Mechanizační prostředky pro zpracování půdy a hnojení
41-m-3/AC86
Odborné vzdělávání
(odborný) teoreticko–praktický
H (EQF úroveň 3)
41 - Zemědělství a lesnictví
Pěstitel základních plodin (kód: 41-043-H)
01. 12. 2015
41-51-H/01 Zemědělec-farmář
41-55-H/01 Opravář zemědělských strojů
16
30. 04. 2020
Absolvování předcházejících modulů:
Modul je zaměřen na problematiku použití mechanizačních prostředků pro zpracování půdy a hnojení. Modul rozšiřuje znalosti z modulů půda a její zpracování, výživa a hnojení rostlin, dále je v něm obsažena problematika pohybu strojů po polích a s tím spojené utužování půdy. Žáci se seznámí s moderními technologiemi precizního zemědělství využívanými při zpracování půdy a hnojení.
Očekávané výsledky učení vycházejí z kompetencí definovaných v profesní kvalifikaci 41-043-H Pěstitel základních plodin
Očekávané výsledky učení modulu:
41-043-H Pěstitel základních plodin:
Předseťové zpracování půdy
Druhy nářadí a mechanizační prostředky pro zpracování půdy
Kvalita zpracování půdy
Výhody sdružování pracovních operací při zpracování půdy
Činnost strojů na hnojení
Druhy strojů na hnojení
Připojení stroje na hnojení a jeho seřízení pro danou plodinu
Pravidla pro zacházení s chemickými látkami
Technologie precizního zemědělství
Metody výuky:
Ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
Metody názorně demonstrační:
Metody praktické:
Žáci v rámci teoretické výuky:
1. Popíší zásady a způsoby předseťového zpracování půdy
2. Popíší druhy nářadí a mechanizačních prostředků pro zpracování půdy:
3. Uvedou výhody sdružování pracovních operací při zpracování půdy:
4. Popíší činnost strojů na hnojení:
5. Druhy strojů na hnojení
6. Pravidla pro zacházení s chemickými látkami
Žáci v rámci praktické výuky:
1. připojí určený stroj ke zpracování půdy k traktoru, provedou jeho seřízení pro dané půdní podmínky, provedou s připojeným strojem příslušný agrotechnický zásah a ošetření a údržbu stroje
2. zhodnotí kvalitu zpracování půdy
3. zapojí příslušný stroj na aplikaci organických hnojiv, provedou jeho seřízení, nastaví požadovanou dávku a připraví stroj k použití
4. provedou naložení organického hnojiva a rozmetají ho na pozemku, provedou ošetření po ukončení činnosti
5. zapojí příslušný stroj na aplikaci průmyslových hnojiv, provedou jeho seřízení, nastaví požadovanou dávku a připraví stroj k použití
6. provedou naložení průmyslového hnojiva a jeho aplikaci na pozemku a ošetření po ukončení činnosti
7. zapojí příslušný stroj postřikovač pro aplikaci tekutého hnojiva, aplikují podle pokynů hnojivo na list a ošetří stroj po aplikaci
Žák se také seznámí s technologiemi precizního zemědělství, které umožňují monitorovat změny jednotlivých hodnot v rámci pozemku (např. hustou sítí vzorkování, nebo použití nepřímých metod, které získávají data o půdní heterogenitě bezdotykově během pohybu po pozemku) a získané hodnoty přiřadit k danému místu na pozemku.
2. ročník
Testy znalostí, vypracování samostatné práce, kolektivní řešení daného problému
Kritéria hodnocení
Předseťové zpracování půdy
výborně: Žák samostatně popíše jednotlivé druhy předseťového zpracování půdy pro jednotlivé typy zemědělských plodin včetně uvedení jeho výhod a nevýhod
chvalitebně: Žák dovede vyjmenovat jednotlivé druhy předseťového zpracování půdy, jeho výhod a nevýhod pro některé plodiny
dobře: Žák dovede určit pro náhodně vybrané zemědělské plodiny způsob předseťového zpracování půdy
dostatečně: Žák dokáže pro plodinu, kterou si vybere popsat předseťové zpracování půdy
Druhy nářadí a mechanizační prostředky pro zpracování půdy
výborně: Žák rozezná jednotlivé druhy mechanizačních prostředků pro zpracování půdy, určí jejich vhodnost pro určitou plodinu a typ půdy, popíše jednotlivé části mechanizačních prostředků, popíše způsoby seřizování
chvalitebně: Žák rozezná jednotlivé typy mechanizačních prostředků pro zpracování půdy, popíše jednotlivé jejich části, jejich seřízení
dobře: Žák vyjmenuje jednotlivé druhy mechanizačních prostředků pro zpracování půdy, určí jejich jednotlivé části
dostatečně: Žák si vybere a popíše zvolený mechanizační prostředek pro zpracování půdy včetně jeho seřízení
Hodnocení kvality zpracování půdy
