VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Modelování (figura)
Kód modulu
82-m-4/AC92
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
- 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
48
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí sochařských technik v propojení s dovedností aplikovat na modelování figurální. Žák ovládá přípravu materiálu, orientuje se v sochařské terminologii. Modul je zaměřen na zobrazování figury z hlediska rukodělného.
Žák po absolvování modulu zvládne anatomicky správně zachytit lidskou postavu.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- pracuje s modelářskými pomůckami
- vytvoří nosné konstrukce - kostry pro tvorbu sochařského díla
- orientuje se v sochařské terminologii
- využívá znalosti základních pracovních postupů s modelovací hmotou
- využívá znalosti modelování, odlévání do sádry, výroby forem
- používá výrazové možnosti světla ve vztahu k objemu a tvaru modelované postavy
- používá studijní kresbu figury s ohledem na anatomii, stavbu a proporce
- používá modelaci detailů lidského těla
- používá zachytit lidské tělo napříč věkem
- modeluje podle živého modelu
- modeluje realistickou i stylizovanou technikou
- používá anatomii lidského těla
- vypracuje vlastní samostatné práce
- používá osobitý sochařský projev
- správně používá přípravu konzistence hlíny a její správné uchování a uložení
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
1. Úvod
- modelovací pomůcky, techniky modelování
- anatomie lidského těla
- proporce
- světlo, stín
- tvar a objem
- přípravná kresba
2. Detailní studie jednotlivých částí lidského těla
- hlava a její tvarosloví
- plastika trupu
- plastika končetin
3. Rozdíly lidského těla ve vztahu k věku a pohlaví
- děti
- starší lidé
- anatomie ženy
- anatomie muže
4. Figura
- modelování figury dle živého modelu
- modelování figury stylizovaně
- modelování figury v různých proporčních měřítkách
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- monologický výklad s prezentací(technologické sochařské postupy, anatomie člověka)
Přímé vyučování:
- pozorování, předvádění, projekce
- znalost sochařských postupů a jejich aplikace na tvorbu figury
- orientace v sochařské technologii
- hodnocení samostatných školních prací
- hodnocení samostatných domácích prací
Specifikace samostatné práce:
- vypracování samostatné práce žáků - model figury
- tvorba sochařské práce na dané téma, kde je figura základem k volnějšímu zpracování
- modelování podle reálné předlohy, modelování podle živého modelu přímo ve výuce(kontrola tvarů, proporcí, konstrukce figury)
- zadaný úkol s ohledem na individuální schopnosti studentů
- modelování stylizované(posuny od reálného ke stylizovanému)
Specifikace domácího úkolu:
- skicák s figurálními motivy a anatomií
Učební činnosti žáků:
- učí se postupy a využívá poznatky ke kompozici figurálního motivu
- prakticky se učí modelovat detaily lidského těla
- učí se stylizovat lidskou figuru
- postupy v modelování dle živého modelu
- vytváření dovedností modelovat anatomicky správně
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktická forma zkoušení
Samostatná práce žáků
- vypracování samostatné práce žáků
- domácí úkol(skicák s figurálními motivy a anatomií)
Ověřované okruhy:
- materiály, pomůcky
- technologie sochařská
- kvalita pozorovacích dovedností (proporce, kompozice, konstrukce lidského těla)
- anatomická přesnost
- stylizace
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
1 – žák výborně vysvětluje a obhajuje své sochařské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na vysoké úrovni, lze z nich vyčíst výrazný autorský přístup
2 – žák velmi dobře vysvětluje a obhajuje své sochařské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na chvalitebné úrovni, lze z nich vyčíst autorský přístup
3 – žák dobře vysvětluje a obhajuje své sochařské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na dobré úrovni, lze z nich vyčíst průměrný autorský přístup
4 – žák dostatečně vysvětluje a obhajuje své sochařské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, projevují se podprůměrným autorským přístupem
hranice úspěšnosti zkoušky – žák nedostatečně vysvětluje a obhajuje své sochařské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, bez známek autorského přístupu
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 25%.
Doporučená literatura
PETŘÍČEK, Radek. Výtvarná anatomie. Radek Petříček, 2017. 150 s. ISBN 9788027000999.
ZRZAVÝ, Josef. Anatomie pro výtvarníky. Avicenum Praha, 1977. 400 s. ISBN 08-017-77.
PARRAMÓN, José. M. Anatomie člověka. Jan Vašut, 1998. 112 s. ISBN 80-7236-048-5.
BAMMES, Gottfried. Der nackte Mensch. Hand- und Lehrbuch derAnatomie für Künstler,VEB Verlag der Kunst Dresden, 1982, ISBN: 9783364000169.
BARCSAY, Jeno. Anatomie Fur Kunstler, Rheingauer Verlagsgesellschaft, ISBN 13: 9783881020633.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Háblová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.