VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Antické Řecko a Kréta
Kód modulu
82-m-4/AC90
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82–41–M/03 Scénická a výstavní tvorba
- 82–41–M/05 Grafický design
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
- znalost molulu Úvod do dějin kultury
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí v oblasti vývoje umění vyspělých kultur v Egejské oblasti - Kréta, Mykény a antické Řecko.
- Modul je zaměřen na umění Kréty a Mykén a umění antického Řecka v časovém rozmězí asi 5. tisíciletí př. n. l. a 1. stoletím př. n. l. - charakteristické rysy a hlavné památky
Po absolvování žák :
- časově a geograficky zařadí kulturu antického Řecka a předřeckého období (Kréta, Mykény)
- charakterizuje a rozdělí jednotlivé etapy vývoje umění v Antickém Řecku
- charakterizuje a popíše vývoj umění, techniky a principy v rámci jednotlivých uměleckých disciplín
- propojí politickou, kulturní a sociální situaci v antickém Řecku
- uvede významné kontexty s uměním v předchozích a následujících kapitolách dějin kultury
Očekávané výsledky učení
Žák:
- rozlišuje jednotlivé kultury v Egejské oblasti
- časově zařadí jednotlivé kultury
- rozdělí je do vývojových etap a jednotlivých stylů v umění antického Řecka (5. tisíciletí - pol. 1. století př. n. l.)
- určí kultury geograficky
- časově zařadí jednotlivé etapy vývoje řeckého antického umění
- charakterizuje jednotlivé kultury a popíše hlavní principy, znaky, prvky, náměty a materiály
- charakterizuje vývoj jednotlivých disciplín (architektura, sochařství, malířství, užité umění)
- definuje konkrétní památky ve starověkých kulturách, popíše jejich charakteristika, zařazení a aplikace odborné terminologie při jejich určování
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
1. Kréta a Mykény
- dělení a datace, geografické určení, kulturní a umělecký přínos
- Architektura
- druhy
- materiály
- principy a znaky
- techniky, materiály, památky
- Sochařství
- druhy
- materiály a techniky
- náměty, znaky
- památky
- Malířství
- druhy
- materiály a techniky
- náměty, znaky
- památky
- Užité umění
2. Antické Řecko (dělení a datace, náboženství a bohové, životní styl, vznik a rozvoj vědních disciplín, politické a historické souvislosti, terminologie)
- Architektura
- principy
- materiály
- terminologie (akropole, in antis, kanelatura, patka, hlavice, voluta, abakus, karyatyda, architráv, metopa, tryglyf, tympanon)
- druhy - chrám, dům (megaron)
- architektonické slohy a jejich charakteristika, památky jednotlivých řádů - dórský, ionský, korintský (athénská Akropole, Parthenon, chrám Niké, Erechteion, Diův chrám)
- Sochařství
- materiály
- druhy
- náměty
- terminologie (kánon, kalokaghatie, kontrapost)
- principy a náměty jednotlivých období, autoři a díla
- archaické - kúrós, kóré
- I. klasické - Myron, Polykleitos (Diskobolos, Dorýforos, Diadumen) - kánon, kontrapost
- II. klasické - Feidias (Athéna Lemnia, Athéna Promachos, Panathénajský průvod) - mokrá draperie
- helenismus - Venuše Mélská, Laokon a synové, Diův oltář, Niké Samothrácká
- Malířství
- materiály a techniky
- druhy - nástěnné, vázové
- náměty
- terminologie
- autoři a památky (Polygnótos z Thasu, Apollodóros z Athén, Parrhasios, Apellés)
- Užité umění
- řemesla - keramika a hrnčířství (druhy keramiky a jejich význam), kovotepectví a kovolitectví, šperkařství aj.
- materiály, techniky
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Přímé vyučování:
- přednes s použitím odborné literatury
- práce s odpovídající obrazovou dokumentací
- orientace žáků v učivu, znalost principů a památek (diskuze, seminární práce, ústní zkoušení)
- hodnocení samostatné práce
Specifikace samostatné práce:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část (souvislá prezentace a formulace tématu na základě vlastního studia)
- obrazová část (aplikace teoretických poznatků na konkrétních příkladech)
- závěr (výsledky práce)
- rozsah práce 6-10 stran včetně příloh (obrazový materiál, schémata, fotografie...)
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně popíší charakteristické znaky kultury
- popíší principy, techniky a materiály v jednotlivých uměleckých disciplínách a rozliší je v rámci jednotlivých vývojových etap
- učí se aplikovat teoretické poznatky a prezentovat je v obrazových materiálech
- aktivně se zapojují do výuky a zodpovídají kontrolní otázky pedagoga
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
- orientace v charakteristických rysech kultury
Samostatná práce žáků:
- pracování průřezových témat
- vývoj jednotlivých uměleckých disciplín napříč časem od počátku dějin umění a napříč kulturami
- ústní prezentace
- obrazových materiálů k zadanému tématu
- diskuze na zadané téma
Specifikace seminární práce:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část ( souvislá prezentace a formulace tématu na základě vlastního studia)
- závěr (výsledky práce)
- 6 až10 stran včetně příloh (schémata, obrazová dokumentace, fotografie, aj.)
V rámci výuky jsou ověřovány především teoretické okruhy formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- orientace v časovém vymezení a vývojových fázích v rámci antického Řecka
- orientace v jednotlivých uměleckých disciplínách
- zařazení památek a typických znaků, jejich charakteristika a rozlišení na základě obrazové dokumentace
Kritéria hodnocení
Prospěl – neprospěl
- 1 - 100% správných odpovědí, samostatnost a orientace v učivu písemnou nebo ústní formou, komplexní řešení vlastní prezentace včetně grafické úpravy
- 2 - 80% správných odpovědí, samostatnost a orientace v učivu písemnou nebo ústní formou, komplexní řešení vlastní prezentace včetně grafické úpravy
- 3 - 70% správných odpovědí, samostatnost a orientace v učivu písemnou nebo ústní formou, komplexní řešení vlastní prezentace včetně grafické úpravy
- 4 - 60% správných odpovědí, samostatnost a orientace v učivu písemnou nebo ústní formou, komplexní řešení vlastní prezentace včetně grafické úpravy
- hranice úspěšnosti zkoušky - 50% - správných odpovědí, samostatnost a orientace v učivu písemnou nebo ústní formou, komplexní řešení vlastní prezentace včetně grafické úpravy (žák se nedokáže orientovat v učivu, písemné nebo ústní úkoly řeší jen s pomocí učitele, jeho řešení vlastní prezentace má po obsahové stránce větší závady).
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s max. absencí 30%
Doporučená literatura
PIJOAN, José. Dějiny umění. Odeon : Praha, 1998. ISBN: 80-7176-765-4
SYROVÝ, Bohuslav. Architektura – svědectví dob. SNTL : Praha, 1974.
GOMBRICH, H. Ernst. Příběh umění. ARGO : Praha, 1997. ISBN: 80-7203-143-0
MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury 1. IDEA SERVIS : Praha, 2002. ISBN: 80-85970-39-2
HUYGHE, René, Encyklopedie umění pravěku a starověku. Praha 1967. (edice: Larousse. Umění a lidstvo).
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kristýna Boháčová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.