VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Historie animovaného filmu
Kód modulu
82-m-4/AC87
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
- 82-41-M/05 Grafický design
- 82-41-M/02 Užitá fotografie a média
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí historie animované tvorby. Žák se seznámí s výtvarnými pokusy a vizuálním záznamem pohybu od pravěku po současnost, s definicí animované tvorby a jejích žánrů, s terminologií, významnými autory, důležitými filmově-animátorskými studii a jejich díly.
Po absolvování modulu žák charakterizuje animovanou tvorbu, vyjmenuje významné autory a jejich díla. Je schopen posilovat vlastní tvorbu studiem historie.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- vyjmenuje klíčové dějinné technologickými objevy, které umožnily sekvenčně zachycovat pohyb výtvarnými prostředky
- používá definici animované tvorby
- stručně charakterizuje vybrané klasické i současné animační techniky
- orientuje se v uplatnění animace v příbuzných médiích dnes i s výhledem do budoucnosti
- používá základní oborovou terminologii
- popíše typické žánry animovaný film (AF)
- vyjmenuje významné a charakteristické výrazové prostředky, kterými disponuje AF
- vyjmenuje a charakterizuje nejvýznamnější tvůrčí osobnosti animovaného filmu a jejich díla
- charakterizuje významná filmová studia, která se zabývají AF
- nalézá v historii AF různé tvůrčí paralely, které se vyskytují i v jeho vlastní tvorbě, což mu učivo činí bližším a srozumitelnějším
- aktivně se zapojuje do diskuzí o animovaném filmu s rysy jistého odborného vhledu
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
- Historie animovaného filmu
- klíčové dějinné technologické objevy umožňující sekvenčně zachycovat pohyb výtvarnými prostředky
- první pokusy záznamu pohybu a vývoj technologických prostředků od pravěku do konce 19. století
- průkopníci animovaného filmu v Evropě a v USA
- animátorský průmysl 1. poloviny 20. století
- československý animovaný film (vývoj, osobnosti a díla)
- světový animovaný film 2. poloviny 20. století (do nástupu počítačové grafiky)
- animace po nástupu počítačové grafiky až po současnost
- transformace a integrace média do videoher - budoucnost animace
- Médium animovaného filmu
- definice animované tvorby
- základy terminologie v animované tvorbě
- podstatné a výlučné umělecké aspekty tohoto média
- typické i netypické žánry animovaného filmu
- techniky klasického animovaného filmu (obecný přehled)
- nové (digitální) techniky animace (obecný přehled)
- animace v příbuzných médiích dnes a do budoucna
- Aplikace poznatků do praktické tvorby žáka
- závěrečná textová úvaha, ve které žák hledá společné znaky jeho tvorby s tím, co se dozvěděl o historii animace
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Metody slovní - monologické:
- vyprávění, popis, vysvětlování, výklad (v učivu o historii převažuje faktografie)
Metody slovní - dialogické:
- rozhovor, dialog, diskuze (projekce filmů vyvolá otázky a potřebu zážitek komunikovat, žáci se uči formulovat své názory)
Metody názorně-demonstrační:
- projekce statických a dynamických obrazů (animované filmy, fotografie autorů, screenshoty z filmů) a počítač (např. Youtube apod.)
