poznatky ke kompozici motivu
- prakticky se učí modelovat předmětné tvary materiálově různorodé
- učí se stylizovat
- vytváření dovedností modelovat proporčně správně
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník nebo 2.ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktická forma zkoušení
Samostatná práce žáků
- vypracování samostatné práce žáků
- domácí úkol(skicák s kresbou předmětných tvarů)
Ověřované okruhy:
- materiály, pomůcky
- technologie sochařská
- kvalita pozorovacích dovedností (proporce, kompozice, konstrukce, materiál)
- stylizace
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- 1 – žák výborně vysvětluje a obhajuje své sochařské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na vysoké úrovni, lze z nich vyčíst výrazný autorský přístup
- 2 – žák velmi dobře vysvětluje a obhajuje své sochařské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na chvalitebné úrovni, lze z nich vyčíst autorský přístup
- 3 – žák dobře vysvětluje a obhajuje své sochařské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na dobré úrovni, lze z nich vyčíst průměrný autorský přístup
- 4 – žák dostatečně vysvětluje a obhajuje své sochařské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, projevují se podprůměrným autorským přístupem
- hranice úspěšnosti zkoušky – žák nedostatečně vysvětluje a obhajuje své sochařské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, bez známek autorského přístupu
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 25%.
Doporučená literatura
TEISSIG, Karel. Kresba – výtvarné techniky. Aventinum, 2010. 192 s. ISBN 978-80-7442-009-2 .
ZELL, Mo. Škola kreslení a modelování pro architekty. Slovart, 2008. 144 s. ISBN 978-80-7391-154-6
VOLAVKA, Vojtěch. O soše : úvod do historické technologie a teorie sochařství. D. 1. Praha: Státní nakladatelství krásné literatury, hudby a umění, 1959.
BASL, Josef. Modelování v hlíně. Praha : I.L. Kober, 1904
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Háblová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.