VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Starověk (Egypt, Mezopotámie, Čína, Indie, Japonsko, Malá Asie)
Kód modulu
82-m-4/AC88
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82–41–M/03 Scénická a výstavní tvorba
- 82–41–M/05 Grafický design
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
- znalost modulu Úvod do dějin kultury
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí v oblasti vývoje umění vyspělých kultur v Evropě a Asii.
- modul je zaměřen na znalost umění vyspělých kultur v Evropě a Asii, především na časové dělení (5. tisíciletí - pol. 1. tisíciletí př. n. l.), charakteristické rysy a nejvýznamější památky
Po absolvování modulu žák:
- propojí kulturní, politickou a sociální situaci na zmíněných územích do smysluplného celku
- popíše charakteristické rysy kultur
- zařadí časově a geograficky jednotlivé kultury starověku
- charakterizuje je v rámci jednotlivých uměleckých disciplín
- vyjmenuje významné památky v rámci jednotlivých disciplín
- vyjmenuje významné kontexty s vývojem umění před a po této kapitole
Očekávané výsledky učení
Žák:
- rozliší a charakterizuje jednotlivé kultury
- rozliší základní členění a datace jednotlivých vývojových etap pravěkého umění
- vystihne základní principy, druhy a formy architektury jednotlivých kultur
- popíše vývoj starověké architektury s použitím odborné terminologie a vyjmenuje nejznámnější památky
- určí základní techniky, materiály a náměty ve starověkém malířství
- popíše principy a vývoj starověkého malířství s použitím odborné terminologie a vyjmenuje nejznámnější památky
- popíše základní techniky, materiály a náměty ve starověkém sochařství
- popíše vývoj staověkého sochařství s použitím odborné terminologie a vyjmenuje nejznámnější památky
- charakterizuje základní druhy, materiály, principy a formy užitého umění ve starověku
- popíše vývoj užitého umění ve starověku s použitím odborné terminologie a vyjmenuje neznámnější památky
- je schopen časově zařadit jednotlivé kultury a vytvořit rozdělení vývojových etap jednotlivých kultur v Evropě a Asii (5. tisíciletí - pol. 1. tisíciletí př. n. l.)
- popíše zeměpisné určení jednotlivých kultur v kontextu současného rozmístění států na daném území
- charakterizuje jednotlivé kultury a popíše hlavní principy, znaky, prvky, náměty a materiály
- definuje konkrétní památky ve starověkých kulturách, charakterizuje je, zařadí a aplikuje odbornou terminologii při jejich určování
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
1. Starověký Egypt
- Dělení, časové a zeměpisné určení, historické souvislosti - náboženství, terminologie, životní styl, sjednocení, Achnatonova revoluce, zánik říše
- Architektura
- materiály
- principy, arch. druhy
- dělení, charakteristika, vývoj
- terminologie
- pyramida, mastaba, skalní chrám/chrám
- památky a naleziště
- Malířství
- materiály
- techniky, náměty a druhy
- principy zobrazení (hyeratická perspektiva, frontální zobrazení, koncepční realismus, pásová perspektiva)
- terminologie
- Achnatonova revoluce
- památky, naleziště
- Sochařství
- materiály
- techniky, náměty a druhy (volná, monumentální socha, reliéf, basreliéf)
- principy a vývoj
- terminologie
- Achnatonova revoluce
- památky a naleziště
- Užité umění
- druhy (posmrtné masky, faraonova koruna, šperky, keramika)
- materiály a techniky
- náměty
- památky
2. Mezopotámie
- Dělení, časové a zeměpisné určení, historické souvislosti (náboženství, terminologie, životní styl, národy, sjednocení a pády)
- Architektura
- materiály
- principy a vývoj
- druhy (palác, obytný dům, chrám, hrobka)
- památky a naleziště (Mari, Ur, Uruk, Lagaš, Babylon)
- terminologie - zikkurat, palác
- Malířství
- materiály
- druhy, náměty a techniky
- vývoj
- památky a naleziště
- Sochařství
- techniky a materiály
- náměty a druhy (stéla, destička, váleček, volná socha, drobná plastika)
- principy a vývoj
- památky a naleziště (Chamurappiho stéla, Lagašské destičky - krále Ur-Nanše, sedící Gudea)
- Užité umění
- řemesla
- materiály
- památky a druhy (pohřební maska krále Sargona, čelenka královny Šubady, Urská standarta, zlatá přilba krále Maslenuga)
3. Malá Asie
- Féničané
- časové a geografické vymezení
- charakteristika kultury
- hlavní umělecký a kulturní přínos
- vazba na jiné významné starověké kultury
- Chetité
- časové a geografické vymezení
- charakteristika kultury
- hlavní umělecký a kulturní přínos
- vazba na jiné významné starověké kultury
- Peršané
- časové a geogeafické vymezení
- charakteristika kultury
- hlavní umělecký a kulturní přínos
- vazba na jiné významné starověké kultury