- práce s obrazem: kresba na tabuli, projekce, počítačová grafika
Přímé vyučování:
- písemné metody: testy (online*), strukturovaný text v bodech a popiscích (u zadané prezentace)
- práce s učebnicí: encyklopedické či monografické zdroje (ke studiu, i k vypracování prezentace na téma dle vlastního výběru a odborné eseje)
- rozbory animovaných děl spojené i s diskuzí (rozvoj kritického myšlení)
- metoda heuristická ( pokus omyl - během samostatné práce žáků na zadáních)
- metoda vrstevnického vyučování ( seznámení jedné skupiny studentů s částí učiva druhou skupinu studentů - efektivní prohloubení znalostí a procvičování činností)
- hodnocená samostatná práce
Specifikace samostatné práce žáků:
- zpracování vlastní prezentace (např. powerpointové) na zvolené, avšak pedagogem upřesněné téma
- krátká hodnocená odborná esej rozsahu 1,5 až 3 normostrany z celého okruhu probírané látky, která by měla obsahově korespondovat s žákovou vlastní animátorskou tvorbou
Učební činnosti žáků:
- seznámí se s animovanou tvorbou podle dějinných období a kulturně-geografických oblastí respektive a podle významných umělců animovaného filmu a jejich děl
- charakterizuje vybrané klasické i současné animační techniky
- doplňuje u vybraných tvůrců a jejich děl svůj výklad na jejich filmové dílo
Zařazení do učebního plánu, ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- průzkum orientace žáků v učivu (rozhovor, ústní zkoušení)
- ověřování pomocí sady interaktivních kvízů (online), která budou obsahovat i vizuálně-poznávací (obrazové či filmové) ukázky
Samostatná práce žáků
- zpracování vlastní prezentace (např. powerpointové)
- krátká hodnocená odborná esej
V rámci výuky jsou ověřovány především teoretické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- historie animovaného filmu
- médium animovaného filmu - definice animované tvorby
- charakteristika vybrané klasické i současné animační techniky
- aplikace poznatků do praktické tvorby žáka
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- prospěl:
- splnění samostatné práce žáků (prezentace, kvízy minimálně na 70%)
- testy je možné zkoušet opakovaně, takže se to žáci postupně celé naučí
- prezentace musí být přehledná, informačně bohatá, odborná, korektní, edukativní, graficky dobře zpracovaná, měla by vykazovat úsilí, jež jí žák musel věnovat
- esej v délce 1,5 až 3 normostrany psaného autorského textu, hodnotí se etika práce se zdroji, důsledné citování i výběr relevantních a důvěrychodných zdrojů, schopnost samostatně analyzovat a porovnávat, vyvozovat vlastní závěry, správné používání oborové terminologie (např. střih, kamera, záběr, švenk, jízda, gag a jiné)
- neprospěl:
- nesplnění samostatné práce žáků minimálně na 70 %
- nesplnění testů minimálně na 70 %
- prezentace má po obsahové stránce větší závady
- esej není původní (zcizené texty), případně celkově nízká úroveň textu
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
DUTKA, Edgar. Minimum z dějin světové animace. 2. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2012. ISBN 978-80-7331-253-4.
DUTKA, Edgar. Scenáristika animovaného filmu: Minimum z historie české animace. 3. vyd. V Praze: Akademie múzických umění, 2012. ISBN 978-80-7331-252-7.
QUEIROZ, Rida a Julius WIEDEMANN. Animation now!: Anima Mundi. Koln: Taschen, 2004. ISBN 3822825883.
BENDAZZI, Giannalberto. Animation: A World History. Volumes I-III. Boca Raton, FL: CRC Press Taylor & Francis Group. A Focal Press Book, 2015.
BRDEČKOVÁ, Tereza a Jan ŠULC. Jiří Brdečka. V Řevnicích: Arbor Vitae, 2013, 347 s. ISBN 978-80-7467-042-8.
(Doporučuje se také studovat katalogy festivalů Anifest a Anifilm a dalších velkých přehlídek současné animátorské tvorby.)
Poznámky
Pro přípravu prezentace příprava na téma z oblasti animace dle vlastního výběru, avšak ve formulaci (úpravě zadání) pedagoga. Pedagog musí žákem vybrané téma upravit s ohledem na nešvary současné práce žáků s online materiály. Měl by se vyhnout formulacím témat dobře zpracovaných. Např. zadání "Walt Disnay" je špatné, žák má k dispozici obrovské množství hotových textů, které bezpochyby bezmyšlenkovitě okopíruje. Pokud však zadáme "Srovnej libovolné dva oskarové animované filmy", poskytneme žákovi atraktivní studijní materiál blízký jeho původní volbě (Walt Disnay), a zároveň bude muset kreativně aplikovat velké množství znalostí získaných při studiu tohoto modulu. Žák je povinen použité zdroje korektně citovat.
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Pavel Trnka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.