VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Malba (krajina)
Kód modulu
82-m-4/AC79
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
odborný praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
⦁ 82-41-M/17 Multimediální tvorba
⦁ 82-41-M/05 Grafický design
Délka modulu (počet hodin)
48
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
Nejsou stanoveny
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí malířských technik v propojení s dovedností aplikovat na krajinomalbu. Žák po absolvování modulu zvládne malbu krajiny vhodně umístit do formátu. Žák zvládne zobrazit členitost krajiny, atmosférickou perspektivu, zachytí hloubku prostoru s využitím tvarových zkratek a funkcí barev. Žák pracuje s fotografickou předlohou, ovládá přípravu podkladových materiálů a kombinaci různých malířských přístupů.
Po absolvování modulu žák zvládne provedení malby krajiny podle reálné předlohy .
Očekávané výsledky učení
Žák:
- prácuje s malířskými pomůckami, základní přípravné práce jako napínání a podmalba papíru, napínání a šepsování plátna, úpravu dřevěných podložek(v rámci opakování)
- používá zakomponování motivu do formátu včetně barevného rozvrhu
- používá perspektivu, perspektivu a atmosférický efekt
- zachytí hloubku prostoru s využitím tvarových zkratek a funkcí barev
- používá výrazové možnosti světla ve vztahu k objemu a tvaru malované krajiny či detailu krajinného motivu
- vypracuje malbu krajiny podle reálné předlohy, plenérová malba
- používá malbu realistickou, stylizovanou
- vypracuje vlastní samostatné práce
- používá osobitý malířský projev, autorský přístup
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
1. Úvod
- příprava podkladových materiálů
- napínání papíru, plátna, šepsování
- příprava dřevěné desky
- technika malby, pomůcky
- náměty v krajinomalbě
2. Tvar, objem, perspektiva
- studie tvarů
- konstrukce, perspektiva
- atmosférická perspektiva
- hloubka prostoru s využitím tvarových zkratek
- rozměry a proporce
- světlo, stín
- kontrast
- barevný kontrast
- světelný kontrast
3. Kompozice a mísení barev
- míchání primárních a sekundárních barev nebo míchání základních a komplementárních barev
- světlé a tmavé barvy
- teplá a studená škála
- škála lomených tónů
4. Krajina
- přímá malba v plenéru
- malba krajiny dle fotografické předlohy
- malba krajiny dle námětu
- stylizace krajiny
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- monologický výklad s prezentací(technologické malířské postupy, náměty v krajinomalbě)
Přímé vyučování:
- pozorování, předvádění, projekce
- znalost malířských postupů a jejich aplikace na zobrazování krajiny
- orientace v malířské technologii
- hodnocení samostatných školních prací
- hodnocení samostatných domácích prací
Specifikace samostatné školní prace:
- tvorba malířské práce na dané téma, kde je krajina základem k dalšímu volnějšímu zpracování(téma například "Horizont")
- malba podle fotografické předlohy(například krajina nebo její detail z novin nebo časopisu, zaměřeno na pochopení objemu, světla a stínu)
Specifikace samostatná práce žáků:
- malba podle reálné předlohy, malba v plenéru přímo v rámci výuky nebo při vícedenním pobytu v přírodě
- malba stylizovaná (posuny od reálného ke stylizovanému)
- kompoziční cvičení zaměřeno na strukturu, tvarovou různorodost, organické tvary
Učební činnosti žáků:
- učí se postupy a využívá poznatky k umístění do formátu, kompozici motivu, míchání barev
- prakticky se učí malovat podle reálné i fotografické předlohy
- prakticky se učí malbě krajiny s ohledem na umístění v reálném prostředí
- učí se stylizovat krajinu
- vytváření dovedností malovat detail v krajině
Zařazení do učebního plánu, ročník
1. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Praktická forma zkoušení
Samostatná práce žáků
- praktické zkoušení
- prezentace a ústní obhajoba souboru samostatných školních prací
- prezentace a ústní obhajoba souboru samostatných domácích prací
Ověřované okruhy
- příprava malířských pomůcek, druhy malířských technik
- kvalita pozorovacích dovedností
- práce s perspektivou
- umístění do formátu, zachycení atmosféry
- stylizace krajiny, případně stylizace krajinných prvků nebo stylizace motivu krajiny
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
1 – žák výborně vysvětluje a obhajuje své malířské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na vysoké úrovni, lze z nich vyčíst výrazný autorský přístup
2 – žák velmi dobře vysvětluje a obhajuje své malířské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na chvalitebné úrovni, lze z nich vyčíst autorský přístup
3 – žák dobře vysvětluje a obhajuje své malířské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na dobré úrovni, lze z nich vyčíst průměrný autorský přístup
4 – žák dostatečně vysvětluje a obhajuje své malířské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, projevují se podprůměrným autorským přístupem
hranice úspěšnosti zkoušky – žák nedostatečně vysvětluje a obhajuje své malířské postupy, odevzdané práce školní i domácí jsou na velmi nízké úrovni, bez známek autorského přístupu
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 25%.
Doporučená literatura
PARRAMÓN, José. M. Perspektiva pro výtvarníky. Jan Vašut, 1998. 112 s. ISBN 80-7236-041-8.
PARRAMÓN, José. M. Jak malovat krajinu olejem. Jan Vašut, 1996. 112 s. ISBN 80-7180-078-3.
SMITH, Ray. Encyklopedie výtvarných technik a materiálů. - 3. vyd. Slovart, 2013. 384 s. ISBN 978-80-7391-482-0.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Hana Háblová. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.