- Izraelité
- časové a geografické vymezení
- charakteristika kultury
- hlavní umělecký a kulturní přínos
- vazba na jiné významné starověké kultury
4. Čína
- dělení, časové a zeměpisné určení, společenské kontexty, terminologie, historické souvislosti (náboženství, terminologie, životní styl, národy, sjednocení a pády)
- Architektura
- materiály
- principy a vývoj
- druhy (palác, obytný dům, chrám, pohřební ritus)
- památky a naleziště
- terminologie
- Malířství
- materiály
- druhy, náměty a techniky
- vývoj
- památky a naleziště
- Sochařství
- techniky a materiály
- náměty a druhy
- principy a vývoj
- památky a naleziště
- Užité umění
- řemesla
- materiály
- památky a druhy
5. Indie
- zeměpisné a časové určení, hlavní rysy, společenské kontexty, charakteristika, umělecký a kulturní přínos
- Architektura
- druhy, materiály a principy
- terminologie, památky
- Malířství
- druhy, materiály, techniky
- terminologie a památky
- Sochařství
- druhy a principy
- materiály a techniky
- terminologie a památky
- Užité umění
- druhy, materiály
- řemesla
- památky
6. Japonsko
- Zeměpisné a časové určení, hlavní rysy, společenské kontexty, charakteristika, kulturní přínos, vývoj
- Architektura
- druhy, materiály, principy
- vývoj a terminologie
- památky
- Malířství
- druhy, materiály, techniky
- vývoj a terminologie
- památky
- Sochařství
- druhy, materiály a principy
- vývoj, terminologie
- památky
- Užité umění
- druhy a materiály
- řemesla a jejich vývoj
- památky
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Přímé vyučování:
- přednes s použitím odborné literatury
- práce s odpovídjící obrazovou dokumentací
- orientace žáků v učivu (diskuze, seminární práce, ústní zkoušení)
- hodnocení samostatné práce
Specifikace samostatné práce:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část (souvislá prezentace a formulace tématu na základě vlastního studia)
- obrazová část (aplikace teoretických poznatků na konkrétních příkladech)
- závěr (výsledky práce)
- rozsah práce 6-10 stran včetně příloh (obrazový materiál, schémata, fotografie...)
Učební činnosti žáků:
- seznámí se a následně popíší charakteristické znaky jednotlivých kultur
- popíší principy, techniky a materiály v jednotlivých uměleckých disciplínách a rozliší je v rámci jednotlivých kultur
- učí se aplikovat teoretické poznatky a prezentovat je v obrazových materiálech
- aktivně se zapojují do výuky a zodpovídají kontrolní otázky pedagoga
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
- orientace v charakteristických rysech jednotlivých kultur
Samostatná práce žáků:
- zpracování průřezových témat
- kontexty ve vývoji jednotlivých uměleckých disciplín v různých částech světa
- kontexty úrovně technického pokroku a kultury v jednotlivých částech světa ve stejném období
- ústní prezentace
- obrazových materiálů k zadanému tématu
- diskuze na zadané téma
Specifikace seminární práce:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část ( souvislá prezentace a formulace tématu na základě vlastního studia)
- závěr (výsledky práce)
6 až10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)
V rámci výuky jsou ověřovány především teoretické okruhy formou samostatné práce:
Ověřované okruhy:
- orientace v časovém vymezení a vývojových fází jednotlivých kultur v rámci starověku
- orientace v jednotlivých uměleckých disciplínách
- zařazení památek a typických znaků, jejich charakteristika a rozlišení na základě obrazové dokumentace
Kritéria hodnocení
Prospěl – neprospěl
Prospěl: samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů
- ústní forma zkoušení: úplné a správné řešení úkolů
- písemná forma zkoušení: úplné a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy
Neprospěl: nedokáže se orientovat v učivu, úkoly řeší jen s pomocí učitele
- ústní forma zkoušení: zkoušení má po obsahové stránce větší závady
- písemná forma zkoušení: neúplné řešení písemné práce s většími závadami
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
PIJOAN, José. Dějiny umění 1. Odeon : Praha, 1977. ISBN: ISBN: 80-7176-765-4
SYROVÝ, Bohuslav. Architektura – svědectví dob. SNTL : Praha, 1974.
GOMBRICH, H. Ernst. Příběh umění. ARGO : Praha, 1997. ISBN: 80-7203-143-0
MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury 1. IDEA SERVIS : Praha, 2002. ISBN: 80-85970-39-2
HUYGHE, René, ed. a AUBOYER, Jeannine. Encyklopedie umění pravěku a starověku. 1. vyd. Praha: Odeon, 1967. 436 s., [32] s. obr. příl. Světové dějiny; sv. 32. Larousse.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kristýna Boháčová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.