VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Pravěké umění
Kód modulu
82-m-4/AC81
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný teoretický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Pravěké umění
Obory vzdělání - poznámky
- 82–41–M/03 Scénická a výstavní tvorba
- 82–41–M/05 Grafický design
- 82-41-M/17 Multimediální tvorba
Délka modulu (počet hodin)
12
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
- znalost modulu Úvod do dějin kultury
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí vzniku a vývoje umění v pravěku.
- modul je zaměřen na pravěké umění v rámci Evropy, v časovém rozmezí (600 000 př. n. l. - 6. století př. n. l.). Žák se seznámí s principy, druhy a formami pravěké architektury, pravěké malby a pravěkého sochařství.
Po absolvování modulu žák
- popíše charakteristické rysy
- nejvýznamější památky
- základní druhy, techniky, materiály a formy užitého umění v pravěku
Očekávané výsledky učení
Žák:
- charakterizuje základní členění a datace jednotlivých vývojových etap pravěkého umění
- vystihne základní principy, druhy a formy pravěké architektury
- popíše vývoj pravěké architektury s použitím odborné terminologie a vyjmenuje nejznámnější památky v Evropě
- určí základní techniky, materiály a náměty v pravěké malbě
- popíše principy a vývoj pravěké malby s použitím odborné terminologie a vyjmenuje nejznámnější památky v Evropě
- popíše základní techniky, materiály a náměty v pravěkém sochařství
- popíše vývoj pravěkého sochařství s použitím odborné terminologie a vyjmenuje nejznámnější památky v Evropě
- charakterizuje základní druhy, materiály a formy užitého umění v pravěku
- popíše vývoj užitého umění v pravěku s použitím odborné terminologie a vyjmenuje neznámnější památky v Evropě
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
1. Členění a datace jednotlivých vývojových etap pravěkého umění
- charakteristika pravěkého umění (vývoj člověka a jeho schopností používat nástroje a tvořit)
- vývojové etapy pravěkého umění
-
Paleolit (vývoj společnosti, způsob života)
-
Mezolit (změna životního stylu, první architektura)
-
Neolit (způsob života - usazení, budování osad, ideologické principy: animismus, totemismus, fetišismus a manismus.
-
Doba bronzová (kultury na našem území - Únětická, Maďarovská, Mohylový lid, Lid popelnicových polí, Lužická - typické znaky).
-
Doba železná - (starší a mladší/halštadtská a laténská, významné národy a kultury na našem území - Knovízká, Milavečská, Slezskoplatěnická, Keltové)Paleolit
2. Paleolit
- Sochařství
- druhy, materiály, náměty, techniky (ženská plastika - Venuše, mužská plastika, zvířecí plastika)
- vývoj sochařství v paleolitu
- první sochařské díla a naleziště v Evropě
- první sochařské díla a naleziště u nás
- Malířství
- druhy, materiály, náměty, techniky (jeskynní nástěnné malby)
- vývoj malířství v paleolitu (makaronské kresby, kolorovaný reliéf)
- první malby a naleziště v Evropě (Altamira, Rouffignac, Niaux, Lascaux)
- Užité umění
- náčelnické hole (symbol)
- nástroje (pazourkové sekery, nože apod.)