výborně: Žák popíše význam kvality zpracování půdy s ohledem na výnosy jednotlivých plodin, provede hodnocení hrudkovitosti, provede hodnocení hloubky zpracování a provede hodnocení zapravení posklizňových zbytků, učí příčiny nedostatečné kvality zpracování půdy a navrhne způsob jejich odstranění
chvalitebně: Žák popíše význam kvality zpracování půdy s ohledem na výnosy jednotlivých plodin, provede hodnocení hrudkovitosti, provede hodnocení hloubky zpracování a provede hodnocení zapravení posklizňových zbytků, učí příčiny nedostatečné kvality zpracování půdy
dobře: Žák popíše význam kvality zpracování půdy s ohledem na výnosy jednotlivých plodin, provede hodnocení hrudkovitosti, provede hodnocení hloubky zpracování a provede hodnocení zapravení posklizňových zbytků
dostatečně: Žák provede hodnocení hrudkovitosti, provede hodnocení hloubky zpracování a provede hodnocení zapravení posklizňových zbytků
Výhody sdružování pracovních operací při zpracování půdy
výborně: Žák uvede důvody, výhody a nevýhody sdružování pracovních operací při zpracování půdy, určí a popíše jednotlivé typy kombinátorů a určí jejich vhodnost jednotlivé plodiny
chvalitebně: Žák uvede důvody, výhody a nevýhody sdružování pracovních operací při zpracování půdy, určí a popíše jednotlivé typy kombinátorů
dobře: Žák uvede výhody a nevýhody sdružování pracovních operací při zpracování půdy, určí a popíše jednotlivé typy kombinátorů
dostatečně: Žák určí a popíše jednotlivé typy kombinátorů
Činnost strojů na hnojení
výborně: Žák samostatně popíše činnost strojů na hnojení a chemickou ochranu, popíše jednotlivé principy chemické ochrany rostlin a uvede výhody a nevýhody používání průmyslových hnojiv a organických hnojiv
chvalitebně: Žák popíše činnost strojů, popíše jednotlivé principy chemické ochrany rostlin a uvede výhody a nevýhody používání průmyslových hnojiv a organických hnojiv
dobře: Žák popíše činnost strojů, popíše některé principy chemické ochrany rostlin a uvede možnosti používání průmyslových hnojiv a organických hnojiv
dostatečně: Žák popíše činnost strojů
Druhy strojů na hnojení
výborně: rozpozná a samostatně popíše jednotlivé typy strojů na hnojení organickými a průmyslovými hnojivy, rozpozná a samostatně popíše jednotlivé typy strojů na chemickou ochranu.
chvalitebně: rozpozná a popíše jednotlivé typy strojů na hnojení organickými a průmyslovými hnojivy, rozpozná a popíše jednotlivé typy strojů na chemickou ochranu
dobře: rozpozná jednotlivé typy strojů na hnojení organickými a průmyslovými hnojivy, rozpozná jednotlivé typy strojů na chemickou ochranu
dostatečně: rozpozná a popíše jednotlivé typy strojů na chemickou ochranu
Připojení stroje na hnojení a jeho seřízení pro danou plodinu
výborně: Žák pro zadanou plodinu a požadovaný způsob aplikace hnojiva, vybere příslušný stroj, připojí ho k traktoru, provede jeho seřízení, nastaví požadovanou dávku, naloží hnojivo, provede jeho aplikaci a ošetření stroje po aplikaci
chvalitebně: Žák pro požadovaný způsob aplikace hnojiva, vybere příslušný stroj, připojí ho k traktoru, provede jeho seřízení, nastaví požadovanou dávku, naloží hnojivo, provede jeho aplikaci a ošetření stroje po aplikaci
dobře: Žák určený stroj, připojí k traktoru, provede jeho seřízení, nastaví požadovanou dávku, naloží hnojivo, provede jeho aplikaci a ošetření stroje po aplikaci
dostatečně: Žák si vybere stroj pro aplikaci průmyslových hnojiv, připojí k traktoru, nastaví požadovanou dávku, naloží hnojivo, provede jeho aplikaci a ošetření stroje po aplikaci
Pravidla pro zacházení s chemickými látkami
prospěl: žák dodržuje pravidla pro zacházení s chemickými látkami
Lhotský, J. a kol. : Soustava opatření k zúrodňování zhutnělých půd. Metodika ÚVTIZ, Praha, 1984, 39 s.
Lhotský, J.: Zhutňování půd a opatření proti němu. Stud. inform. ÚZPI Praha, ř. Rostl. Výr., 2000, č.7, 61 s.
Petr, J., Štěpánková, H. : Kolejové meziřádky pro vstup aplikační techniky do porostu, zrnin. ÚVTIZ Praha, Metodika pro zavádění výsledků výzkumu do praxe. č. 1, 1983, 39 s.
Šimon, J., Lhotský, J., a kol. : Zpracování a zúrodňování půd. SZN Praha, 1989, 317 s.
Šimon, J., Škoda, V., Hůla, J. : Zakládání porostů hlavních polních plodin novými technologiemi. MZe ČR, Agrospoj Praha, 1999, 78 s.
Doporučené rozvržení hodin:
OV NSK - Odborné vzdělávání ve vztahu k NSK
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Jiří Mladý. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.