VSTUPNÍ ČÁST
Název modulu
Photoshop – úprava obrázků a rozřezání grafiky pro web, grid systém
Kód modulu
82-m-4/AC75
Typ vzdělávání
Odborné vzdělávání
Typ modulu
(odborný) teoreticko–praktický
Využitelnost vzdělávacího modulu
Kategorie dosaženého vzdělání
M (EQF úroveň 4)
Skupiny oborů
82 - Umění a užité umění
Komplexní úloha
Obory vzdělání - poznámky
- 82-41-M/05 Grafický design
- 82-41-M/03 Výstavní tvorba a bytový design
Délka modulu (počet hodin)
48
Poznámka k délce modulu
Platnost modulu od
30. 04. 2020
Platnost modulu do
Vstupní předpoklady
- znalost modulu Základy HTML, HTML5, CSS – Kaskádové styly, W3C, SEO optimalizace
JÁDRO MODULU
Charakteristika modulu
Cílem modulu je osvojení znalostí a terminologie z oblasti úpravy fotografií a návrhu webdesignu v grafickém programu Adobe Photoshop. Také využití nástroje Grid systém Bootstrapu k docílení přehlednosti a čitelnosti webu. Žák bude schopen popsat prostředí programu, nástroje, režimy a vztahy mezi nimi, vysvětlit proces úpravy fotografie, upravit fotografii, připravit drátový model webu, ozřezat grafiku webu, umisťovat a pozicovat jednotlivé prvky. Žák se orientuje v grafických formátech, v jejich vlastnostech a použití. Při návrhu grid systému za použití bootstrapu, by měla být dodržována pravidla rozdělení obsahu do pravidelné mřížky.
Po absolvování modulu je žák schopen aplikovat získané znalosti do vlastní práce a pracovat na zadaném úkolu samostatně.
Očekávané výsledky učení
Žák:
- používá terminologii z oblasti úpravy fotografií a návrhu webdesignu v grafickém programu Adobe Photoshop
- využívá nástroje Grid systém Bootstrap
- rozeznává rozdíl mezi vektorovou a bitmapovou grafikou a používá k tomu určené nástroje SW
- rozeznává výhody grid systému a používá bootstrap systém
- používá vhodné nástroje i režimy a zná možnosti grafického programu
- vymezí vhodnost užití nástrojů pro obrazovou postprodukci
- používá úpravu fotografií
- provádí navržení i realizaci designu webu
- používá drátová model pro design webu
- provádí rozřezání grafiky webu pomocí vhodného nástroje
- kategorizuje a ve vlastní práci kombinuje jednotlivé aspekty obrazové postprodukce
- orientuje v grafických formátech, v jejich vlastnostech a použití
Obsah vzdělávání (rozpis učiva)
Obsahové okruhy učiva:
Photoshop:
- Ovládání programu:
- nový soubor
- skenování a komunikace s digitálním fotoaparátem
- navigace v okně programu
- výběr nástrojů a parametry
- barvy a barevné prostory
- Práce s obrazovými daty:
- globální úpravy
- lokální úpravy
- objekty, kreslení a editace
- korekce barev a manipulace s barvami
- nástroj ztmavení, zesvětlení, sytost a rozmazání
- úrovně (Levels)
- retušování fotografie, retušovací
- nástroje (retušovací štětec, razítko, záplata)
- efekty vrstvy a vrstvy úprav
- efekty rozostření
- cesty
- práce s vektorem a inteligentní objekty
- barevné kanály
- Nástroje vhodné pro rozdělení webové stránky na řezy:
- automatické řezy se generují automaticky
- uživatelské řezy se vytvářejí nástrojem Řez
- vytvoření řezů z vodítek
- řezy z vrstvy se vytvářejí pomocí panelu Vrstvy
- Výstup z programu:
- kompresní metody
- velikost a rozlišení obrazu
- výstupní formáty
- přiřazení URL odkazu k obrazovému řezu
- přidání textu HTML do řezu
Bootstrap:
-
úvod do CSS frameworku Bootstrap
-
první Bootstrap třídy, kterými explicitně stylujeme nadpisy a podnadpisy, citace, zkratky a seznamy
-
stylování obrázků pomocí Bootstrap včetně responzivity, rámečků, obtékání, centrování a popisků
-
tlačítka (buttons), obrysy, různé velikosti a barvy, neaktivní tlačítka, dropdowns, vypínače
-
rozdělení obsahu do pravidelné mřížky, zarovnání
-
použití gridu, vložení formuláře do řádku
Učební činnosti žáků a strategie výuky
Strategie učení: ve výuce se doporučuje kombinovat níže uvedené metody výuky.