- zbraně (vrhač oštěpu)
3. Mezolit
- Architektura
- první obydlí, změna způsobu života
- materiál, způsob stavby (stavby v terénu)
- Sochařství
- druhy, materiály, vývoj (ženská a mužská plastika)
- sochařské díla v období Mezolitu
- Malířství
- náměty, techniky, vývoj
- skalní malby
- naleziště a malby (Valltorta, Gasulla, Domica)
4. Neolit a eneolit
- Architektura
- usazování člověka, první osady, obytné stavby, řemesla (pastevectví, temědělství, keramika, tkalcovství)
- materiál, typologie (dlouhé domy, chýše)
- Megalitycká architektura (menhir, dolmen, kromlech) - naleziště (Stonehange, Avebury, umělá stavba - Holašovice)
- Sochařství
- ženská plastika, zvířecí plastika
- nádoby ve tvaru zvířat
- Užité umění
- keramika - hrnčířský kruh v Přední Asii
- druhy zdobení (lineární a pásková, vypichovaná, šňůrová, malovaná)
- typy (zvoncové poháry)
- textil - tkané a netkané textilie
- materiál (len, konopí, vlna)
- tesařství - čluny, zemědělské nářadí, dřevěné obytné stavby
5. Doba bronzová
- První města, rozkvět obchodu, rozvoj nových řemesel (kovolitectví a kovotepectví, zlatnictví), rozvoj řemesel (šperkařství, zemědělství, keramika)
- Dělení, kultury (starší a mladší doba bronzová, kultury - Unětická, Maďarovská, Mohylový lid, Lid popelnicových polí, Lužická)
- Architektura
- Užité umění - rozvoj řemesel, nové předměty, rozvoj obchodu s touto komoditou (obchod se sev. Itálií)
6. Doba Železná
- počátky výroby železa (Chetité), rozvoj řemesel a obchodu
- dělení a kultury (starší - Halštadtská doba a mladší - Laténská doba)
- Kultury na našem území (Knovízká, Milavečská, Slezskoplatěnická, Bylanská, Keltové)
- Architektura
- Keltové - oppidum (Staré Hradisko u Prostějova, Závist u Zbraslavi), klíšťová brána, dvorce
- Přínos Keltů u nás
- objev železa a tuhy
- zdokonalení hornictví a hutnictví
- hrnčířský kruh, železná radlice, ovčáské nůžky, srp, kossa, rotační mlýnek, železné zbraně a kroužkové brnění
- mince
- Užité umění a řemesla - šparkařství, emailérství, sklářství (korálky), zlatnictví (prsteny s gemami).
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací
Přímé vyučování:
- přednes s použitím odborné literatury
- orientace žáků v učivu (diskuze, seminární práce, ústní zkoušení)
- hodnocená samostatná práce
Specifikace samostatné práce:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část ( souvislá prezentace a formulace tématu na základě vlastního studia)
- závěr (výsledky práce)
- 6 až10 stran včetně příloh (schémata, fotografie, aj.)
Učební činnosti žáků:
- seznámí se s členěním a datací jednotlivých vývojových etap pravěkého umění
- charakterizuje pravěká architekturu
- charakterizuje pravěkou malbu
- charakterizuje pravěké sochařství
- charakterizuje užité umění v pravěku
- charakterizuje význam pravěkého umění pro další vývoj společnosti a kultur
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná nebo ústní forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
Samostatná práce žáků:
- zpracování samostatné práce
V rámci výuky jsou ověřovány především teoretické dovednosti formou samostatné práce.
Ověřované okruhy:
- členění, datace a charakteristika jednotlivých vývojových etap pravěkého umění
- pravěká architektura
- pravěká malba
- pravěké sochařství
- užité umění v pravěku
- charakteristika a význam pravěkého umění pro další vývoj společnosti a kultur
Kritéria hodnocení
Prospěl – neprospěl
Prospěl: samostatné předvedení orientace v učivu a správné řešení úkolů
- ústní forma zkoušení: úplné a správné řešení úkolů
- písemná forma zkoušení: úplné a správné řešení písemné práce včetně grafické úpravy
Neprospěl: nedokáže se orientovat v učivu, úkoly řeší jen s pomocí učitele
- ústní forma zkoušení: zkoušení má po obsahové stránce větší závady
- písemná forma zkoušení: neúplné řešení písemné práce s většími závadami
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %.
Doporučená literatura
PIJOAN, José. Dějiny umění 1. Odeon : Praha, 1977. ISBN: 01-520-77
SYROVÝ, B. Architektura - svědectví dob. SNTL : Praha, 1974.
MRÁZ, Bohumír. Dějiny výtvarné kultury 1. SPN : Praha, 1986. ISBN: 85-80-43/1
POULÍK , Josef. Pravěké umění : v obrazech W. a B. Formanů. 1. vyd. Praha: Orbis, 1956. 45 s., obr. příl.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Kristýna Boháčová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.