Metody slovní:
- odborný výklad s prezentací a ukázkami (fotografie, responzivní weby–základní, pokročilé, grid systém)
Přímé vyučování:
- přednes s použitím odborné literatury–prezentace názorných prací
- vlastní tvorba s konzultací - průběžná práce
- hodnocené domácí úkoly (konzultace a diskuse)
- orientace žáků v učivu (diskuze, ústní prezentace)
- prezentace vlastní tvorby před spolužáky ve třídě
Specifikace průběžné práce:
- úprava fotografie (2 – 4 práce)
- provedení vlastního designu webu (1 – 2 práce)
Specifikace samostatné práce:
- teoretická část (teoretický popis tématu)
- praktická část (úprava fotografií, návrh a provedení designu webu (2 práce), výsledky pozorování)
- závěr (výsledky práce)
- 6 až10 souborů (vlastní webdesign, fotografie, aj.)
Učební činnosti žáků:
- používá bitmapovou grafiku a používá k tomu určené nástroje SW
- rozeznává výhody grid systému a používá bootstrap systém
- používá vhodné nástroje i režimy a zná možnosti grafického programu
- vymezí vhodnost užití nástrojů pro obrazovou postprodukci
- používá úpravu fotografií
- provádí navržení i realizaci designu webu
- používá drátová model pro design webu
- provádí rozřezání grafiky webu pomocí vhodného nástroje
- kategorizuje a ve vlastní práci kombinuje jednotlivé aspekty obrazové postprodukce
- aktivně se zapojuje do výuky a zodpovídá kontrolní otázky vyučujícího
Zařazení do učebního plánu, ročník
3. ročník
VÝSTUPNÍ ČÁST
Způsob ověřování dosažených výsledků
Písemná forma zkoušení
- základní pojmy a terminologie
Průběžné práce:
- úprava fotografie
- provedení vlastního designu webu
Samostatná práce žáků:
- postprodukční zpracování vlastního obrazového materiálu
- provedení webdesignu pomocí grid systému
Ověřované okruhy:
- webdesign v grafickém programu Adobe Photoshop
- termín grid systém
- vhodné užití nástrojů pro obrazovou postprodukci
- postprodukce vlastního obrazového materiálu
- rozřezání grafiky webu pomocí vhodného nástroje
- navržení i realizace designu webu
- použítí drátového modelu pro design webu
- kombinace jednotlivých aspektů obrazové postprodukce
Kritéria hodnocení
prospěl – neprospěl
- prospěl: splnění zadání (zadaný počet prací, zvládnutí návrhu i provedení postprodukce – věrnost, použití nástrojů a režimů; bootstrap – dodržení pravidla rozdělení obsahu do pravidelné mřížky)
- neprospěl: nesplnění zadání, provedení zvládne jen s pomocí učitele, vlastní práce vykazují závažné nedostatky
Pro splnění modulu ho musí žák absolvovat s maximální absencí do 20 %
Doporučená literatura
KRČMÁŘ, Jakub. Adobe Photoshop: praktický webdesign : inspirace pro tvorbu webových stránek. 1. vyd. Praha: Grada, 2006, 204 s. ISBN 80-247-1423-x.
KADLEC, Tim. Implementing responsive design: building sites for an anywhere, everywhere web. Berkeley, CA: New Riders, c2013, xv, 271 p. ISBN 0321821688.
DAWSON, Alexander. Výjimečný webdesign: jak tvořit osobité, přitažlivé, použitelné weby. 1. vyd. Brno: Computer Press, 2012, 344 s. ISBN 978-80-251-3719-2.
Poznámky
Obsahové upřesnění
OV RVP - Odborné vzdělávání ve vztahu k RVP
Materiál vznikl v rámci projektu Modernizace odborného vzdělávání (MOV), který byl spolufinancován z Evropských strukturálních a investičních fondů a jehož realizaci zajišťoval Národní pedagogický institut České republiky. Autorem materiálu a všech jeho částí, není-li uvedeno jinak, je Robin Michenka. Creative Commons CC BY SA 4.0 – Uveďte původ – Zachovejte licenci 4.0 Mezinárodní.